شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
خون دریا

حوزه/ اولین قرار ملاقات سومین نگاشته لیلا مهدوی با عنوان «خون دریا» در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب انجام می‌شود.

به ‌گزارش خبرگزاری حوزه، «خون دریا» روایتی متفاوت از عاشقانه‌های یک جانباز اعصاب و روان و همسرش است که درون‌مایه‌ای عاطفی و روان‌شناختی دارد؛ قصه‌ای که بیش از مرور لحظات مرد جانباز، حکایت روزها و آرزوهای زنی است که پذیرفته کنار یک قهرمان فروپاشیده جنگ بماند.

«خون دریا» مواجهه‌ای واقع‌گرایانه با تب‌وتاب جنگ و سال‌های پس‌از دفاع مقدس هشت‌ساله است که ضمن به تصویر کشیدن روزگار نبرد، سعی در نمایاندن حال‌وهوای پشت‌جبهه و آثار بعداز جنگ دارد.

«خون دریا» از آذرماه سال ۶۵ با بمباران ارومیه آغاز می‌شود و در مقاطع مهمی مثل عملیات کربلای ۴ و ۵ امتداد می‌یابد.

مهدوی بازگویی هنرمندانه این داستان را از زبان دو راوی و در دو خط زمانی به سرانجام رسانده و نگاه زنانه به جنگ را در سطرسطر کتاب جاری ساخته است.

او ازیک‌سو جایگاه زن در عرصه جنگ‌تحمیلی را ترسیم و سهم زن از جنگ را بازنمایی کرده و ازسوی‌دیگر، داستان را از زاویه نگاه رزمنده‌ای نقل می‌کند که سخت‌ترین تجربه‌های زندگی‌اش را در جنگ و یکی بعداز دیگری، پشت‌سر گذاشته و در آخر، دچار فروپاشی روانی و اختلال بس از سانحه شده است.

گره اصلی داستان در تاروپود زندگی عاشقانه و نوپایی زده شده که پس از جراحت اعصاب و روان مرد دچار چالش‌های جدی می‌شود.

لیلا مهدوی که پیش‌تر، دو کتاب «نشان حسن» و «شرح الف خمیده» را در کارنامه تألیفاتش نشانده، این بار با «خون دریا» در چارچوب یک سوژه متفاوت اجتماعی و سبک واقع‌گرایانه انتقادی، طبع‌آزمایی کرده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha