دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بیست و دومین نشست اخلاقی و شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال 1400،

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در بیست و دومین نشست اخلاقی و شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۰، حضرت زهرا(سلام الله علیها) را الگوی تمام عیار برای عالمیان ، به ویژه بانوان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگرشورکی، با گرامی داشت میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) و روز مادر و زن، به روایتی از رسول اکرم (صل الله علیه وآله) درباره حقوق همسایه اشاره و بیان کرد: همانطور که در نشست هفته گذشته درباره حقوق همسایه بیان شد، آزار همسایه عقوباتی را برای انسان دارد و خداوند حقوقی را برای انسان در قبال همسایگان قرار داده است.

وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) نقل شده است که فرمودند: همسایگان سه قسم هستند برخی نسبت به دیگران حق بیشتری دارند و برخی حقوق کمتری دارند؛ بعضی دارای سه حق و بعضی دارای دو حق و بعضی یک حق دارند؛ اگر همسایه مسلمان باشد و از اقوام باشد سه حق اسلام، همسایگی و خویشاوندی را دارد و البته قرابت دو جور معنا شده است بعضی به معنای خویشاوندی معنا کرده‌اند و بعضی گفته‌اند منظور همسایه ای است که به انسان نزدیک است و منزلش نزدیک منزل شخص باشد و به اصطلاح دیوار به دیوار باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: بعضی همسایگان دو حق دارند مانند خیلی از همسایگانی که در اطراف ما هستند اینگونه اند و داری دو حق اسلام و حق همسایگی می‌باشند و فرمود در صورتی که همسایه مسلمان نباشد، یک حق دارد و آن هم حق همسایگی است که بر هر همسایه ای لازم است این حقوق را برای همسایگان خود رعایت کند

محمد کارگرشورکی در ادامه افزود: حق همسایه آنقدر اهمیت دارد که ما در روایت داریم که شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «علل‌الشرایع» از امام حسن (علیه السلام)) روایت کرده که فرمود: «رَأَیْتُ أُمِّی فَاطِمَةَ علیها السلام قَامَتْ فِی مِحْرَابِهَا لَیْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاکِعَةً سَاجِدَةً حَتَّی اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّیهِمْ وَ تُکْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَیْءٍ. فَقُلْتُ لَهَا: یَا أُمَّاهْ! لِمَ لَا تَدْعُوِنَّ لِنَفْسِکِ کَمَا تَدْعُوِنَّ لِغَیْرِکِ؟ فَقَالَتْ: یَا بُنَیَّ! الْجَارُ ثُمَّ الدَّارُ»

وی ادامه داد: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود: مادرم زهرا (سلام الله علیها) را در شب جمعه‌ای دیدم که در محراب خودش ایستاده بود و پیوسته در حال رکوع و سجود بودند تا اینکه روشنایی صبح نمایان شد و من از ایشان شنیدم که برای مردان و زنان و همسایگان دعا می‌کردند و اسم آنان را می‌بردند ولی برای خودشان چیزی را درخواست نمی‌کردند به ایشان گفتم مادرم چرا آن‌گونه که برای دیگران دعا می‌کنید برای خود دعا نمی‌کنید؟ مادرم زهرا فرمود: پسرم اول همسایه بعد خانه!

وی با اشاره به این روایت اظهار کرد: از همین کلام حضرت زهرا (سلام الله علیها) می‌توان فهمید که همسایه جایگاه بالایی دارد و بر همه لازم است حقوق همسایگان خود را رعایت کنیم.

این مقام مسئول با گرامی داشت میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به مقام بالای حضرت در پیشگاه خدا اشاره و همچنین روز مادر و زن را به تمام زنان و مادران تبریک گفت و افزود: ما باید شناخت عمیق درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشته باشیم و وجود این بانوی بزرگوار را بیشتر بشناسیم و در مسیر ایشان حرکت کنیم چرا که ایشان الگوی خوب و زیبنده‌ای برای تمام عالمیان بخصوص بانوان هستند و همچنین باید قدر مادران و زنان را بدانیم چرا که شاکله زندگی وابسته به وجود زنان و مادرانی است که به فرمایش امام خمینی (رحمه الله علیه) از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح گردید و در مورد آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha