پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
محمود فلاحتی هرمزگان

حوزه / مبارز انقلابی در استان هرمزگان گفت: مردم هرمزگان، پیش از انقلاب، همزمان با سایر نقاط کشور و به صورت هماهنگ با قم، مبارزات سیاسی خود را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، هر ساله ایام الله دهه فجر فرصت مناسبی است تا به گذشته نگاه کنیم تا مشاهده کنیم از چه محدودیت‌ها و ظلماتی به حال حاضر رسیده‌ایم. بی‌شک انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین انقلاب‌های تاریخ جهان دانشت چراکه هم حکومت استبدادی قدرتمندی توسط عموم مردم ساقط شد و هم انتخاباتی با حضور گسترده مردم برای پذیرش جمهوری اسلامی و قانون اساسی برگزار شد که در هیچ انقلابی قابل مشاهده نیست.

در برخی از محافل سیاسی و اجتماع کنشگران، از هرمزگان به عنوان استانی نام برده می‌شود که انقلاب در آن با سرعت بسیار کمتری به نسبت سایر نقاط کشور در حال انجام بود، در حالی که مبارزان انقلابی هرمزگانی در میدان حضور فعال داشتند. به همین جهت با یکی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی در استان هرمزگان برای مرور خاطرات و تشریح فضای مبارزاتی آن دوران هرمزگان به گفتگو پرداخته‌ایم.

در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه را محمود فلاحتی مبارز انقلابی و از موسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هرمزگان را می‌خوانید:

چرا احساس کردید که باید با نظام شاهنشاهی به مبارزه بپردازید؟

در دوران طاغوت، شاهد خفقان و استبداد شدیدی بودیم و به مسائل دینی در سطح حاکمیت نیز توجهی نمی‌شد. در برخی از مواقع نه تنها توجهی به مسائل دینی وجود نداشت. با آغاز مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی و علنی کردن آن در مدرسه فیضیه، ما نیز به تاسی از امام راحل وارد فاز مبارزاتی با رژیم پهلوی شدیم.

از فضای سیاسی آن دوران بگویید

پس از سخنرانی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه، مدتی در تمام کشور به واسطه سرکوب‌های شدیدی که انجام می‌شد، سکوت حکم‌فرما بود. در آن زمان علمای قم ساکت نبودند و برنامه‌ای را در تمام استان‌ها برای مقابله با ظلم و جور ترتیب دادند. ما نیز با تاسی از امام راحل و علمای قم، مبارزات سیاسی در استان هرمزگان را آغاز کردیم.

نحوه ارتباط شما با جریان انقلاب و امام به چه صورت بود؟

علمای قم برای تمام استان‌ها برنامه‌ریزی کردند و افرادی را برای برگزاری جلسات و ساماندهی نیروها به استان‌ها اعزام کردند. جلسات ابتدا به صورت محدود و خانه‌ای برگزار می‌شد. از سال ۱۳۴۶ مبارزات به صورت محدود شروع شد و آهسته آهسته به مساجد و جامعه کشیده شد.

شرایط استان هرمزگان با سایر استان‌ها تفاوت خاصی داشت، چراکه به واسطه وجود نیروی دریایی، نیروهای هوایی و ژاندارمری و شهربانی در هرمزگان رفت و آمدها زیاد بود و می‌توان گفت هرمزگان یک استان پلیسی بود که مبارزات انقلابی را دشوار می‌کرد.

شهریار شفیق از اقوام شاه در استان هرمزگان مسئولیت داشت و می‌توان گفت که همه‌کاره استان بود و همه نیز از او حساب می‌بردند، اما مبارزان سیاسی هرمزگان که در حال برنامه‌ریزی بودند افرادی، قوی، نترس، شجاع و فعال بودند. ارتباط خوبی که از طریق شهید حقانی با قم برقرار بود باعث شد که فعالیت‌های ما همزمان با قم پیش برده شود.

به واسطه موقعیت خاص استان هرمزگان از نظر امنیتی و انتظامی، سعی کردیم که مبارزات سیاسی به صورت استراتژیک انجام شود تا اهداف مورد نظر محقق شود.

آیا پیشرفت نهضت انقلاب در هرمزگان از سایر استان‌ها کندتر بود؟

به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که انقلاب در استان هرمزگان از سایر نقاط کشور عقب‌تر بود. استان هرمزگان به واسطه شرایط خاصی که داشت، مبارزات سیاسی خاصی را نیز می‌طلبید به همین جهت در ابتدا فعالیت‌ها به صورت مخفیانه و محدود با هماهنگی قم انجام می‌شد.

از طرفی فضای استبداد و سرکوبی که در آن دوران وجود داشت باعث می‌شد که به راحتی نتوان به افراد اعتماد کرد، به همین جهت جلسات در مکان‌هایی خاص و با حضور افرادی خاص برگزار می‌شد و سعی می‌کردیم مبارزان را پس از جلب اعتماد وارد محافل مبارزاتی و سیاسی کنیم.

در آن زمان تصاویر و فیلم‌هایی از مبارزات سیاسی مردم توسط ساواک ضبط شده بود، اما متأسفانه پس از انقلاب بخشی از اسناد توسط ساواک معدوم شد که احتمال دارد، تصاویر حضور مردم در میدان انقلاب در استان هرمزگان توسط ساواک از بین رفته باشد.

حال و هوای مردم در آن دوران مبارزات سیاسی چه‌گونه بود؟

مردم استان هرمزگان دل در گرو انقلاب داشتند و رفته رفته پس از این‌که موج انقلاب و فعالیت‌های مبارزاتی قوت گرفت و مردم وارد صحنه شدند.

پس از اینکه مبارزات وارد فاز عمومی شد، مردم نیز وارد میدان شدند و نمادهای رژیم طاغوت مانند کاباره‌ها، مراکز فساد و … مبارزه می‌کردند. پس از انقلاب نیز افرادی که در کلاس‌های درس آیت‌الله انواری و متین حضور داشتند اداره استان را به دست گرفتند و توانستند به خوبی دستگاه‌ها را مدیریت کنند.

در هنگام وقوع انقلاب نیز پلیس توانایی و جرأت حضور در خیابان‌ها را برای تأمین امنیت مردم نداشت به همین جهت اقدام به تأمین امنیت مردم توسط نیروهای انقلابی کردیم که خوشبختانه توانستیم به خوبی این موضوع را مدیریت کنیم که نشان دهنده حضور فعال مردم در صحنه است.

ماجرای تشکیل سپاه پاسداران هرمزگان در هرمزگان چه بود؟

سپاه پاسداران در استان هرمزگان به واسطه رابطه خوبی که با قم و شهید حقانی داشتیم، ۶ ماه زودتر از تهران با هدف نگهبانی و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط جوانان انقلابی ایجاد شد.

فعالیت اولیه سپاه هرمزگان در مکان کنونی سپاه امام سجاد (ع) شکل گرفت که در گذشته مقر ساواک بود. پس از استقرار سپاه، اقدام به جذب نیروهایی در تراز نظام مقدس اسلامی از سراسر هرمزگان کردیم و فعالیتمان به صورت گسترده آغاز شد.

آیت الله صدوقی (ره) پشتوانه بسیار خوبی برای انقلاب بودند چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب. بخش اعظمی از اعتبارات مورد نیاز برای فرایند تشکیل سپاه در استان هرمزگان از طریق ایشان و بخش دیگر آن توسط بازاریان و مردم هرمزگان تأمین شد.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha