جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
توافق‌نامه ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

حوزه/ در جلسه‌ امضای توافق‌نامه همکاری میان ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، بر استفاده از ظرفیت فناوری برای اشاعه مکتب اهل بیت(ع) و معارف تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، در جلسه‌ امضای توافق‌نامه همکاری میان ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، بر استفاده از ظرفیت فناوری برای اشاعه مکتب اهل بیت(ع) و معارف تاکید شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد محسن دعایی در جلسه انعقاد توافق‌نامه همکاری میان ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به اهمیت این توافق‌نامه اظهار داشت: خدای متعال را شاکر هستیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که برای نائب امام زمان(عج) بسط ید ایجاد شده تا عظمت دین مبین اسلام که دینی جامع و کامل برای مدیریت جهان هستی و جهان بشریت به شمار می رود درک شده و زمینه های تحقق آن وعده الهی فراهم شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی بیان کرد: بنده به عنوان یک طلبه وقتی روندهای جهانی را نگاه می‌کنم به خوبی متوجه می‌شوم عالم برای ولایت عظمای الهی آماده سازی خود را تمرین می‌کند.

وی عنوان کرد: یکی از محورهای مهم در این زمینه پیشرفت‌های خارق العاده علم و فناوری های نوین در دنیای معاصر است که ابزاری برای توسعه معرفت در جهان معاصر هست و ما معتقدیم که هر چقدر معرفت واقعی توسعه یابد دلها به سمت آن علم مطلق و آن حکمت مطلق راهنمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در دین مان العلم سلطان داریم، یعنی اینکه باید در قله علم در دنیای معاصر حرکت کنیم تا بتوانیم با ابزار علم و بشر معاصر به گونه ای صحبت نماییم که دل و قلب او را تسخیر کرده و اندیشه او را برای توحید استخدام نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی خاطرنشان کرد: منتها نکته بسیار مهم این است که این علم و دانش را با علم زدگی و با سبقه علم سکولار و علمی که ماموریت اش الحاد است خلط نکنیم، در واقع در این پیشرفت‌ها ماموریت علم سکولار را با علم توحید خلط ننماییم و لذا یک دقت بسیار حساب شده و عمیق و انگیزه سازی نیاز داریم که علم را بر مبنای توحید جلو ببریم چرا که خدای متعال اولین معلم است.

وی با بیان و علم ادم الاسماء کلها گفت: این علم را اگر بتوانیم از ذات اقدس الهی با ماموریت حرکت به سمت خدا شناسی و خدا پرستی جلو ببریم آن وقت می توانیم دنیای معاصر را از راه علم فتح کنیم، همین کار را که ائمه اطهار(ع) و پیامبران و حضرت بقیع الله در کنار بحث‌های حدید و فی بحث شدید پیگیری خواهند کرد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی افزود: از اینکه بناست همکاری عمیق و جامعی برای مبانی این محور و پایلوت سازی موسسه در این محور و سایر همکاری ها اتفاق بیفتد که از این بابت خرسندیم تا بتوانیم نشان دهیم حوزه های علمیه شیعه می توانند راهبری علم توحید ساز و علم توحیدی را در دنیای معاصر داشته باشند.

در ادامه این نشست دکتر محمد رضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه بیان کرد: خدا را شاکرم در ایام میلاد با برکت حضرت علی ابن موسی الرضا توفیق داریم در مشهد الرضا در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، بتوانیم آن چه مد نظر مقام معظم رهبری در جهش علم و فناوری به خصوص فناوری پیشرانی چون هوش مصنوعی است را عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: باید طراحی های ناظر به آینده را با ظرفیت منابع و معارف دنبال کنیم واقع قصه این است که فناوری ها امروز در سطوح مختلف زندگی تاثیر گذارند و به ویژه هوش مصنوعی که به عنوان یک فناوری افقی در همه علوم و صنایع کاربرد دارد نیاز به طراحی‌های از جنس معارف دارد.

قاسمی عنوان کرد: آن چه که انتظار می دهد از حوزه های علمیه این است که علاوه بر تجهیز خودشان نسبت به فناوری و مواجهه و راهبری صحیح این مساله بتوانند از این ظرفیت فناوری برای اشاعه مکتب اهل بیت استفاده کنند.

وی اظهار داشت: امید است با دعای ولی عصر و اخلاص و توکل به آن چه در منظومه معارف اهل بیت یاد گرفتیم که نیست الا آن چه در خانه اهل بیت بوده و می شود آن را به خدمت گرفت تا بتوانیم آینده ای را طراحی کنیم و بسازیم که شایسته اسلام و اعتلای کلمه طیبه است و این تفاهم نامه زمینه ای باشد برای اینکه بتوانیم این حرکت را آغاز کنیم.

گفتنی است: توافق‌نامه همکاری مشترک فی ما بین ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به منظور فراهم آوردن زمینه همکاری های سازنده آموزشی، پژوهشی، فنی و راهبردی، این تفاهم نامه بین موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به نمایندگی جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی ،رئیس مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام که به اختصار موسسه نامیده می شود از یک طرف و ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه به نمایندگی آقای محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه های علمیه که به اختصار ستاد نامیده می شود از طرف دیگر و با شرایط ذیل منعقد شد.

موضوع این توافق‌نامه همکاری‌های سازنده آموزشی، پژوهشی، فنی و راهبردی، به منظور زمینه‌سازی برای تاسیس نمایندگی ستاد در شهر مشهد مقدس با محوریت موسسه است.

در این باره زمینه همکاری نیز شامل برگزاری دوره سواد هوش مصنوعی برای موسسه و تبدیل آن به بسته آموزشی با همکاری طرفین و انجام پژوهش‌های بنیادین و تولید اسناد و گزارش های راهبردی حسب نیاز و توان طرفین و برگزاری مشترک انواع رویدادهای علمی و فناورانه در عرصه هوش مصنوعی و نسبت آن با علوم اسلامی و راه اندازی نمایندگی ستاد در شهر مشهد مقدس با مرکزیت موسسه است.

همچنین تدوین پیوست هوش مصنوعی موسسه و پیاده سازی فنی آن توسط ستاد حسب نیازهای ظرفیت های موسسه و تجهیز کتابخانه موسسه به آثار شاخص مرتبط با حوزه هوش مصنوعی از دیگر مفاد این توافق‌نامه است.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha