بهمئی

حوزه/ پس از درگیری دو طایفه و کشته شدن دو نفر در شهرستان بهمئی روحانیت و امام جمعه این شهرستان برای رفع تنش وارد عمل شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کهگیلویه و بویراحمد، در نشستی که با حضور حجت‌الاسلام افروغی امام جمعه شهرستان بهمئی و جمعی از روحانیون شهرستان، با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه نزاع دسته جمعی روز گذشته از دست دادند ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار و همچنین ابراز  نگرانی  از وضع موجود، دوطایفه را به اصلاح و آرامش دعوت کردند و از آنها خواستند که  از هر گونه تنش خود داری کنند.


امام جمعه بهمئی در این دیدار گفت: حادثه ناگواری درشهرستان اتفاق افتاد. حوادث این چنینی دلخراش است و از دست دادن یک نفر، یک انسان ،یک شیعه، خیلی داغ سنگینی است و علاوه براینکه آرامش منطقه وخانواده ها دچاراختلال می شود در اقتصاد و زندگی مردم تاثیر منفی دارد .

امام جمعه بهمئی خاطرنشان کرد: در شهرستان بهمئی  مردمی فهیم و مصلح و خداترس وجود دارد و هنوز احترام بزرگان، سادات، احترام روحانی بین مردم وجود دارد و فرهنگ غنی اسلامی دینی و عشایری حکمفرماست.

حجت الاسلام افروغی در رابطه با میانجیگری خود هم گفت: در همین  راستا در دو نشستی که در محضر ریش سفیدان دو گروه بودیم، شاید در هر جلسه  حدود ۱۰۰ نفر از بزرگان حضور داشتند ،صراحتا اعلام کردند که ما فقط و فقط از مسیر قانون پیگیر مطالبات و حقوق خودمان هستیم  و حتی آنهایی که  داغدیده بودند، والدین دو  خانواده ای که عزیزانشان را از دست داده اند، به صراحت اعلام کردند که راضی نیستیم امنیت منطقه و بقیه خانواده ها به خطر بیفتد. پای آبروی یک ایل در میان است و صراحتا اعلام کردند فقط از مسیر قانونی حقوق خودمان را پیگیری خواهیم کرد.


وی ادامه داد: از طرف دیگر با پیگیری های شورای تامین، کار از مسیر قانونی پیش می رود. جمع بندی مجموعه جلسات شورای تامین ،جلسات با بزرگان ،ریش سفیدان و معتمدین روستایی با حضور در  منازل هر دوطرف درگیری داشتیم.

 

امام جمعه بهمئی تصریح کرد: چند نکته حائز اهمیت است، یکی اینکه رسانه ها دقت کنند با آبروی یک ایل و یک طایفه بازی نکنند، بعضی از خبرها و خبررسانی ها تاثیر منفی دارند و گزارش از یک درگیری تاثیرات منفی خواهد داشت رسانه ها موظفند به تامین امنیت و آرامش مردم دقت کنند و به خیلی از خبرها دامن نزنند و لو اینکه خبر صحت  داشته باشد.
 

حجت الاسلاام افروغی گفت:نکته دوم اینکه هر دو طرف این نزاع و درگیری خواهان این هستند که افرادی که مجرم یا متهم هستند را سریعتر معرفی کنند تا تشییع جنازه صورت گیرد ؛هم در مسیر و دالان قانون به جرم رسیدگی شود و  سکونت و آرامشی بر دلهای این خانواده های داغدیده  تحقق پذیرد.


حجت الاسلام تقوی هم در این نشست ضمن ابراز تاسف و نگرانی از وضع پیش آمده  با تاسی از آیات  قرآن و روایات پیرامون اصلاح ذات البین، ریش سفیدان و جوانان را  به حفظ آرامش دعوت کرد و خواهان برخورد قانونی با افراد از طریق مجاری قانون شد.