شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ دیدار آیت الله اعرافی با اساتید شرکت کننده در دوره سطح عالی ولایت فقیه در مشهد مقدس

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: جمع بین حکمت و حماسه، عقلانیت و شور انقلابی یکی از محورهایی است که باید مورد توجه عالَم اسلام قرار گیرد؛ در انقلاب اسلامی ایران این تئوری حاصل شده و باید تکمیل گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ظهر امروز در بازدید از مؤسسه پژوهشی و آموزشی الدلیل وابسته به آستان مقدس امام حسین علیه السلام و در نشست با مدیر این مؤسسه، ضمن تسلیت رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: ۲۰ سال قبل بنا به دستور مقام معظم رهبری جامعة المصطفی را راه اندازی کردیم؛ هدف اصلی این کار نشر و گسترش معارف و مکتب اهل بیت (ع) در سراسر دنیا بود؛ این کار در همان ابتدای امر با طراحی یک برنامه راهبردی و کلان انجام گرفت.

وی افزود: مؤسسه الدلیل باید فعالیت‌های خود را بر یک برنامه کلان و راهبردی تکیه دهد؛ در این برنامه باید آفاق واسعه مد نظر واقع شوند و به طور مداوم مورد مداقه و بازنگری قرار گیرد.

آیت الله اعرافی، خاطرنشان کرد: ما از جهت علمی ذخایری داریم که می‌توانیم به دنیا عرضه کنیم؛ از این رو باید نگاهی داشته باشیم که همه جهان را مخاطب خود بداند؛ این نگاه برای ما انگیزه بخش بوده و ما را به کار و تلاش وادار می‌نماید.

وی داشتن رویکرد بین المللی را بسیار مهم دانست و گفت: ما باید روحیه فعال داشته باشیم و از مواضع منفعلانه بپرهیزیم.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باید عرضه معارف اسلامی را به صورت تأسیسی دنبال کنیم و نباید منتظر بمانیم تا شبهه‌ای مطرح شود و ما از موضع انفعالی به مواجهه با آن بپردازیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به فلسفه، عرفان و فقه به صورت همزمان افزود: بحمدالله مکتب ما به هر سه این حوزه‌ها به عنوان سرمایه‌های عظیم خود توجه دارد.

عضو شورای عالی حوزه، بیان داشت: جمع بین حکمت و حماسه، عقلانیت و شور انقلابی یکی از محورهایی است که باید مورد توجه عالم اسلام قرار گیرد؛ در انقلاب اسلامی ایران این تئوری حاصل شده و باید تکمیل گردد.

وی گفت: در حوزه علوم انسانی و در ۴ دهه اخیر در حوزه علمیه قم تولیدات بسیاری به دست آمده و میدان‌های جدیدی برای معارف دینی ما ایجاد شده است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: زنده سازی و بروزرسانی فقه در عرصه اجتماعی یکی از دستاوردهای این علم در دهه‌های اخیر است؛ انعکاس این علوم در مقررات و قوانین یکی از محاسن آنهاست.

وی با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در مؤسسات علمی، عنوان داشت: این دوره‌ها بازتاب خوب و اثربخشی مفیدی در سطح جامعه خواهند داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید دانست تاکنون مخاطبان ما افرادی بوده‌اند که علقه هایی به رشته‌های حوزه علوم انسانی داشته اند؛ اما باید برای افراد فعال در حوزه‌های غیر علوم انسانی نیز بسته‌های کاربردی را طراحی نمائیم و آنان را هم مخاطب خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: برگزاری درس‌های خارج در زمینه فقه معاصر و مسائل روز یکی از دستاوردهای جدید حوزه علمیه قم می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha