سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
محسن محمدی

حوزه/ مدیرکل ثبت‌ اسناد و املاک استان قم خواستار توسعه گفتمان سند در کشور شد و گفت: توسعه گفتمان سند تنها در صلاحیت سازمان ثبت اسناد کشور است و این سازمان این وظیفه را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محسن محمدی طی سخنانی در سالن جلسات کانون سردفتران و دفتریاران استان قم ضمن گرامیداشت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد:

دفاتر اسناد رسمی با قدمت ۱۰۰ ساله از بدنه مردم هستند و این خیلی مهم است که بخشی از کارهای حاکمیتی را انجام می‌دهند.

وی کار دفاتر رسمی را ارزشمند عنوان کرد و گفت: اداره‌های ثبت پشتیبانی از دفاتر اسناد رسمی را انجام می‌دهند اما باید گفت که نوک پیکان دفاتر اسناد رسمی هستند.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان قم افزود: یکی از وظایف سازمان ثبت‌اسناد و املاک نظارت بر کار دفاتر اسناد رسمی است و در کنار این بازرسی‌ها پشتیبان و همراه دفاتر هستیم.

محمدی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم توسعه یافتگی در حوزه اسناد است که هرازگاهی این عدم توسعه یافتگی ظهور و بروز می‌کند به‌عنوان‌مثال در طی این سال‌ها بارها شنیدیم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای بازیکنان درجه چندم چه پول‌هایی که نمی‌دهند درحالی‌که بازیکن مدت بسیار کمی در این تیم‌ها بوده، اما حقوق چند سال را می‌گیرد که علت اصلی آن این است که سند خوبی تنظیم نمی‌شود و همین موضوع ضررهای هنگفتی را می‌زند.

محمدی بیان داشت: دفاتر اسناد رسمی هویت یک کشور است که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه دفاتر است و در این میان دفاتر اسناد رسمی باید عصاره‌ای از داناترین، حکیم ترین و امین‌ترین افراد باشند که ثمره خوبی برای جامعه داشته باشد.

وی افزود: نظم، حیات و کیان جامعه وابسته به نهادهای حاکمیتی یعنی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دادگستری، پلیس و امنیت و وزارت کشور است و با اخلال در این سازمانها که قانونگذار آنها را نهادهای حاکمیتی می‌داند نظم عمومی، حیات و کیان جامعه به خطر می‌افتد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم پرداختن به گفتمان سند رسمی را وظیفه ذاتی و در صلاحیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد و افزود: توسعه گفتمان سند در هرزمینه ای وظیفه این سازمان است که تبدیل گفتمان سند از مدرسه تا دانشگاه به فرهنگ مطلوب این سازمان خواهد بود.

محمدی بیان داشت: جدای از خوب یا بد بودن برخی موضوعات از قبیل اختلافات در باشگاه‌های بزرگ ورزشی داخلی، برجام، کرسنت و امثال این پرونده‌ها در فقدان سند شکل گرفته اند که لزوم توسعه سند رسمی در این زمینه‌ها بیشتر و بهتر دیده می‌شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم به سابقه حکومت داری قدرتهای جهانی بر پایه سند پرداخت و گفت: چند صد سال است که این کشورها از حوزه املاک فراغت یافته و با ابزار مستحکم سند در حال حکومت کردن هستند.

محسن محمدی به اعتبار و نقش یکصد ساله دفاتر اسناد رسمی در کشورمان پرداخت و گفت: افراد درست کار و متخصصان حقوق که پیچیدگی‌های امر سند را به خوبی می‌دانند در این عرصه مشغول به کار هستند که با توجه به بالندگی و ثمره خوبی که برای جامعه دارند، نمی‌توان براحتی این نهاد را شکست یا تخریب کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم اضافه کرد: در جلسات پدافند عامل و غیر عامل نیز از نقش سند و اعتبار آن دفاع می‌شود چرا که اگر بر اثر زلزله، جنگ، سیل یا هر عامل دیگری محصول تولیدی هرسازمانی به غیر از سازمانهای حاکمیتی از بین برود قابل احیا است اما اگر سند از بین برود جایگزین نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha