یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عععع

حوزه/ استاد مصباح فراتر از عرصه‌های حوزوی، شیعی، جغرافیایی و حتی کشورهای اسلامی بوده و نسخه‌ای قابل عرضه و مطالعه برای امروز بشریت است چون ایشان جزو شخصیت‌های جهانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در آئین اختتامیه سطح یک طلاب و افتتاحیه دوره سطح دو طرح مطالعاتی آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد، گفت: «وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا» حکمت نعمتی خدادادی است که فقط مقدمات آن اکتسابی می‌باشد. کسی که حکیم است سخنانش اثر دیگری دارد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح این بود که بسیار کتوم بودند و به شدت از مدح و ثنا پرهیز می‌کردند. «حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی» از قول «آیت الله سید عزالدین زنجانی» نقل می‌کرد که ایشان در جلسه‌ای بسیار از آیت‌الله مصباح تمجید کردند و فرمودند: از زمانی که آیت‌الله مصباح کتاب‌های معارف قرآن را نوشتند، به نظرم این آیه قرآن که می‌فرماید: «وَقالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا» دیگر مصداق ندارد و دیگر قرآن مهجور نیست.

عکککککککککک.jpg
این استاد حوزه بیان داشت: در مباحث علمی آیت الله مصباح یزدی بسیار دقیق بودند و در ابتدا خودشان مطلب را می‌فهمیدند و سپس بیان می‌کردند. اگر خود ایشان به اصل مطلب نمی‌رسیدند آن را بیان می‌کردند و اقرار به ندانستن می‌نمودند. اینکه انسان به آنچه نمی‌داند اعتراف کند و بگوید نمی دانم خیلی توان و قدرت می‌خواهد؛ قدرتی بیش از قدرت و توانِ بیان مطالب علمی‌ای که می‌داند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیت الله مصباح یزدی در زمانی که به حج مشرف شدند پشت مقام ابراهیم از خدا دو چیز را خواستم یکی آنکه بتوانم یک دوره معارف قرآن بنویسم و دیگر آنکه بتوانند یک دوره آموزش فلسفه را نگارش نمایم. کتاب‌های آیت الله مصباح یک گنجینه بی‌نظیر است، مثلاً اگر کسی کتاب عروج تا بی نهایت را هر روز ۵ یا ۱۰ صفحه بخواند و روی مطالبش فکر کند و به خودش تلقین نماید، قطعاً نماز چنین فردی تفاوت خواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ادامه داد: در مورد آیت الله بهجت بُعد عرفانی ایشان غلبه کرده بود و بسیاری از افراد باور نمی‌کردند که ایشان از لحاظ علمی قوی‌تر و برتر از بسیاری از افراد دیگر می‌باشند. در مورد آیت الله مصباح این مطلب عکس شده بود؛ اکثراً ایشان را به عنوان شخصیتی علمی می‌شناسند و از بُعد اخلاقی و معنوی ایشان اطلاعی ندارند. در حالی که ایشان فردی بسیار عجیب بودند. بنده ندیدم کسی به اندازه آیت الله مصباح این قدر نسبت به زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تاکید کند و توجه به مقام آن حضرت داشته باشد ایشان می‌گفتند، این انقلاب به برکت حضرت معصومه (سلام الله علیها) است، و در جایی دیگر گفتند، خود امام خمینی نیز یکی از برکات حضرت معصومه (سلام الله علیها) است.

آیت الله مصباح یزدی نسخه‌ای قابل عرضه و مطالعه برای امروز بشریت است

عکسسسسسسسسسسسسسس.jpg

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی گفت: استاد مصباح فراتر از عرصه‌های حوزوی، شیعی، جغرافیایی و حتی کشورهای اسلامی بوده و نسخه‌ای قابل عرضه و مطالعه برای امروز بشریت است، چون ایشان جز شخصیت‌های جهانی است. بشر امروز بعد از پیشرفتهای مادی، بسیار به هم نزدیک و زندگی در هم تنیده ای و مطالبات پیچیده و جدیدی پیدا کرده است و هیچ زمانی سطح این نیازها و توقعات مثل امروز نبوده است چون بسیاری از مکاتب و اندیشه‌ها را تجربه کرده است.

وی بیان داشت: مطالبات بشر امروز از اصحاب فکر و اندیشه خلاصه می‌شود در جمع کردن بین دنیا و آخرت، بین دنیای درون و بیرون، بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها، بین مقام نظر و عمل، بین عقلانیت و عاطفه، بین فرد و جامعه، جمع میان خدا و انسان، بین عدالت و پیشرفت، بین سیاست و عدالت و اخلاق، جمع میان عقل و دل انسان، بین انسانیت و جنسیت زن و مرد و…؛
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در برابر این نیازها، به تعبیر مقام معظم رهبری بشر در یک پیچ و نقطه‌ی عطف تاریخی قرار دارد که سرنوشت تمام بشر رقم خواهد خورد چون مطالبات بشر در حال تغییر است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: در این نقطه‌ی عطف تاریخی، موازنات تمدنی بشر در حال تغییر است اما قرار نیست بشر به تمدن‌های قبلی رجوع کند چون مطالباتش تغییر کرده است لذا یک مکتب جامع جوابگوی نیازهای جدید است.
مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در دنیای معاصر، قدرت‌های جدیدی در حال ظهور است اما در میان این قدرت‌ها، مکتبی که جوابگوی تمامی نیازها باشد وجود ندارد و تنها مکتبی که این جامعیت را دارد، اسلام با قرائت شیعی است لذا ما با قرائت تمدنی اسلام نیاز داریم و وجود شخصیت‌هایی مثل علامه مصباح در این گردنه‌های علمی، پشتیبانی علمی و معرفتی تمدن اسلام است چون ایشان هم در بخش معرفتی و مبانی، هم در بخش معارف قرآن و هم در بخش نظامات اسلامی صاحب نظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha