تصاویر/ جلسه ستاد حوزوی مدیریت بحران  و حوادث غیرمترقبه با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تقدیر از همه طلاب و گروه های جهادی که در کف میدان مشغول فعالیت های جهادی و مخلصانه هستند، خاطر نشان ساخت: تشکل ها و گروه های طلبگی که مجاهدانه مشغول خدمت رسانی به مردم هستند باید به آنان بهای بیشتری داده شود و تعامل بهتر و قوی تری با آنان برقرار شود و در کنار تشکیل قرارگاه های متعدد صف را سامان بیشتری دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله اعرافی در جلسه مسئولان کمیته های تخصصی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) و موالید ربیع الاول به تبیین اهمیت و جایگاه مهم ستاد حوزوی بحران و اولویت های پیش روی این ستاد پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی های حوزه در طول تاریخ تشیع گفت: یکی از مقوّمات و ممیزات حوزه این است که حوزه برای مردم و در خدمت مردم است و در ذات و هویت خویش خادم مردم است و به همه مردم و همه طبقات صرف نظر از هر گرایش و سلیقه و جناحی عشق می ورزد و به همه گروه های مردم عشق می ورزد که تاریخ حوزه نیز این واقعیت را به خوبی نشان می دهد.

وی با اشاره به ماموریت های مهم ستاد حوزوی بحران و حوادث افزود: ستاد حوزوی بحران باید بالنده بماند و قوی تر از گذشته پیش برود و نماد کمک و امداد و همراهی با مردم تلقی شود، لذا لازم است که جایگاه این ستاد را مهم بشماریم و همچنین لازم است جایگاه گروه های جهادی و مردمی را نیز مهم بشماریم.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست هایی نیز از این ستاد حوزوی داشت و گفت: این ستاد  طرح هایی  بدهد که بتوان در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد و آن را به عنوان یک راهکار از سوی حوزه به جایی رساند.

وی افزود: الگوی تاب آوری اسلامی در حوادث و مشکلات  را باید به صورت منقح شده ارائه کرده باشید، همچنین الگوی مشاوره ای که در اپیدمی ها و بلاهای عمومی در امیدبخشی و معالجه و درمان به کار می آید باید به صورت چند متن خوب و منقح و قابل دفاع از سوی حوزه ارائه شود.

آیت الله اعرافی تولید محتوا و پاسخ به سوالات مربوط به کرونا را خواستار شد و گفت: در تولید محتوا و پاسخ به شبهات و سوالات نیز گرچه کارهای خوبی صورت گرفته است اما جامع و کافی نبود و لازم است در این عرصه نیز کارهای بهتر و عالمانه تری صورت گیرد.

مدیر حوزه های علمیه در توصیه هایی به ستاد حوزوی بحران گفت: این ستاد لازم  است که در کنار داشتن یک نگاه بلندمدت و برنامه کلان، از لحاظ ساختاری و کارکردی با توجه به تجربیات حوادث سال های اخیر بازسازی شود و جلسات آن به صورت منظم تر برگزار شود.

وی  در ادامه توصیه های خود به ستاد حوزوی بحران ضمن تقدیر از همه طلاب و گروه های جهادی که در کف میدان مشغول فعالیت های جهادی و مخلصانه هستند، خاطر نشان ساخت: تشکل ها و گروه های طلبگی که مجاهدانه مشغول خدمت رسانی به مردم هستند باید به آنان بهای بیشتری داده شود و تعامل بهتر و قوی تری با آنان برقرار شود و در کنار تشکیل قرارگاه های متعدد، صف را سامان بیشتری دهید.

وی افزود: همانند قم این ستاد حوزوی در سایر استان ها نیز وجود دارد که لازم است در استان ها نیز صف و ستاد قوی تر عمل کنند تا در آینده نزدیک، مجموعه این نهادهای حوزوی به یک شبکه چند ده هزار نفری تبدیل شود که با یک آژیر پای کار آمده و در سایر حوادث و مشکلات و معضلات کشور نیز پای کار باشند.

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: تعامل با مجموعه های اداری و رسمی کشور باید بیش از پیش باشد و همچنین تعامل با سایر گروه های جهادی مردمی که مربوط به حوزه نیستند نیز باید بیشتر شود.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با اشاره به لزوم تدوین و طراحی متون آموزشی لازم برای همه طلاب و گروه های جهادی ابزار داشت: لازم است که برای شبکه طلاب جهادی بسته های آموزشی پیش بینی و طراحی شود و در متن نظام آموزشی و مهارت های کاربردی برای طلاب برادر و خواهر گنجانده شود تا افرادی که می خواهند وارد این شبکه جهادی شوند از قبل آموزش های لازم را دیده باشند.