دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی از علمای اهل سنت و صوفیه هندوستان با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مذاهب اسلامی را به بحث مقارن و تطبیقی و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) دعوت می کنیم و نگاه ما به اسلام یک نگاه تمدنی و پاسخگویی به نیازهای بشر باتوجه به تجربه های فراهم آمده است و با این نگاه می توان به سراغ قرآن و معارف اهل بیت(ع) رفت.

به گزارش خبرنگار به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از علمای هندوستان که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد در سخنانی، گفت: امیدواریم این گونه سفرها منشأ اثر برای مراکز علمی و حوزه علمیه و برای دو کشور ایران و هندوستان سودمند باشد.

وی افزود: بنده از نوجوانی راجع به هند و فرهنگ این کشور مطالعه داشته ام و چند بار نیز به این کشور آمده ام و در قم نیز مدت‌ها با علما و فضلای هندوستان مأنوس بودم و خاطرات خوب و خوشی از هند و مسلمانان آنجا دارم.

مدیر حوزه‌های علمیه، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه دو کشور ایران و هند روابط تاریخی و مشترکات فراوانی دارند که امیدواریم این روابط و تعاملات روز به روز گسترده‌تر شود.

وی، با اشاره به اینکه امروزه مهم‌ترین پایه ارتباط، مباحث علمی و حوزوی و دانشگاهی می‌باشد، خاطرنشان ساخت: ما شاهد این تعاملات هستیم اما باید روی آن سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و ارتباطات علمی قوی‌تر و گسترده‌تر و فراتر از وضع موجود شکل گیرد.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود ضمن بیان نکاتی به تشریح برخی از ظرفیت‌های علمی ایران و قم پرداخت و ابراز کرد: ظرفیت علمی بزرگی در قم وجود دارد، امروز در بخش علوم اسلامی ده‌ها هزار نفر از ایران و سایر کشورهای دنیا در بخش‌های مختلف علمی در این شهر مقدس مشغول به تحصیل می‌باشند و بیش از ده هزار استاد و محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در این شهر وجود دارد.

وی افزود: بیش از یکصد مجله علمی و تخصصی در این شهر به چاپ می‌رسد و بیش از ۳۰۰ مؤسسه در قلمروهای مختلف علوم انسانی و اسلامی وجود دارد و هزاران کتاب و مقاله در گستره علوم الهی و اسلامی از این شهر منتشر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه، توجه جدی قم به قلمروهای فلسفه، کلام، منطق و عرفان را مهم دانست و تاکید کرد: بیش از چهل رشته و گرایش در علوم عقلی و فلسفی و عرفانی در مراکز گوناگون علمی ارائه می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، خاطرنشان ساخت: حوزه قرآن، حدیث، تفسیر تخصصی و موضوعی در این شهر گسترش پیدا کرده است و نظرات مستشرقین درباره قرآن و حدیث مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

آیت الله اعرافی، ضمن بیان توجه ویژه حوزه علمیه قم به مباحث فقه و اصول، تاکید کرد: در قلمرو فقه ما توجه جدی به عمق فقهی مسائل داریم و بیش از ۵۰ رشته و گرایش در فقه اسلامی در قم فعال است و در این مباحث فقهی به ابواب جدید و مسائل نوظهور در فقه همانند فقه پزشکی، فقه کودکان، فقه اقتصاد و فقه نظام و سایر عرصه‌های فقهی توجه ویژه ای شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: مذاهب اسلامی را به بحث مقارن و تطبیقی و آشنایی با معارف اهل بیت (ع) دعوت می‌کنیم و نگاه ما به اسلام یک نگاه تمدنی و پاسخگویی به نیازهای بشر با توجه به تجربه‌های به دست آمده است و با این نگاه می‌توان به سراغ قرآن و معارف اهل بیت (ع) رفت.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: اسلام را هم یک دین صلح، صمیمیت و وحدت می‌دانیم، در عین حال و در جای خود نیز یک دین جهاد و دفاع و مقاومت انقلابی می‌دانیم.

خاطرنشان می‌شود: در ابتدای این دیدار تنی چند از علمای اهل سنت هندوستان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خویش پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha