شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حبیب بابایی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی تصریح کرد: رویگردانی جامعه ایرانی از کتابخوانی، تحلیل و برداشت غلط برخی رسانه هاست.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور در طول سال به شمار می رود، اظهار داشت: برپایی همین نمایشگاه بهانه خوبی است برای این که بیش از پیش مسئله کتاب و کتابخوانی در نزد افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نمایشگاه کتاب همچنین بهانه‌ خوبی است تا از اهمیت کتاب و قلم و نوشتن صحبت کنیم که خود این ها از جمله مهم ترین نعمات خدای متعال به بندگان است. امیرالمومنین (ع) در حدیثی می‌فرمایند: نوشته انسان، معیار فضل و ژرفاسنج هوش اوست و لذا بر این اساس ما هر چقدر که از اهمیت نوشتن و کتاب بگوییم باز کم است.

وی گفت: با وجود گسترش بیش از حد فضای مجازی و گرایش روزافزون مردم به شبکه های اجتماعی اما هنوز از اهمیت کتاب و مکتوبات کاسته نشده، هر چند که بخش هایی از مردم شاید کمتر اهل کتاب خواندن به شیوه سنتی آن باشند اما نمی توان گفت که جامعه ایرانی از کتاب خواندن رویگردان شده است و چنین دیدگاهی که می گوید جامعه ما از کتابخوانی رویگردان شده ریشه در تحلیل و برداشت غلط برخی رسانه ها دارد.

کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: بر این اساس معتقدم که سخن گفتن از سرانه پایین مطالعه در ایران که مثلاً برخی می گویند کمتر از یک دقیقه در روز است نیز از اساس باطل می باشد و شواهد متعددی در بطلان این انگاره وجود دارد.

وی همچنین بیان داشت: چندی پیش گزارشی می خواندم که ثابت می کرد برخلاف برخی نظرها و البته مبتنی بر آمارهای دقیق و مقایسه‌های فنی با وضعیت جهانی سرانه مطالعه مردم ایران نسبت به میانگین دنیا سرانه مطلوبی است، هر چند که باید بیش از پیش در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور کار کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha