جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
کد خبر: 1156609
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
طهارت یا نجاست سگ

حوزه/کتاب «طهارت یا نجاست سگ» اثر آیت الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «طهارت یا نجاست سگ» اثر آیت الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی در ۱۵۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

برخی با دلایل سست، سگ را پاک دانسته و حکمی را که در طول قرن‌ها فقهای مسلمان در مورد نجاست سگ به دقت مورد کاوش قرار داده‌اند، نادیده گرفته و مجوزی به دست کسانی داده‌اند تا سگ را به منزل و خانه و حتی محل خواب و خوراک خود راه بدهند و در همه جای زندگی‌شان رفت و آمد کند و بی‌پروا در کنار سفره و غذای خود آن را جای دهند! البته سگ، در زندگی انسان عاملی مهم است، ولی مطابق دلایل فقهی و روایی و بنا بر فتوای قاطبه فقها نجس است و در نگاه داری آن نباید رطوبت آن به جای سرایت کند و به داخل خانه و رختخواب و زندگی رفت و آمد داشته باشد.

اثری که اکنون پیش رو دارید پژوهش فقهی درباره دلایل نجاست سگ از منابع دست اول است که آیت الله ناظم‌زاده قمی در جلسه‌های متعدد درس خارج فقه با حضور فضلای حوزه علمیه قم طرح و بررسی کرده‌اند.

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «ادلّه نجاست همه انواع سگ» به بررسی عقل، قرآن، روایات و اجماع می‌پردازد.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «قول به طهارت سگ» ضمن بیان آیه «فَکُلُوا مِمَّا اَمسَکنَ عَلَیکُم...»، استدلال به حدیث عبدالله بن مسکان، استدلال به حدیث علی بن جعفر و بعضی استحسانات را شرح می‌دهد.

«فروعی در احکام حرام، مکروه و جایز مربوط به سگ» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن حرمت یا منع شدید سگ آزاری و سایر حیوانات، حرمت آمیزش جنسی با سگ و سایر حیوانات و کراهت هر اذیتی به حیوان تبیین شده و کراهت شدید نگهداری سگ‌های غیر مفید، کراهت سگ بازی و تقبیح آن، جوایز یا بطلان خرید و فروش سگ و فلسفه نجاست سگ در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان «اهمیت حیوانات و شعورمندی آنها از دیدگاه اسلام» به بررسی اهمیت حیوانات از دیدگاه اسلام، شعور و اختیار داشتن حیوانات و شعور حیوانات در قرآن پرداخته و نظریه علامه طباطبایی در محشور شدن حیوانات و گاو گمشده و پیرزن را به نگارش درآورده است.

پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «حقوق سگ و دیگر حیوانات» به تشریح چند روایت درباره حقوق حیوانات، حفظ آرامش حیوانات، حق بهداشت حیوانات و توصیه صفات نیکوی سگ در مؤمن اختصاص دارد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha