شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
رمضانی

حوزه/ سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در سومین نشست خبری روزانه نمایشگاه از فروش ۲۵۰ هزار نسخه کتاب و سهم ۱۸ میلیاردی تومانی کتابفروشان از رقم فروش خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سومین نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام در ستاد اجرایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی رمضانی در سخنانی با اشاره به فعالیت چهارمین روز نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ناشران پس از پشت سر گذاشتن یک پنجشنبه و جمعه شلوغ مشغول عرصه کتاب به مردم هستند.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در نمایشگاه کتاب، گفت: آیت‌الله رئیسی، چهارمین روز از نمایشگاه کتاب با حضور در مصلای امام خمینی (ره) ضمن بازدیداز برخی غرفه‌ها، با تعداد از ناشران گفت‌وگو کردند. حضور در غرفه «کاغذ ایرانی» از نکات بارز بازدید رئیس جمهور بود. در این غرفه در آن کتاب‌های تولید شده ناشران با کاغذ ایرانی در معرض دید قرار داشت.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران افزود: رئیس جمهور، همچنین در غرفه فلسطین حضور پیدا کرد و با دانشجویان فلسطین و خانواده‌ای از غزه نیز بازدید کرد.

رمضانی ادامه داد: ناشران درباره مسائل مختلف، مثل کیفیت محتوایی، کاغذ، توزیع آثار و مباحثی که در آثارشان به آن می‌پردازند با رئیس جمهور صحبت کردند و ایشان نیز تاکیداتی ازجمله رسیدگی به وضعیت اهالی قلم و اهمیت و جایگاه آن‌ها داشتند؛ شبکه کتابخانه‌های عمومی و توجه به مسائل حوزه نشر از دیگر موضوعات این گفت‌گو بود.

وی یادآور شد: حضور رئیس جمهور برای ناشران طیف‌های مختلف و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلگرم کننده‌بود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به نظرسنجی روزانه از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این نظرسنجی در بخش مجازی به شیوه تصادفی، انجام خواهد شد.

وی افزود: روز سوم، درباره «پیدا کردن ناشران نمایشگاه» مشخص شد که از هر ۱۰ نفر، هفت نفر توانستند ناشران مورد نظر خود را در نمایشگاه پیدا کنند.

رمضانی با اشاره به تعدیل قیمت اجاره‌بها و فراهم کردن امکان حضور ناشران استانی در نمایشگاه، باشد، گفت: امروز ۳۴ نشست در هشت سرای مختلف علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران با حضور صد نفر از چهره‌های مختلف برجسته کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین به انتشار شماره دوم نشریه «کتابینا»، ویژه‌نامه دو روز یک‌بار نمایشگاه کتاب اشاره کرد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب تا پایان روز سوم نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بخش حضوری در مجموع، ۱۰۴ میلیارد تومان کتاب خریداری شده که ۷۳ میلیارد تومان از درگاه‌های رسمی و ۳۱ میلیارد تومان از درگاه‌های غیررسمی خرید شده است. در بخش مجازی نیز ۳۸ میلیارد تومان کتاب خریداری شده که ۲۵ میلیارد تومان سهم ناشران و سهم کتابفروشان‏ ۱۸ میلیارد تومان است.

به‌گفته رمضانی، همچنین در بخش مجازی ۲۵۰ هزار نسخه فروخته شده که در قالب ۱۱۲ هزار بسته از سوی شرکت ملی پست، توزیع خواهد شد و به‌طور کلی در مجموع فروش نمایشگاه در دو بخش مجازی و فیزیکی ۱۴۲ میلیارد تومان است.

وی در ادامه به فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این هیئت ۹ پرونده بررسی شد که ۸ پرونده مربوط به ناشران داخلی و یک پرونده مربوط به نشر خارجی است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در این زمینه احکام ناشران داخلی به محرومیت یک‌ساله از تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توبیخ کتبی، درج در پرونده، اخذ تعهد و عدم تکرار، تعطیلی غرفه برای یک روز و تعطیلی پنل مجازی به مدت سه روز و یک ناشر خارجی نیز به توبیخ و درج در پرونده و عدم تکرار محکوم شده است.

گفتنی است، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha