شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
رونمایی کتاب سیاح

حوزه/ کتاب «سیاح» روایت زندگی شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری اثر شیرین زارع‌پور با حضور برادر این شهید در حاشیه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم رونمایی از کتاب «سیاح» زندگی‌نامه شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری با حضور فائزه حسن‌پور نویسنده اثر، یحیی نیازی نویسنده ادبیات پایداری، حبیب احمدزاده منتقد ادبی و محمد سیاح طاهری در محل گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.

یحیی نیازی نویسنده ادبیات پایداری در این مراسم اظهار کرد: نویسنده به خوبی مخاطب نسل جدید را با خود همراه کرده است. مخاطب نسل جدید حوصله زیادی برای خواندن کتاب و متن‌هها را ندارد و این کتاب مخاطب را همراه خود کرده است.

وی افزود: شخصیت شهید سعید سیاح طاهری پتانسیل بسیار خوبی برای ساختن آثار هنری از جمله فیلم دارد و از فیلمنامه‌نویسان که تعدادی از آنها شهید سیاح طاهری را در سفر به سوریه همراهی کردند دعوت می‌کنم در خصوص شخصیت این شهر بنویسند.

همچنین حبیب احمدزاده منتقد ادبی در این مراسم گفت: سعید سیاح طاهری ۹ سال دبیر کنگره شهدا بود و در این مدت هیچکس متوجه نشد که او دبیر کنگره است، زیرا با مسئولان و مقامات ارتباطی نداشت و اهل سخنرانی نبود و حتی خود او سالن‌ها را بین سانس‌ها جارو می‌کرد و همه فکر می‌کردند مسئول تدارکات است.

وی افزود: متاسفانه شخصیت شخصیت سیاح طاهری تکثیر نمی‌شود، در حالی که شخصیت شهید سیاح طاهری باید بین جوانان و بین افراد فرهنگی تدریس شود. این کتاب آغاز راهی است که می‌توان دید جدیدی از شخصیت یک مدیر که همراه مردم است را نشان داد. شهید سیاح طاهری پرچم تفکر و تعقل را بالا نگه داشت.

منتقد ادبی ادامه داد: نویسنده کتاب «سیاح» به خوبی از سبک نوشتن اول شخص استفاده کرده است. ما در نوشتن اول شخص مشکل داریم که در جریان کتاب شخص از خود تعریف می‌کند و حس خود پسندی می‌دهد که فرهنگ بدی محسوب می‌شود. این کتاب راوی روح ناشر و نویسنده را در خود دارد و به خوبی این حس خود پسندی را حذف کرده است.

همچنین شیرین زارع پور نویسنده کتاب «سیاح» در این مراسم اظهار کرد: پروژه شهید سیاح طاهری را سال ۱۳۹۹ تحویل گرفتم و در یک سال تمام وقت و دغدغه من معطوف به کتاب «سیاح» بود و حدود ۶۰ مصاحبه برای نوشتن این کتاب گرفته شد که تعدادی قبل از سپردن پروژه به من گرفته شد و کمبودهای آن به مرور گرفته شد.

وی با بیان اینکه گرفتن مصاحبه نسبت به کارهای دیگر این کتاب سخت‌تر بود، افزود: خیلی از افراد نخواستند برای این اثر مصاحبه کنند و گاهاً با ناراحتی تلفن را قطع می‌کردند، اما خانواده شهید سیاح حسینی در جریان نوشتن کتاب «سیاح» کمک‌های شایانی کردند.

نویسنده کتاب «سیاح» ادامه داد: به دلیل اینکه ۵ سال از شهادت سعید سیاح طاهری می‌گذشت و هیچ کتابی از او منتشر نشده‌بود، روایت کتاب را از کودکی او آغاز کردم و کتاب نهایتاً به شهادت او منجر شد که در جریان مصاحبه‌ها خواهر شهید که در خارج از کشور بود برای روایت کودکی کمک مهمی کرد

زارع‌پور تصریح کرد: بعد از پایان یافتن دوره کودکی روند نوشتن کتاب را آغاز کردم و در حین آن مصاحبه‌های لازم را انجام می‌دادم و به صورت اول شخص کتاب را نوشتم، زیرا معتقدم وقتی کسی در مورد شهیدی کتاب می‌نویسد تمام زندگی فرد آن شهید می‌شود و احساس کردم از زاویه دید شهید می‌توانم کتاب را بنویسم.

همچنین محمدحسین سیاح طاهری برادر شهید سعید سیاح طاهری در این مراسم اظهار کرد: بعد از شهادت سعید سیاح طاهری سه چهار گروه به ما مراجعه کردند که علاقه‌مند به نوشتن زندگی‌نامه این شهید بودند و در چند مرحله مصاحبه‌هایی با خانواده شهید گرفته شد.

وی افزود: کتاب «به شرط عاشقی» زندگی‌نامه شهید به روایت همسر توسط نشر شهید کاظمی منتشر شد، اما می‌خواستیم روایت جامع‌تری در خصوص زندگی شهید سیاح طاهری نوشته شود، زیرا زندگی او دوران مختلفی داشته است.

برادر شهید سیاح طاهری ادامه داد: حضور در بسیج عشایر و روستایی، حضور در جنگ هشت ساله ایران و عراق و مجروحیت، حضور در لشکر ۷ ولی عصر اهواز، سفر به لبنان و آموزش موشکی حزب الله لبنان، بازرسی نیروی زمینی سپاه، حضور در جشنواره‌های فیلم دانش آموزی دفاع مقدس، بازگشت به آبادان و تاسیس گردان مقداد و حضور در سوریه برای دفاع از حرم دوره‌های مختلف زندگی این شهید بود.

سیاح طاهری اضافه کرد: در یک جمله که از شهید نقل شده آمده «ما انگار از روی بیسیم با فرکانس دیگری صحبت می‌کنیم»، انگار ارتباط ما با جوانان قطع شده است و هدف شهید از حضور در عرصه هنری ایجاد حرف و زمین مشترک با جوانان است که بتوانند پای حرف ما بنشینند.

وی تصریح کرد: وقتی بحث دفاع از حرم پیش آمد شهید مثل یک بسیجی ساده به سوریه اعزام شد در حالی که در زمان جنگ او فرمانده گروهان بوده و می‌توانست به عنوان فرمانده عملیات در سوریه حاضر شود.

گفتنی‌است، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha