دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تظاهرات گسترده عراقی‌ها به مناسبت سالروز شهادت سردار دل‌ها

ده‌ها هزار نفر از مردم عراق با تجمع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، یاد و خاطره فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و نایب رئیس سازمان حشد الشعبی را گرامی داشتند. ده‌ها هزار نفر از مردم عراق یکشنبه شب به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد و در محل شهادت دو شهید و یارانشان تجمع کردند. معترضان همچنین تصاویر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون رئیس حشد الشعبی عراق که در حمله آمریکا در سال ۲۰۲۰ به مقام شهادت نائل آمدند و پرچم‌های حشد الشعبی را در دست داشتند. به دلیل حضور ده‌ها هزار نفری مردم عراق در این مراسم گرامیداشت در محل ترور آنها در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، فعالیت این فرودگاه به طور موقت متوقف شده است.«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد الشعبی در سخنانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد که ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، باعث خواهد شد که هیچ نظامی آمریکایی در عراق باقی نماند. رئیس سازمان الحشد الشعبی گفت که پژواک و ماندگاری ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس روز به روز بیشتر می‌شود.مردم عراق دیروز هم به مناسبت دومین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، سرداران مقاومت تظاهراتی را در بغداد برگزار کرد و شعارهایی را در محکومیت آمریکا سردادند. بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، ابوالمهدی المهندس معاون سازمان بسیج مردمی عراق (احشد الشعبی) و همراهانشان در فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسیدند.

منبع: ایسنا

شهر قالی ریزماهی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی خبر داد. جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پرونده در دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی به ثبت رسید. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: این ثبت ملی نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر و حفظ قالی ریزماهی داشته و موجب جذب سرمایه‌گذاری در این رشته می‌شود.وی ادامه داد: در خوی ۳۰ هزار تولیدکننده فرش دست‌باف صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در این شهرستان ۵۵۰۰ کارگاه خانگی و سه مجتمع متمرکز قالی‌بافی و ۹۵ واحد رفوگری، دفه‌زنی و پرداخت و طراحی نقشه و ۶ واحد قالی‌شویی فعال هستند. جباری گفت: ۱۲ هزار کارت قالی‌بافی و ۴۸۱ فقره پروانه کسب در خوی تاکنون صادر شده است و سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در خوی تولید می‌شود که ۷۰ درصد این تولیدات از نوع ریزماهی با رج‌شمارهای ۴۰ و۵۰ هستند و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه قالی ریزماهی در این شهرستان است. به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، به‌علت این‌که در اطراف گل سیب (گل ماهی) دو عدد ماهی همیشه در حال چرخش هستند به این خاطر این فرش به ریزماهی معروف شده است. فرش ریزماهی از استحکام، ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار است که این فرش در ابعاد، نقوش و رنگ‌آمیزی‌های متنوع با گره ترکی تولید می‌شود و یکی از پرطرفدارترین فرش‌های دست‌باف ایرانی در بین مردم است.

منبع: ایسنا

یمن صحت سید الحوثی را تأیید کرد

یک مقام وزارت اطلاع رسانی یمن ادعای شبکه سعودی العربیه مبنی بر شهادت رهبر انصارالله را بی‌پایه و اساس توصیف کرد.معاون وزیر اطلاع رسانی یمن در گفت‌وگو با تسنیم ضمن رد ادعای شهادت سید عبدالملک بدرالدین الحوثی فرمانده انصار الله افزود چنین اخباری از روز اول تجاوز دشمن سعودی به کشورمان بر سر زبان آنها بود. نصر الدین عامر در ادامه گفتگویش با تسنیم تاکید کرد: چنین سخنان بی پایه و اساس ارزش پاسخ دادن ندارد، سید عبدالملک بدرالدین در صحت و سلامت کامل قرار داشته و هیچ نگرانی نسبت به این مسئله وجود ندارد. وی در پایان خواستار عدم توجه به چنین اخبار بی پایه و اساس شد.

منبع: تسنیم

تاکید رئیس جمهور بر الگوی صحیح مصرف

رئیس جمهور رعایت مصرف گاز، برق و آب در کشور را مهم برشمرد و تصریح کرد: ان‌شاء‌الله امسال با رعایت الگوی مصرف شاهد قطعی گاز و برق در کشور نباشیم البته تحقق این امر در گرو همکاری مردم است. رئیسی همچنین با تاکید بر تأمین انرژی پایدار برای فصل زمستان، گفت: ان‌شاء‌الله امسال با رعایت الگوی مصرف شاهد قطعی گاز و برق در کشور نباشیم؛ البته تحقق این امر در گرو همکاری مردم و بخش‌های تولیدی خواهد بود. رئیس جمهور بر ضرورت تبیین الگوی صحیح مصرف آب، برق و گاز در کشور تأکید کرد و از صدا و سیما خواست با تولید برنامه‌های کاربردی عواقب و مضرات اسراف در بخش انرژی و ارائه الگوی مصرف در کشور را برای مردم تبیین کند. در این جلسه همه وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت امور خارجه موظف شدند برای فعال شدن کمیسیون‌های مشترک بین ایران و سایر کشورها تلاش کنند تا روابط تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان توسعه یابد. رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورهاست.

منبع: ایسنا

ساکنان نجات الهی نجات یافتند

سخنگوی سازمان آتش نشانی از وقوع یک حادثه آتش سوزی در یک ساختمان تجمعی با کاربری خوابگاه در خیابان نجات الهی خبر داد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: ساعت ۲۱:۰۵ دقیقه امشب یک مورد آتش سوزی در یک ساختمان تجمعی واقع در خیابان نجات الهی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد.وی افزود: دو ایستگاه با امکانات کامل و در مدت زمان کمتر از دو دقیقه به محل اعزام می‌شوند.سخنگوی سازمان آتش نشانی تصریح کرد: در یک ساختمان چهار طبقه با کاربری خوابگاهی برای محل اقامت آقایان آتش سوزی رخ داده بود. وی اظهار کرد: در طبقه همکف و در مجاورت پاسیو، یک انباری به وسعت ۱۵ تا ۱۶ متر وجود داشت که مملو از کارتن و مواد قابل اشتعال بود که کاملاً شعله ور شده بود. ملکی با اشاره به اینکه دود زیادی به طبقات بالایی سرایت کرده بود بیان کرد: بیش از ۷۰ نفر در آن لحظه در طبقات بودند که تعدادی از آنان قبل از حضور آتش نشانان از محل خارج شده بودند. وی گفت: آتش نشانان بلافاصله همزمان با عملیات اطفا حریق، عملیات نجات و خروج افراد حاضر در ساختمان را نیز انجام دادند. ملکی عنوان کرد: خوشبختانه آتش سوزی بدون مصدومیت و تلفات جانی خاموش شد و از سرایت آتش سوزی به محل‌های مجاور جلوگیری شد. وی اظهار کرد: در حال حاضر عملیات به پایان رسیده و کارشناسان برای شناسایی علت حادثه در محل حضور دارند.

منبع: مهر

هنیه اسرائیل را تهدید کرد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اسرائیل را تهدید کرد که در صورت عدم اجرای توافق مبادله اسرا از جمله ۶ اسیر زندان جلبوع، سربازان بیشتری را به اسارت خواهند گرفت. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اسرائیل را تهدید کرد که در صورت عدم اجرای توافق مبادله اسرا از جمله ۶ اسیر زندان جلبوع، سربازان بیشتری را به اسارت خواهند گرفت. این اظهارات در گفتگوی هنیه با شبکه قطری الجزیره چند ساعت پس از آن بیان شد که موشه تال، مسئول پرونده امور اسرا و مفقودشدگان اسرائیلی اعلام کرد که نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی انگیزه‌ای برای آزادی چهار زندانی اسرائیلی که توسط حماس در نوار غزه نگهداری می‌شوند ندارد. هنیه با اشاره به ۶ اسیر فلسطینی که در سپتامبر گذشته از زندان امنیتی جلبوع در شمال اسرائیل از طریق حفر تونل فرار کردند و در ادامه دوباره دستگیر شدند، گفت: ما اسرائیل را مجبور به اجرای توافق مبادله اسرا از جمله اسرای زندان جلبوع خواهیم کرد. هنیه تاکید کرد که ما چهار اسیر اسرائیلی در اختیار داریم اگر این رژیم توافق نکند شمار اسرا را بیشتر خواهیم کرد.

منبع: مهر

اقساط وام نهضت ملی به تأخیر افتاد

وزیر راه و شهرسازی گفت: بازپرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن دو سال بعد از واگذاری واحد مسکونی آغاز می‌شود.به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی افزود: در پرداخت تسهیلات بانک‌ها نگران نیستم، الآن هم بانک‌ها موظف شدند ۲۰ درصد مجموع تسهیلات را در اختیار مسکن قرار دهند البته این ۲۰ درصد تسهیلات هم در صنایع پشتیبانی مسکن استفاده خواهد شد.وی اضافه کرد: سود تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای بانک‌ها در نهضت ملی مسکن مشخص کرده است ۱۸ درصد و اقساط این تسهیلات ۲۰ ساله است که اقساط آن به صورت پلکانی خواهد بود، فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند طی ۲۰ سال آینده حدود یک و نیم میلیارد تومان پرداخت می‌کند که پرداخت آن به صورت پلکانی خواهد بود. قاسمی درباره تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن گفت: در قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات بانک‌ها در اختیار مسکن قرار گیرد.وی گفت: در قانون، جریمه سنگینی برای بانک‌هایی که همکاری نکنند در نظر گرفته شده است.وزیر راه و شهرسازی افزود: در شورای پول و اعتبار توافق کردیم که برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون، شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و همچنین برای روستا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد تسهیلات در نظر گرفته شود. قاسمی ادامه داد: بانک مرکزی این طرح را به همه بانک‌ها ابلاغ کرد و سهم هر بانک مشخص شده است و بانک‌ها متعهد به پرداخت تسهیلات هستند گرچه به غیر از بانک مسکن که عملیات اجرایی را فعال کرده است هنوز بسیاری از بانک‌ها عملیات اجرایی را شروع نکردند، اما به بقیه بانک‌ها ابلاغ شده است.

منبع: مهر

مراسم عزاداری فاطمیه رهبر انقلاب برگزار شد

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی (ره) بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی (ره) بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. در متن این اطلاعیه آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها به اطلاع می‌رساند مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی (ره)، امسال نیز به علت تداوم شیوع بیماری و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و یک مداح از دوشنبه (۱۳ دی) تا جمعه (۱۷ دی) پس از نماز مغرب و عشاء برگزارمی‌شود. مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی هر شب از شبکه یک سیما و سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد.

منبع: مهر

عراق مراقبت از مرز با عرستان را تشدید کرد

یکی از مقامات امنیتی عراق تأیید کرد: با اتخاذ بیشتر تدابیر امنیتی در مرز عربستان میزان مصرف مواد مخدر در این کشور کاهش پیدا کرده است. به نقل از المعلومه، «شرحبیل العبیدی» مدیر منطقه البغدادی در استان الانبار عراق تأیید کرد که با تشدید تدابیر امنیتی در مرز مشترک میان عراق با عربستان و اردن در این استان بعد از مدت‌ها میزان مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کرده است به طوری که در روستاها و شهرستان‌های حومه‌ای این استان هیچ‌گونه مصرف مواد مخدر ثبت نشده است. در راستای مبارزه عراق با مواد مخدر و قاچاقچیان آن دو روز پیش نیز یک قاچاقچی مواد مخدر پس از اینکه مطلع شد خانه اش از سوی پلیس محاصره شده است به روی آنان آتش گشود. خبرها حاکی است قاچاقچی پس از قتل شش مأمور پلیس به سوی اعضای خانواده خود و همسایه‌ها نیز شلیک کرده و حدود ۲۰ نفر را از پا درآورده است.پیش از این هم نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی به اوج گیری شدید قاچاق انواع مواد مخدر به عربستان و همچنین تشدید تقاضا برای مخدرها در این کشور پرداخته و بر اساس آمارها و مستندات گوناگون، عربستان سعودی را پایتختِ مواد مخدر منطقه خاورمیانه معرفی کرده بود. بر اساس گزارش منابع آگاه در عربستان، جوانان این کشور با بحران مصرف مواد مخدر مواجه شده‌اند و بیشترین مخدری که در عربستان مورد استفاده می‌گیرد روان گردان «کپتاگون»، «کوکائین» و «هروئین» است. کپتاگون که قرصی روان گردان است به فرد مصرف‌کننده شجاعت و انرژی کاذب می‌دهد که در صورت استفاده مدام از این قرص فرد دچار مشکلات روانی و جسمی می‌شود.پیش از این هم اعلام شده بود کپتاگون مورد استفاده تروریست‌های داعشی قرار می‌گیرد تا برای عملیات‌های خود آماده شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارز ترجیحی دارو تأمین شد

با اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، ارز ترجیحی دارو تأمین شده است و مردم دیگر نگران کمبود داروهای اساسی نباشند. مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: "در کنار ادامه تأمین ارز مورد نیاز برای واردات واکسن کرونا، تخصیص ارز ترجیحی دارو نیز به وزارت بهداشت ادامه خواهد داشت. عین الهی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران: ارز ترجیحی کافی برای دارو توسط بانک مرکزی در اختیار ما قرار داده شده، مردم دیگر نگران کمبود داروهای اساسی نباشند."

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واکسن نورا به پنج میلیون دز در ماه رسید

رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: واکسن نورا بعد از اخذ مجوزهای لازم در مدت یک ماه پنج میلیون دز در اختیار مردم قرار داده است.ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه بقیه الله در مراسم آیین تجلیل از برجستگان علوم پزشکی سپاه و آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نورا گفت: واکسن نورا یک واکسن نوترکیب است که در فاز اول مطالعات بالینی روی ۷۰ داوطلب و در مرحله دوم روی ۳۰۰ نفر تست شده است. در مرحله نخست تست انسانی، بی عارضه بودن واکسن نورا اثبات شده و ایمنی بخشی هم در مرحله دوم مورد ارزیابی قرار گرفته و در حدود ده هزار نفر در فاز سوم این واکسن را دریافت می‌کنند.او گفت: امروزه ۵۰ واکسن پروتئینی در مرحله تولید و اخذ مجوز جهت راه یافتن به بازار کشورها هستند. رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: واکسن نورا بعد از اخذ مجوزهای لازم در مدت یک ماه پنج میلیون دز را در اختیار مردم قرار می‌دهد و این واکسن از اثر بخشی ۹۰ درصدی برخوردار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اعتراضات خارطوم به خشونت کشیده شد

شاهدان محلی در سودان از پرتاب گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی به سمت معترضان خبر داده‌اند. تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به سمت معترضان در خارطوم، پایتخت سودان گاز اشک آور پرتاب کرده اند. شاهدان گفته اند که به نظر می‌رسد خدمات اینترنت و تلفن همراه در خارطوم، پایتخت سودان روز یکشنبه پیش از تظاهرات برنامه ریزی شده علیه حکومت نظامی مختل شده است. یکی از شاهدان نیز گفت که تمامی پل‌هایی که مستقیماً به خارطوم متصل می‌شوند، بسته شده اند. اعتراضات پس از آن رخ می‌دهد که شش نفر در تظاهرات پنجشنبه کشته شدند. همچنین تظاهرات سراسری علیه حکومت نظامی روز پنجشنبه منجر به زخمی شدن صدها نفر شد. کمیته مرکزی پزشکان سودانی اعلام کرده است که از زمان آغاز سرکوب نیروهای امنیتی در ماه اکتبر تاکنون ۵۴ نفر کشته شده اند. ارتش سودان در کودتای ۲۵ اکتبر قدرت را در دست گرفت. اعتراضات علیه حکومت نظامی حتی پس از بازگشت عبدالله حمدوک به عنوان نخست وزیر در ماه گذشته ادامه یافت. تظاهرکنندگان از ارتش خواسته اند که در جریان گذار به انتخابات آزاد نقشی در دولت نداشته باشد. برخی از مردم موفق شدند تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند که نشان دهنده اعتراضات در چندین شهر دیگر از جمله پورت سودان است. به نقل از ممشاور عبدالفتاح البرهان، رئیس حکومت نظامی سودان گفت: ارتش به کسی اجازه نخواهد داد که کشور را به هرج و مرج بکشاند و ادامه تظاهرات باعث ضعف کشور خواهد شد و به راه حل سیاسی نمی‌انجامد. برهان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که اختلافات بر سر قدرت و تلفات جانی به این معنی است که همه «باید از صدای عقل استفاده کنند». او تنها راه حل را انتخابات دانست.شورای حاکمیت سودان، که برهان رهبری آن را بر عهده دارد، روز جمعه خشونت‌های همراه با اعتراضات روز پنجشنبه را محکوم کرد و افزود که به مقامات دستور داده است تا تمام اقدامات قانونی و نظامی را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهند و اینکه «هیچ کس بدون مجازات نخواهد ماند».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه نظامی زلیکان ترکیه مورد حمله راکتی قرار گرفت

پایگاه نظامی زلیکان ترکیه در موصل عراق به وسیله دست‌کم ۱۳ موشک گراد، هدف حمله راکتی قرار گرفت.پایگاه نظامی زلیکان ترکیه واقع در موصل در شمال عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت. در این حمله دست‌کم ۱۳ موشک گراد، به سمت پایگاه نظامی زلیکان که محل حضور نیروهای نظامی ترکیه است، شلیک شده است. به گفته منابع خبری ستون دود از درون این پایگاه بلند شده است و برخی گزارش‌ها از مجروح شدن چند نظامی ترکیه‌ای خبر می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فرانسوی‌ها پرچم اتحادیه اروپا را پایین کشیدند

با فشار گروه‌های سیاسی و افکار عمومی فرانسه پرچم بزرگ اتحادیه اروپا در میدان "دروازه پیروزی" به زیر کشیده شد. به مناسبت شروع ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا پرچم ستاره دار این اتحادیه از ۳۱ دسامبر و به صورت نمادین در زیر طاق میدان پیروزی برافراشته شد. این اقدام با موجی از انتقادها بویژه از طرف حزب اتحاد ملی لوپن و حزب جمهوریخواهان روبرو شد. این احزاب اعلام کردند: نبودن پرچم فرانسه در کنار پرچم اتحادیه اروپا یعنی انکار هویت فرانسه که غیرقابل قبول است. در پی این انتقادها پرچم اتحادیه اروپا امروز تحت تدابیر شدید امنیتی پایین کشیده شد. مارین لوپن شکایتی را در این رابطه به شورای عالی حکومتی ارائه کرده است.پایین کشیدن پرچم اتحادیه اروپا پس از واکنش‌های مخالفت آمیز، یک پیروزی برای مخالفان و رسوایی و شکست بزرگ برای مکرون رقم زده است.

منبع: شبکه خبر

برنامه وداع با پیکر مطهر ۲۵۰ شهید گمنام اعلام شد

فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ جزئیات تشییع پیکرهای پاک ومطهر ۲۵۰ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در سالروز شهادت ام ابی‌ها حضرت فاطمه زهرا (س) تشریح کرد. سردار سرتیپ پاسدار حسن حسن زاده با اعلام اینکه این شهدای عزیز روز پنجشنبه ۱۶ دی در تهران و ۲۴ استان کشور با حضور مردم انقلابی تشییع می‌شوندگفت: مراسم وداع با این شهدا چهارشنبه شب ۱۵ دی از ساعت ۱۸ تا ۲۱ بعد از نماز مغرب در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.وی با بیان اینکه مراسم تشییع این عزیزان روز پنجشنبه ۱۶ دی از مقابل دانشگاه تهران تا معراج شهدا با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود افزود: آیین تشییع شهدا همزمان به جز تهران در ۲۴ استان شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندارن، مرکزی و همدان برگزار می‌شود.حسن زاده گفت: این شهدای تفحص شده مربوط به عملیات‌ها و مناطق عملیاتی کربلای پنج و هشت (شلمچه)، تک دشمن ۶۷ (شلمچه، زبیدات و مجنون)، خیبر (مجنون)، والفجر یک و مقدماتی (فکه)، والفجر ۹ (چوار تا سلیمانیه)، کربلای ۶ (سومار)، مسلم بن عقیل (سومار)، بدر (شرق دجله) و رمضان (شرق بصره) است. فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ با بیان اینکه ۱۵۰ شهید گمنام در پایتخت و مابقی در ۲۴ استان کشور تشییع می‌شودو مکان یابی برای تدفین آن‌ها نیز انجام شده است.وی همچنین با تاکید بر اینکه این برنامه بعد از دو سال با مجوز رسمی ستادملی کرونا اجرا می‌شود از مردم خواست در مدت برنامه شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا بویژه استفاده از ماسک را مد نظر داشته باشند. حسن زاده درباره تدابیرترافیکی برنامه هم گفت: اطلاعات این تدابیر را پلیس راهور به اطلاع عموم خواهد رساند.

منبع: شبکه خبر

وزرای خارجه ایران و عمان بر همکاری‌های دوجانبه بین المللی تاکید کردند

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان بر همکاری دوجانبه دو کشور در عرصه بین المللی تاکید کردند.وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد. در این گفت وگو دو طرف بر استمرار رایزنی‌ها در مسائل مختلف دوجانبه و بین المللی تأکید کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو ضمن ابلاغ سلام ریاست محترم جمهوری به سلطان عمان، در مورد مسائل مختلف در روابط دو کشور و همچنین حل بحران‌های منطقه‌ای بر اساس گفتگو میان کشورهای منطقه با همتای عمانی خود رایزنی نموده و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر فرصت سفر به مسقط فراهم شود.وزیرخارجه عمان نیز در این تماس تلفنی ضمن تمجید از روابط مثبت میان دو کشور، اعلام کرد سلطنت عمان همواره در زمینه حل و فصل بحران‌های مختلف قائل به گفتگو و مذاکره است و در مسیر صلح گام برمی دارد.

منبع: ایرنا

سلامت سیب زمینی صادراتی ایران رسماً تأیید شد

ازبکستان در نامه‌ای به طور رسمی اعلام کرد: پس از دیدار نمایندگانش با مقامات ایرانی، تا این تاریخ هیچ‌گونه آفت یا ارگانیسم مضر در سیب‌زمینی‌های صادراتی به ازبکستان دیده نشده است. آژانس حفظ نباتات قرنطینه جمهوری ازبکستان با ارسال نامه‌ای به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد تا این تاریخ هیچ‌گونه آفت یا ارگانیسم مضر در سیب‌زمینی‌های صادراتی به ازبکستان دیده نشده است. در این نامه آمده است: در پی توافق برای تقویت نظارت و کنترل بهداشت گیاهی سیب‌زمینی‌های صادراتی در دیداری که ۱۲ تا ۱۷ نوامبر بین نمایندگان کشور ازبکستان با نمایندگان ایران انجام شد و با توجه به اقداماتی که توسط سازمان حفظ نباتات ایران صورت گرفته، تا این تاریخ هیچ‌گونه آفت یا ارگانیسم مضر در سیب‌زمینی‌های صادراتی به ازبکستان دیده نشده است. در این نامه ابراز امیدواری شده که همکاری‌های دوجانبه افزایش یابد. آبان خبر برگشت ۳۵۰۰ تن سیب زمینی صادراتی ایران از ازبکستان را منتشر شد. مقامات دولت ازبکستان اعلام کردند که ۳ هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی وارداتی از ایران و پاکستان را به خاطر وجود آلودگی خطرناک برگشت زده است. آژانس حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان اعلام کردند که ۳۵۲۵ تن از سیب‌زمینی‌های وارداتی را برگشت داده و ۷۷۵ تن آن را هم معدوم کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha