پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
آیت الله محمود رجبی

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام رضا علیه السلام شخصیتی جهانی است اما تلاش درخور شأن و جایگاه آن حضرت برای معرفی شخصیت بین المللی ایشان نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در دیدار حجت الاسلام مسعود بندار مسئول جشنواره ملی فرهنگی امام رضا(ع) قم گفت: یکی از بهترین شیوه های تعلیم و تربیت شیوه الگودهی است و اگر این شیوه به صورت عالمانه و کارشناسی انجام شود در رشد جامعه و جلوگیری از ناهنجاری ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از شخصیت های بسیار مهم و الگو در تمام ابعاد، وجود مقدس و مبارک امام رضا علیه السلام می باشد و این جشنواره با هدف و جهت گیری تبیین این الگوی والا به جامعه باید برگزار شود. لازم است در نهایت خروجی جشنواره مشخص شود تا میزان تاثیرگذاری آن معلوم باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در این عرصه می توان انجام داد این که بدانیم با چه شیوه ای این الگودهی را به جامعه ارائه دهیم، اگر بیانات و سیره امام رضا(ع) به خوبی تبیین و حتی شیوه ارائه الگو هم از آن استخراج و بکار گرفته شود نقش زیادی در الگودهی خواهد داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در مباحث هنری، قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) کمک بسیار زیادی در این عرصه می تواند داشته باشند، تحلیل اقدامات امام رضا(ع) و چگونگی الگودهی و الگوگیری از آن می تواند برای جشنواره هدف بسیار مهمی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نگاه جهانی به سیره امام رضا(ع) بسیار مهم است، خاطرنشان ساخت: امام رضا علیه السلام شخصیتی جهانی است اما در طول تاریخ شیعه حتی پس از انقلاب اسلامی ایران به رغم برخی کارهای نسبتاً خوبی که انجام شده، تلاش در خور شأن و جایگاه آن حضرت برای معرفی شخصیت بین المللی و جهانی امام رضا علیه السلام نشده است که لازم است در اینگونه جشنواره ها انجام شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حدیث سلسله الذهب از امام رضا علیه السلام، نحوه ارائه آن در نیشابور خود به نوعی نحوه فرهنگ سازی و الگودهی را به خوبی یاد داده است، حضرت در این روایت بر سلسله سند که اجداد طاهرینش باشد و هر یک الگوی تمام عیار هستند تاکید می کنند. محتوای سند مهم ترین و کلیدی ترین آموزه اسلامی یعنی توحید است و جهت گیری و نقطه اوج آن که نقشه راه است را نشان می دهد ولایت است، این یعنی جهت گیری ها و فعالیت ها باید به سمت ولایت باشد؛ طبق این حدیث شریف سلسله الذهب، لازم است که ما توحید و عقایدمان را با ولایت پیوند بزنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در ادامه این حدیث شریف، حضرت صحنه سازی خوبی برای توجه به ولایت می کنند و پس از بیان حدیث سلسله الذهب سخن را پایان می دهند و حرکت می کنند و بار دیگر متوقف می شوند و می فرمایند شرط اثر بخشی توحید ولایت است و به این طریق همه توجه ها را به مسئله ولایت جلب می کنند.

آیت الله رجبی گفت: نکته مهم دیگر در این الگودهی آن است که در طرح مسئله ولایت به یک بیان کلی نمی پردازند، بلکه مصداق ولی آن هم ولی حاضر و مشهود را ذکر می کنند و می فرمایند"وانا من شروطها" و به این طریق همین یک حدیث هم در محتوا و هم در شکل و شیوه ارائه الگو بسیار راهگشاست.

وی در ادر پایان اظهار کرد: یکی از کارهای لازم در معرفی سیره امام هشتم(ع)، توجه به مناظره های آن حضرت است که واقعاً درس آموز است و به ما نحوه مناظره اسلامی را یاد می دهد؛ خیلی از آفات در مناظرات به این خاطر است که آداب مناظره اسلامی رعایت نمی شود و اگر این آداب رعایت شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha