دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معمار

حوزه/ کارشناس دینی : حضرت رسول، جنس زن روی کره زمین را دوست داشت، «من اخلاق الانبیا حب النسا» است و اینجا صحبت سر محبت است نه شهوت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، شامگاه جمعه در جشنی که به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) در مسجد رضوی اصفهان برگزار شد با اشاره به مقام والای حضرت خدیجه (س) به عنوان مادر حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: برای حضرت خدیجه (س) همین سعادت بس که مادر نور منور حضرت زهرا (س) یگانه بانوی عالم قرار گرفت.

وی افزود: خدای مهربان برای تولد حضرت زهرا (س) به این دنیا، مقدماتی را قرار داد که دلیل بر ارزش والای این بانوی اسلام در بین بشریت است به نحوی که طبق روایات متواتر، مقام و جایگاه حضرت زهرا (س) نه تنها در میان زنان عالم بشریت، بلکه در بین همه مخلوقات؛ در قیامت بی بدیل است.

این کارشناس دینی با اشاره به مقام والای حضرت زهرا (س) در میان انبیا و اولیای خدا گفت: این ارزش چنان یکتا است که حتی اجزا سوره کوثر نیز در قرآن کریم مثل و مانندی ندارد و تمام کلمات سوره کوثر فقط یک‌بار در قرآن آمده است.

حجت‌الاسلام معمار منتظرین با بیان اینکه دلیل خلقت حضرت زهرا (س) دو نکته است، اظهار داشت: بر اساس آنچه خود ایشان فرمودند، هدف اول از تولد حضرت زهرا (س) پاسخ دادن به اشتیاق حضرت رسول الله برای بازگشت به بهشت است، بهشتی که مخصوص رسول الله صلی الله علیه و آله است و خدا برای ایشان قرار داده و هیچ کس جز فردی که، هم‌درجه ایشان باشد، در آن راه ندارد.

وی افزود: بهشت رفتن هنر نیست؛ بهشتی که در کنار اهلیت و پیامبر باشیم، هنر است، چون همه به جز مبغضین پیامبر و اهل بیت او و منافقین به بهشت می‌روند، اما راه پیدا کردن به بهشت پیامبر، هنر متقین است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به انواع بهشت اظهار داشت: بهشت‌های مختلفی همچون جنت عدن، جنت الفردوس و جنت الماوی، جنت الخلد و جنت النعیم وجود دارد، اما بهشت پیامبر «عند ملیک مقتدر» است، همچنان که خداوند در سوره فجر می‌فرماید: «وادخلی جنتی».

کارشناس دینی ادامه داد: پیامبر دوست داشتند به این بهشت برگردند، اما خداوند به او فرمود «باید رسالت خود را تمام کنی، به همین جهت خدا حوریه انسیه ای (حضرت زهرا) در دنیا خلق کرد، لذا هر گاه پیامبر می‌خواستند بوی آن بهشت را استشمام کند، حضرت زهرا (س) را می بوییدند.

وی ادامه داد: بر اساس مفاهیم قرآنی چنین بر می‌آید «قلب وجود مبارک صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) از بهشت بهتر و قلب مبغضین حضرت زهرا (س) از جهنم بدتر است.»

حجت‌الاسلام معمار منتظرین افزود: باید در زندگی دنیایی برای ما تمسک به سیره، منش و شخصیت حضرت زهرا (س) یک اصل باشد؛ یعنی ادب و محبت به اولاد فاطمه و زیارت اولاد حضرت فاطمه (س)، یاد حضرت زهرا، احسان به دوستان حضرت فاطمه (س)،خواندن حدیث کساء و..... همگی باید در زندگی ما جاری و ساری باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بهشت مقلد با بهشت محقق کاملاً فرق می‌کند و بهشت اهل افعال با اهل صفات متفاوت است، گفت؛ کسانی که نماز می‌خوانند و با اعضا و جوارح خود کارهای نیک انجام می‌دهند، وارد بهشت افعال می‌شوند و کسانی که اخلاق خوب دارند و به دیگران کمک می‌کنند، وفا به عهد و باطن با خلوص نیت دارند، وارد بهشت صفات می‌شوند.

این کارشناس دینی افزود: بهشت عقاید نیز این است که افکار فرد با افکار و عقاید پیغمبر و اهل بیت موافق باشد که در قرآن در سوره متفقین از آن به بهشت تسنیم یاد کرده و فرموده است: «مزاجه تسنیم»

وی در ادامه به شراب‌های مختلف بهشتی اشاره و تصریح کرد: «إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا» (نکوکاران عالم (که در این آیه حضرت علی و فاطمه و حسنین علیهم السّلام و شیعیانشان به اجماع خاصّه و اخبار عامّه مقصودند) در بهشت از جام شرابی نوشند که طبعش (در لطف و رنگ و بوی) کافور است.) بهشتی هست که شراب آن کافور و سرد است، کسانی که به مقام رضا رسیدند در بهشتی هستند که در آن شراب کافور می‌دهند.

حجت الاسلام معمار منتظر ین افزود: بهشت دیگری وجود دارد که متعلق به عشاق هست، مانند کسانی که وقتی نام امام حسین (ع) برده می‌شود، ناخودآگاه از روی عشق به اباعبدالله شروع به گریه می‌کنند، شراب آنها زنجبیل و بسیار داغ است «کان مزاجها زنجبیلا» اما هرکس به محبت حضرت زهرا (س) راه پیدا کند به او شراب تسنیم می‌دهند که وجود آن معتدل و منسجم است، نه داغ است و نه سرد.

این استاد اخلاق اظهار کرد: پیامبر فرمودند «هر کس بر دخترم صلوات بفرستد خدا ابتدا گناهان او را می‌آمرزد و هر کجای بهشت، من باشم، خدا او را به من ملحق می‌کند.»

وی اذعان داشت: هر جا زحمت هست، بدانید مربوط به علی و آل علی نیست و هر کجا آسایش و راحتی هست مربوط به این خانواده است، حتی مکروهات اهل‌بیت را هم جدی بگیرید.

حجت الاسلام معمار منتظر ین یادآور شد: اگر هر آنچه اهل‌بیت فرمودند را عمل کنید بدانید به سختی نمی‌افتید، جایی که توجه به خدا هست، همان جا (چون قلب حضرت زهرا (س) بهشت بوده است.

وی با اشاره به دومین سر تولد حضرت زهرا (س) گفت: هدف خدا از خلقت حضرت (س) این بود که می‌خواست از وجود حضرت زهرا خیر کثیر یعنی دوازده امام را به وجود آورد، پس اگر شنیده‌اید حضرت زهرا (س) کوثر است یکی از ویژگی‌های حضرت بوده و شأن او حتی بالاتر از این یعنی او سر چشمه کوثر است.

کارشناس دینی بیان کرد: حضرت رسول، جنس زن روی کره زمین را دوست داشت، «من اخلاق الانبیا حب النسا» است و اینجا صحبت سر محبت است نه شهوت.

وی با بیان این پرسش که چرا انبیا زنان را دوست می‌داشتند، اظهار داشت؛ چون خواهران از جنسی آفریده شدند که حضرت زهرا (س) آفریده شده است و این مؤکد بر محبت به زنان است.

وی خطاب به مردان حاضر در جلسه گفت: ما باید در زندگی به دختران و زنان خویش احترام بگذاریم و آنها را گرامی بداریم، امروزه متوجه تفاوت نگاه‌های مکاتب بشری و قرآن به زن بشوید و هوشیار باشید.

حجت الاسلام معمار منتظرین افزود: اگر خانم‌ها بدانند که هر چه دارند متعلق به خداست و مردان هم بدانند که که هر چه دارند متعلق به خداست، از رفتارهای خود مراقبت می‌کنند و آمار طلاق بالا نمی‌رود.

وی متذکر شد: خوشا به حال مردی که بگوید همه عیب‌ها از من است و زن هم انصاف به خرج دهد و بگوید همه عیب‌ها از من است، در این حالت شیطان دور می‌شود و زن و مرد با هم مهربان شده و زندگی شیرین خواهد شد.

وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اشاره کرد و عنوان کرد: پیامبر فرمودند: «اکثر الخیر فی النسا» یعنی بیشترین خیر در زنان است، همچنین خداوند در آیه ۱۹ سوره نساء فرموده «وعاشروهن بالمعروف» یعنی با زن‌ها با خوبی و اکرام و احترام رفتار کنید.

حجت‌الاسلام معمار منتظرین افزود: از دنیای شما سه چیز نزد من محبوب شد و اول آنها حب النسا است؛ دوم خنکی دل من در نماز است چون که نماز محل زیارت خداست و سوم عطر که هر چه عطر می‌آوردند برای پیامبر آن‌ها را نگه می‌داشتند.

وی در پایان تاکید کرد: این حدیث از اسرار محمد وآل محمد بوده، دلیل اینکه چرا رسول الله این سه مطلب را در کنار یکدیگر ذکر کردند، معلوم نیست و ان‌شاءالله در زمان ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) مشخص می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha