پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1153695
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
کتاب از حکمت تا معنویت

کتاب «از حکمت تا معنویت» تألیف صدیقه رمضانی تمیجانی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین پیاده‌روی اربعین یک پدیده اجتماعی فرهنگی ویژه و چندوجهی است که هم از حیث ضریب نفوذ، هم از حیث میزان و سرعت انتشار، هم از حیث کارکردهایی که برای جهان تشیع به همراه دارد و نیز به سبب دامنه و گستردگی میان ملل مختلف و همچنین از نظر ماهیت و ساختار و سازوکارهای درونی، برای مطالعه از زوایا و مناظر مختلف پژوهشی، پراهمیت و شایسته توجه محسوب می‌شود.

کتاب «از حکمت تا معنویت؛ در الگوی مشارکت جمعی پیاده‌روی اربعین» تألیف صدیقه رمضانی تمیجانی که از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام روانه بازار نشر شده است با هدف استخراج الگوی مشارکت‌ جمعی در پیاده‌روی اربعین، به مطالعه مشارکت ایرانیان در این آیین و به طور ویژه موکب‌داران و خادمان موکب‌های ایرانی به عنوان گروهی که بیشترین سطح و حوزه مشارکت را دارا بوده و تقریباً بستر برقراری ارتباط با همه انواع مشارکت محسوب می‌شوند، می‌پردازد.

نگارنده برای نیل به این هدف، در گام اوّل طی واکاویِ نظری و مفهومی، به چیستی پدیده و مرور انواع مشارکت ‌جمعی در ادبیات نظری مرتبط پرداخته است تا از قابلیت توضیح‌دهندگیِ دیدگاه‌ها و ایده‌های نظری، بهره‌برداری کافی حاصل شود.

در این مرحله، با استفاده از مفهوم «میدان» در ادبیات علوم اجتماعی، میدان مشارکت جمعی اربعین به سه لایه آشکار، نیمه‌آشکار و پنهان سطح‌بندی شده و در ادامه نیز با نظر به «مشارکت‌کنندگان»، این بخش هم به دو جریان «اصلی» و «حاشیه‌ای» تقسیم و مطالعه و بررسی گردیده است. توجه به این سطوح و ایجاد این تفکیک در دو سطح کلان میدان مشارکت ازسویی و مشارکت‌کنندگان از سوی دیگر را می‌توان از جمله مزیت‌ها و دقت‌های نظری اثر پیش‌رو دانست.

در ادامه، پس از گردآوری داده‌های کیفی ازطریق مصاحبه‌های تفصیلی با موکب‌داران و خادمان ایرانی، طی فرایندی تطبیقی بین این یافته‌ها و دیدگاه‌های نظری، ضمن بررسی ساحت‌ها و گونه‌های مشارکت، به بیان «ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد ابعاد و اجزای جریان مشارکت»، «زمینه مشارکت» و «جهان ذهنی مشارکت‌کننده» پرداخته و از این رهگذر «الگوی مشارکت جمعی اربعین» شناسایی و در پایان پیشنهادهایی به سیاست‌گذاران، در خصوص چگونگی طراحی و مدیریت برنامه‌های مشارکت مردمی براساس وجوه کاربست‌پذیر این الگو ارائه شده است.

این پژوهش با رویکرد و روش و ادبیات تخصصی حوزه علوم اجتماعی نگاشته و در هفت فصل به زیور طبع آراسته شده است؛

فصل اول: «لوازم مفهومی مطالعه پیاده‌روی اربعین»

فصل دوم: «نظریه‌ها و انواع مشارکت در علوم اجتماعی»

فصل سوم: «تحلیل نظری جریان اصلی مشارکت»

فصل چهارم: «شیوه الگونگاری»

فصل پنجم: «اجزای الگوی مشارکت جمعی پیاده‌روی اربعین»

فصل ششم: «الگوی حکمت‌بنیان، اجتماع‌مدار و معنویت‌محور اربعین»

فصل هفتم: «بررسی آمار زائران و نوع توزیع آن‌ها»

پیوند تهیه اثر:

http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=611

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha