شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
غبار روبی ضریح امامزاده سید عبیدالله(ع) شهرستان پاوه، توسط نماینده ولی ‌فقیه در استان کرمانشاه

حوزه/ مضجع مطهر امامزاده سید عبیدالله (کوسه هجیج)، فرزند امام موسی کاظم (ع) ، توسط نماینده ولی ‌فقیه در استان کرمانشاه، در سفر به منطقه اورامانات، غبار روبی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، غبارروبی مضجع مطهر امامزاده سید عبیدالله (کوسه هجیج) فرزند امام موسی کاظم (علیه‌السلام)، توسط حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله غفوری، نماینده ولی ‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه، در سفر به منطقه اورامانات، در «روستای هجیج»، شهرستان پاوه، غبار روبی شد.

در مراسم غبار روبی که به مناسبت فرا رسیده «دهه کرامت» صورت گرفت، نماینده ولی ‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه، امام جمعه شهرستان پاوه، حاج ماموستا ملا قادر قادری، تولیت آن امامزاده واجب التعظیم و جمعی از مسئولین استانی حضور داشتند.

زندگینامه « سید عبیدالله(ع) » یا « کوسه هجیج »

سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) که به «کوسه هجیج» مشهور است و در اصطلاح محلی به ایشان پیر یا امامزاده گویند.

سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) و به کوسه هجیج مشهور است و در اصطلاح محلی به ایشان پیر یا امامزاده گویند، در کتاب بِحارُالاَنوار که در باره نوادگان و اولاد حضرت محمد(ص) نگاشته شده است.

نقل شده که سید عبیدالله در سال ۱۷۲ هجری قمری در زمان خلافت هارون الرشید در شهر بغداد متولد شده است و مادرش از سلطان زادگان روم بوده است و به همین مناسبت به او سلطان سید عبیدالله هم گفته اند.

پس از فوت پدر بزرگوارش در زندان هارون فرزندان امام موسی(ع)، توسط فرمانروایان عباسی به مناطق دور افتاده تبعید و رانده شدند،‌ سید اسماعیل فرزند ارشد امام موسی(ع) به منطقه اورامان در کردستان، مهاجرت می نماید و اکنون مقبره اش در «روستای هجیج»، واقع شده است.

سید عبیدالله در حدود سنین ۱۹ تا ۲۰ سالگی پس از یادگیری علوم اسلامی وکسب فضایل اخلاقی و دین به رشد لازم رسیدند و تصمیم گرفتند، بدنبال برادر بزرگش سید اسماعیل به اورامان بیاید.

پس از پیمودن مسافت زیاد و راههای پر پیچ وخم و دیدار با بزرگان و پرس و جوی فراوان بالاخره به اورامان کنونی می رسد، مدتی در روستاهای شرکان ، نودشه و نوین، اقامت کرده و سرانجام به روستای محل دفن وی یعنی « هجیج » که دره ای عمیق و پر از درخت بوده، تشریف می آورند و در آنجا ماندگار می شوند، (هجیج لغتی عربی است و به معنی دره عمیق و پر درخت می باشد) و در آنجا ماندگار می شوند.

ایشان در سالهای ۲۰۰ تا ۲۱۰ هجری قمری فوت نموده و در «روستای هجیج» مدفون گشت.

مقبره مبارک سید قبله آمال و آرزوها و زیارتگاه، مسلمانان عاشق دیدار از سراسر ایران مخصوصا شهرهای سنندج و کرمانشاه و سایر مناطق کردنشین غرب ایران می باشد.

ضریح امامزاده سید عبیدالله(ع) شهرستان پاوه غبار روبی شد

ضریح امامزاده سید عبیدالله(ع) شهرستان پاوه غبار روبی شد

ضریح امامزاده سید عبیدالله(ع) شهرستان پاوه غبار روبی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی مومنی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    به امید الهی چه خوب است که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم کرمانشاه، با همکاری مدیرت حوزه علمیه استان کرمانشاه تمهیداتی اندیشیده و زمینه زیارت طلاب را به زیارت این امامزاده واجب العظیم در فصل بهار تدارک ببینند