حوزه/ خانم آمنه منصوری استاد مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان گفت: آگاهی بخشی به مردم در عصر غیبت از وظایف طلاب علوم دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم آمنه منصوری در نشست معرفتی که با محوریت «ویژگی های شخصیتی امام حسن عسکری(علیه السلام) و شاخصه های منتظران واقعی» به صورت مجازی برگزار شد، با تسلیت شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام حسن عسکری(علیه السلام)، بیان کرد: حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یگانه فرزند امام حسن عسکری(علیه السلام)، بعد از ایشان سکاندار کشتی ولایت است که امروز در پس پرده غیبت قرار گرفته و با ظهور خویش جهان را منور و پر از عدل و داد خواهد کرد.

وی با تقسیم ویژگی های ممتاز امام حسن عسکری(علیه السلام) به فردی و اجتماعی، عبادت را از شاخصه های فردی آن حضرت دانست و گفت: عبادت امام حسن عسکری(علیه السلام) آن چنان قلب ها را مجذوب خود ساخته بود که افراد با نگاه کردن به ایشان به یاد خدا می افتادند و حتی افراد گمراه و منحرف به راه راست هدایت شده و در اثر جذبه ملکوتی آن بزرگوار به بهترین انسان ها تبدیل می شدند.

 استاد حوزه خواهران، حلم و بردباری را از دیگر ویژگی های فردی امام حسن عسکری(علیه السلام) برشمرد و افزود: حکومت بنی عباس ایشان را زندانی و مورد اهانت قرار می دادند، اما امام عسکری(علیه السلام) صبر و بردباری پیشه کرد و تمام امور خود را به خداوند متعال واگذار می کردند.

منصوری، اراده استوار و قوی را از دیگر صفات فردی امام حسن عسکری(علیه السلام) معرفی کرد و توضیح داد: حکومت بنی عباس با تمام توان و امکانات تلاش کردند تا آن حضرت را در دستگاه خود وارد کند، اما امام حسن عسکری(علیه السلام) در برابر جلوه های فریبنده آنان ایستادند و بر استقلال خویش و دوری از دستگاه عباسیان پافشاری کردند.

وی، پاسداشت نماز، زهد و ساده زیستی، پرورش نیروی تفکر و تعقل در افراد را از دیگر ویژگی های فردی امام حسن عسکری(علیه السلام) برشمرد و تشریح کرد: این صفات و ویژگی ها تنها گوشه ای از دریای بیکران و مانند اقیانوسی است که باید به اعماق آن فرو رفت و مرواریدهای بسیاری را صید کرد.

استاد حوزه خواهران، ترویج فرهنگ صرفه جویی را از شاخصه های برجسته اجتماعی امام حسن عسکری(علیه السلام) دانست و افزود: برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد و بالندگی اقتصادی می شود که این ویژگی نیز در سیره زندگانی امام حسن عسکری(علیه السلام) نمایان است.

منصوری، تبیین جایگاه آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را از دیگر ویژگی های اجتماعی امام عسکری(علیه السلام) برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر کسی به ریسمان ولایت چنگ زده و متمسک شود، روز قیامت در ردیف پیروان آنان محشور می شود.

وی با بیان این که حمایت ائمه اطهار(علیهم السلام) از دانشمندان راستین و متفکران متعهد، در گسترش فرهنگ غنی و مترقی اهل بیت(علیهم السلام) نقش مهمی داشته است، تشویق عالمان و دانشمندان را از ویژگی های برجسته امام حسن عسکری(علیه السلام) عنوان کرد و افزود: ایشان با قدردانی از چهره های فرهنگی شیعه، جرقه امید را در دل دانشوران و دوستداران دانش پدید می آورد.

استاد حوزه خواهران در ادامه مباحث خود اضافه کرد: مسأله ای که با شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) پیوند خورده، آغاز امامت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، لذا منتظران واقعی باید با وظایف خود در عصر غیبت آشنا شده تا زمینه برای ظهور آن حضرت نیز فراهم شود.

منصوری، با استناد به روایت امام صادق(علیه السلام) درباره شاخصه های منتظران، منتظر بودن را از ویژگی های منتظران دانست و تشریح کرد: انتظار کشیدن یک حالت قلبی و درونی است که موجب می شود انسان لحظه ای از یاد حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) غافل نشود.

وی با توجه به روایت امام صادق(علیه السلام)، اهل ورع بودن را از دیگر ویژگی های منتظران معرفی کرد و افزود: ورع این نیست که کسی در خانه بنشیند و با جامعه کاری نداشته باشد، بلکه انسان های باورع، اهل عمل و حرکت بوده و در میان مردم زندگی می کنند.

استاد حوزه خواهران، داشتن محاسن اخلاقی را از دیگر شاخصه های منتظران واقعی برشمرد و خاطرنشان کرد: خودسازی، تهذیب نفس و آراسته شدن به فضایل اخلاقی و کریمانه باید در یاران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود داشته باشد.

منصوری، ویژگی های اجتماعی منتظران راستین را به دو بخش وظایف مردمی و حاکمیت تقسیم کرد و بسط فرهنگ مهدویت در جهان، تئوریزه کردن فرهنگ مهدویت و معرفی حکومت جهانی مهدوی به عنوان بهترین تئوری به جهانیان را از وظایف نهادهای حکومتی برشمرد و تشریح کرد: سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی چنین الگویی را به جهانیان معرفی کرد و انقلاب اسلامی نیز نمونه الگویی است که به تمام دنیا صادر می شود.

وی، نیروسازی را از وظایف نهادهای حکومتی معرفی کرد و افزود: کارگری منتظر واقعی است که تلاش ‌کند جامعه‌ای با پایه های قوی اقتصادی و در شأن حکومت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسازد، اگر کارگری با این نیت تولیدات خود را افزایش دهد، در جهت حکومت مهدوی گام برداشته است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: معلم و استادی منتظر واقعی است که شاگردانی تربیت کند تا بازوان پر توانی در حکومت جهانی باشند.

منصوری، آگاهی بخشی به افراد جامعه را از وظایف طلاب علوم دینی دانست و خاطرنشان کرد: طلاب تمام توان و همت خود را در جهت آگاهی دادن به افراد جامعه و آشناسازی آنان با وظایف خود در دوران غیبت به کار گرفته و با حرکت به سوی جامعه مهدوی، مقدمات لازم برای ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم سازند.