شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
هناس

حوزه/ در ششمین شب از جشنواره فیلم فجر، دو فیلم «هناس» و «شب طلایی» به نمایش درآمد. در فیلم اول روایتی از زندگی شهید رضایی نژاد را شاهدیم و در فیلم دوم هم یک ملودرام خانوادگی روایت می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ششمین شب است جشنواره فیلم فجر، دو فیلم «هناس» ساخته حسین دارابی و «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا به نمایش درآمد این دو فیلم جزو آثاری بودند که از آنها می‌توان به عنوان فیلمهای ارزشی جشنواره نام برد.

«هناس» روایتگر روزهای پایانی زندگی شهید داریوش رضایی نژاد است با این تفاوت که در فیلم روایت قصه از زبان خود شهید نیست بلکه همسر وی قصه را روایت می‌کند برای همین داستان تا حدودی شکل زنانه به خود گرفته است و همین عامل سبب شده ما رویکردی نو را در این فیلم شاهد باشیم.

نکته جالب پیرامون «هناس» به زاویه دیده کارگردان برمی گردد. کارگردان به دور از کلیشه‌های رایج، سعی کرده دوربین را به زندگی شخصی شهید وارد کرده و زوایای را در فیلم بازگو کند که معمولاً در فیلم‌های ایرانی شاهدش نبوده ایم. کارگردانی فیلم نقطه درخشان فیلم نیست اما بازی خوب مریلا زارعی در نقش همسر شهید یکی از اتفاقات خوب اثر محسوب می‌شود.

در نشست خبری «هناس» کارگردان فیلم تاکید داشت در فیلمش نمی‌خواسته روایتی مستند از زندگی شهید داشته باشد، بلکه سعی کرده با روایت دراماتیک از قصه مورد نظرش، نمایی کلی از زندگی شهید در روزهای پایانی را روایت کند. لازم به ذکر است در نمایش این فیلم یک میهمان ویژه حضور داشت آنهم همسر شهید بود که در نشست خبری مورد تشویق اهالی رسانه و عوامل فیلم قرار گرفت.

فیلم دوم اولین تجربه یوسف حاتمی کیا فرزند فیلمساز مطرح کشورمان ابراهیم حاتمی کیا بود. ابراهیم حاتمی‌کیا در این فیلم خود به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشت؛ اما می‌شد از جنس کار تشخیص داد که چندان در کار پسر دخالت نکرده و فیلم محصول کارگردان جوانش است.

موضوع فیلم «شب طلایی» خانواده است، خانواده‌ای که در مواقع بحرانی از خود رفتار متفاوت نشان می‌دهد. در فیلم می‌بینیم چگونه مسئله مادی می‌تواند روابط خانوادگی را تحت تأثیر خود قرار دهد. فیلم یوسف حاتمی‌کیا همچنین ادای دینی به مقام مادر است. مادر در این فیلم همان چیزی است که در خانواده‌های سنتی شاهدش هستیم. مادر هم درد اعضای خانواده است، اما در مواقعی که خودش درد دارد کسی او را کمک نمی‌کند. برای مثال در بخشی از فیلم مادر به فرزندانش می‌گوید شما در زمانی که من کرونا گرفتم مرا رها کردید اما دو غریبه از من پرستاری کردند.

کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا در اولین تجربه خود مقبول است، اما یک ضعف پیرامون کار وجود داشت آنهم اینکه داستان به خوبی شروع می‌شود اما در طول قصه ما شاهد کش دار شدن موضوع می‌شویم. همین مسئله کمی بیننده را خسته می‌کند، اما بازی‌های خوب فیلم از جمله امتیازات فیلم هستند به ویژه یکتا ناصر و مریم سعادت بازی چشمگیر از خود نشان می‌دهند.

درباره نشست نقد و بررسی فیلم هم باید گفت که ابراهیم حاتمی کیا به دلیل ابتلاء به کرونا در جلسه حضور نداشت. دیگر عوامل فیلم نیز همگی را کیفیت فیلم تأیید و از همراهی ابراهیم حاتمی کیا با کار نیز قدرانی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha