حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان اینکه تشکیل نهادهای انقلابی بر پایه گفتمان فقهی است، گفت: ممکن است هر اندیشه ای گاه دچار تحریف و یا تفسیرهای مختلفی گردد و مکتب امام خمینی(ره) هم بی شک از این آسیب دور نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی، در ششمین هم اندیشی علمی فقه نظام ساز با موضوع نقد و بررسی کتاب «فقه سیاست و حکومت» که به صورت مجازی و از طریق ایسنتاگرام و اسکایپ در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار شد، با اشاره به انگیزه های برگزاری نشست های علمی فقه نظام ساز، اظهار داشت: فقه نظام ساز فقهی است که معطوف به عینیت، عمل، فهم و حل مسائل اجتماعی است.

وی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با هدف گفتمان سازی، ترویج و تبیین مبانی معرفتی اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه فقاهت است و عنصر اصلی آن در بیان ایشان اینگونه تجلی یافته است که حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمام فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است و فقه؛ تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران ابراز داشت: بی شک انقلاب اسلامی در ایران اولاً برآمده از عنصر معنویت و دیانت و ثانیاً برآمده از فقاهت است. فتوای تحریم تنباکو توسط یک فقیه برجسته همواره در ذهن تاریخی ایرانیان جاودانه و ماندگار است. توجه به اصول فقاهت در دوران مبارزه با طاغوت، نمود و تجلی فقه در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ورود و عینیت فقه در مسئله ولایت فقیه، توجه به اصول فقاهت در دوران دفاع مقدس و خود اصلاح «دفاع مقدس» اصطلاحی برامده از فقه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان با بیان اینکه تشکیل نهادهای انقلابی بر پایه گفتمان فقهی است، خاطرنشان کرد: در دروان تثبیت و پیشرفت انقلاب اسلامی، صدور فتوا و حمایت های فقیه برجسته از علم و فناوری در حوزه حمایت از اصل علم، تولید علم، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و طرح تمدن نوین اسلامی را شاهد هستیم، اما ممکن است هر اندیشه ای گاه دچار تحریف و یا تفسیرهای مختلفی گردد و مکتب فکری امام خمینی(ره) هم بی شک از این آسیب دور نخواهد ماند و لازم است جریان انقلابی خط فکری خود را در نسبت با حوزه های مختلف از خط تحجر و تجدد جدا نماید و به نوعی به تبیین و تفسیر گفتمان مجدد بپردازد یعنی راهی که از میانه تحجر و تجدد عبور می کند. ۳۱۳/۴۲