پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
تصاویر /جلسه مشترک دبیرخانه وروسای انجمن های علمی حوزه با دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی

دبیر علمی این همایش گفت: حاشیه ملاعبدالله بهابادی‌یزدی از دیرباز، به‌ویژه در حوزه‌های علمیه ایران و کشورهای اسلامی از متون درسی مهم به‌شمارمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن عبدی‌پور دبیر علمی کنگره ملاعبدالله بهابادی‌یزدی در نشستی با انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم که در سالن جلسات دبیرخانه این انجمن ها برگزار شد اظهار کرد: علامه بهابادی یزدی از شخصیت‌های علمی جهان شیعه، اندیشمندی است که در حوزه نظر و عمل از دانش حکمت و منطق استفاده کرد.

وی افزود: حکمرانی ایشان به عنوان متولی و حاکم نجف اشرف بیانگر مدیریتی حکیمانه است. ایشان تلاش کرد حقوق شهروندان ادیان و مذاهب مختلف، اعم از شیعی، سنی و یهودی را رعایت کنند.

دبیر علمی کنگره ملا عبدالله بهابادی‌یزدی گفت: این عالم برجسته شیعه در صحنه بین‌الملل تلاش کرد تا منطقه نجف‌اشرف را از جنگ‌های میان دولت عثمانی و صفویه دور نگه دارد. ایشان تلاش کرد با دیپلماسی فرهنگی، اختلافات را کاهش دهد و با ایجاد مصالحه بین دو دولت، مانع خونروزی نظامیان شد.

وی ادامه دهد: جالب است وقتی سرزمین عراق و نجف به دست عثمانی‌ها می‌افتاد، سلاطین عثمانی به‌خاطر حکمرانی حکمیانه ایشان، مسولیت ایشان را تنفیذ ‌کردند.

عبدی‌پور افزود: رضایت‌مندی دولت‌های عثمانی و صفوی و مردم و علمای نجف اشرف از علامه بهابادی و بیت ایشان که بیش از دویست سال در آنجا حکمرانی کردند، نشان از کارآمدی و مدیریت عقلانی و تدبیر آنان است.

وی با اشاره به بعضی از تالیفات علامه بهابادی بیان کرد: حاشیه ایشان به کتاب «تهذیب المنطق» تألیف سعدالدین تفتازانی، سرآمد کتاب‌های علم منطق است. مرحوم ملاعبدالله یزدی حاشیه معروف خود بر «تهذیب المنطق» را در روز ۲۷ ذی القعده ۹۶۷ قمری در نجف اشرف به پایان رساند.

دبیر علمی کنگره ملا عبدالله بهابادی‌یزدی گفت: حاشیه ملاعبدالله بهابادی‌یزدی از دیرباز به‌ویژه در حوزه‌های علمیه ایران و کشورهای اسلامی از متون درسی مهم به‌شمارمی‌رود. بعد از قریب ۴۰۰ سال که از وفات این شخصیت والا مقام می‌گذرد تاکنون بحث‌ها و تألیفاتش از متون درسی حوزهای علیمه شیعه و سنی می‌باشد.

وی افزود: در حال جمع‌آوری آثار علامه بهابادی و آثاری که درباره ایشان وجود دارد هستیم و در این‌باره آثار متعددی جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha