دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تیمسار ظهیرنژاد

حوزه/ در دو سه مناسبت که خدمت امام مشرف بودم، امام به من اظهار محبت ‎ ‏کردند، که خود من شرمنده محبت ایشان هستم. در یکی از این دیدارها در حالتی ‎ ‏که دست مرا در دست مبارک خودشان گرفته بودند، فرمودند: می‌دانی من چقدر تو را ‎ ‏دوست دارم!

خبرگزاری حوزه | اساساً مرحوم امام (ره) از تظاهر خوش‌شان نمی‌آمد. به عکس، به کسانی که اهل تظاهر نبودند علاقه داشتند.

مثلاً ایشان از تیمسار ظهیرنژاد- رئیس ستاد مشترک ارتش در زمان جنگ تحمیلی- خوش‌شان می‌آمد زیرا وی اهل تظاهر نبود، هر روز ریشش را تیغ می‌زد و همان طور خدمت امام می‌رسید.

یک روز عده‌ای از فرماندهان ارتش از جمله فرمانده نیروی هوایی- که بعد معلوم شد آدم مغرضی بود و ریشی هم گذاشته بود- خدمت امام آمده بودند.

قرار شد فرمانده نیروی هوایی گزارش بدهد؛ قبل از گزارش، شروع کرد به خواندن دعای فرج، آقای ظهیرنژاد به او گفت: آقا عوام نیستند، حرفت را بزن!

امام از این سخن خوش‌شان آمد و خندیدند.

مرحوم تیمسار ظهیرنژاد می‌گفت: در دو سه مناسبت که خدمت امام مشرف بودم، امام به من اظهار محبت ‎ ‏کردند، که خود من شرمنده محبت ایشان هستم.

در یکی از این دیدارها در حالتی ‎ ‏که دست مرا در دست مبارک خودشان گرفته بودند، فرمودند: می‌دانی من چقدر تو را ‎ ‏دوست دارم!

برداشت‌هایی از سیره امام خمینی (ره)، ج ۲، ص ۲۰۴ و ۲۰۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    4 1
    از ریش دارها بیشتر باید ترسید
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      2 2
      در صدر ریش دارها انبیاء بودند اوصیای انبیاء بودند. قبل از نوشتن فکر کنیم یک وقت شیطان القاء نکرده باشد. همین حرف شیطانی در مورد چادر و کلا مذهبی ها و ... متاسفانه برخی به زبان و قلم می آورند بدون تامل. کسی که ظواهر رعایت می کند معصوم نیست و دچار افراط ممکن است بشود با افراطش نباید کار زیبایش را کوبید.
  • امیر GB ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    1 1
    من بیست سال پیش توی سپاه خدمت می کردم، هر روز دژبان به ریش من گیر می داد، چندبار تهدید کردند اضافه خدمت برات می زنیم، آقا با ریش مردم چیکار دارید، کجای آیین نامه نظامی گفته ریش یا بی ریش باشید
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 1
      آیین نامه زندگی مسلمان هست. و آیین نامه های خاص با فرض تامین آیین نامه کلی اضافاتی دارد. چرا از خودمان نمی پرسیم این فاصله گرفتن از زینت الهی مردان و گراش به فریب زیبایی نمایی شیطان چه علتی دارد ؟ رعایت آراستگی الهی که از جمله آنها محاسن و شانه کردن آن است خلاف محیط نظامی اسلامی است ؟!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 0
    سؤال مى‌كنند كه اصلًا فلسفه نزدن صورت با تيغ را برايشان شرح دهيم. على‌هذا با توجه به شرح فوق، خواهشمند است براى پاسخ‌گويى دقيق به اين قبيل سؤال كنندگان، جواباً اعلام بفرماييد: اولًا، تراشيدن صورت با تيغ حرام است يا خير؟ ثانياً، فلسفه ريش گذاشتن (نتراشيدن با تيغ) چيست و چه مزايايى براى سلامتى بدن در دنيا و چه مزايايى در آخرت دارد؟ بسمه تعالى، تراشيدن ريش، خواه با تيغ باشد يا وسيله ديگر، حرام است على الاحوط و حكم الهى را بايد بدون جست‌وجو از فلسفه آن عمل نمود؛ گرچه نزد كسانى معلوم است كه تراشيدن ريش مضراتى هم دارد. / نقل حکایات گاه تقطیع و کم و زیاد می شود اما مکتوبات و استفتائاتی که شخصا پاسخ می فرمایند بحمد الله چنین مشکلی ندارد. موسوعه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه جلد ۵ ، صفحه ۵۷۰.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    « اساساً مرحوم امام (ره) از تظاهر خوش‌شان نمی‌آمد. به عکس، به کسانی که اهل تظاهر نبودند علاقه داشتند. »خب راه حل رفع تظاهر حذف عمل و مثلا تراشیدن ریش است ؟! پس چرا خود امام راحل رحمة الله علیه ریش بلند می گذاشتند ؟ ایشان می خواهند انسان درونش هماهنگ با زیبایی برون زیبا باشد و این هماهنگی با تهذیب نفس و زدودن ریا از روح و قلب بدست می آید.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 0
    «مثلاً ایشان از تیمسار ظهیرنژاد- رئیس ستاد مشترک ارتش در زمان جنگ تحمیلی- خوش‌شان می‌آمد زیرا وی اهل تظاهر نبود، هر روز ریشش را تیغ می‌زد و همان طور خدمت امام می‌رسید.» نسبت به مومنی که گناهی یا گناهانی دارد موظفیم خودش را دوست بداریم اما عملش را نه. این روایت را ملاحظه بفرمایید : «شخصی می‌گوید به موسى بن جعفر(ع) عرض کردم، یکى از دوستان شناخته شده شما شراب می‌نوشد و مرتکب گناهان هلاکت‌بار می‌‏شود، آیا از او بیزارى جوییم؟ فرمود: از کار او بیزارى جویید نه از خودش، او را دوست داشته باشید و کارش را دشمن بدارید...» می بینیم که حضرت می فرماید که خود مومن را دوست بداریم. تیمسار خودش مومن بوده است لذا امام (ره) دوستش داشت. امام نفرمودند عملت را دوست دارم. برداشتهای ناصواب را بایستی کنار گذاشت.
  • پروفسوری کافی نیست IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    0 0
    بسمه تعالى 10/ 6/ 1360 رياست محترم دفتر امام خمينى، مدّ ظله العالى‌ غرض از مزاحمت، ضمن تقديم يك قطعه عكس نظامى كه فقط در چانه مقدارى ريش وجود دارد، از حضور سرورم تقاضا مى‌شود بفرماييد اين نوع ريش، درست است يا نه؟ و اصولًا ريش‌تراشى چه حكمى دارد؟ چون در رساله احكام امام خمينى- مدّ ظله العالى- هرچه گشتم، دستورى نسبت به آن نيافتم. والسلام عليكم ورحمة اللَّه‌ بسمه تعالى، تراشيدن ريش حرام است على الاحوط و مقدار ذكر شده كافى نيست. / موسوعه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه . جلد ۵ ، صفحه ۵۷۰.
  • اجرت هم حرام IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    بسمه تعالى‌ محضر مبارك رهبر كبير انقلاب و مرجع عالى‌قدر، امام خمينى، دام ظله العالى‌ اين‌جانب شغلم سلمانى و آرايشگاه دارم و در منطقه‌اى هستم كه مراجعين اكثراً ريش‌تراش هستند و جز اين شغل، كار ديگرى از من ساخته نيست. آيا ريش‌تراشى‌ مسئوليت شرعى برايم دارد؟ لطفاً نظر مبارك را اعلام و تكليفم را روشن فرماييد. بسمه تعالى، ريش تراشيدن حرام است على الاحوط، و اجرت ريش‌تراشى نيز حرام است على الاحوط.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 0
    تراشیدن ریش از نظر امام حرام بود اگر ان شهید برای رضای خدا نمی تراشید محبت امام بیشتر می شد زیرا یک فعل حرام را ترک کرد
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    برخیها به اسم دوری از ریا و تطاهر دچار دو بزه می شوند اولا همان نافرمانی و مثلا محاسن زدن ثانیا با افتخارشان بدان به دیگران می گویند ببینید ما خوبیم ! یعنی ریاکاری با مایه عملی بد ؟! به اسم دوری از ریا به ریای زشت تر افتادن !
  • کاسه داغ تر از آش ! IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اخلاص در عبادات شرط است به گونه ای اندکی ریا آنها را باطل و کأن لم یکن می کند اما ریا در غیر عبادات عمل را باطل نمی کند مثلا اگر شخصی در تطهیر لباس یا دستش ریا کند یعنی دنبال این باشد که دیگران ببیند و تعریفش کنند ، این جا لباس شستن یا طاهر کردن دست باطل نمی شود و بلاشک طهارت لباس و دست در عین ریاکاری حاصل می شود ، حالا کسانی پیدا می شوند و فراتر از خدا نعوذ بالله بر بندگان خدا حتم و الزام می کنند که باید همه ظواهر همراه با اخلاص و خالی از ریا و تطاهر باشد ، آری شخص تطهیر کننده رایی از بابت تطهیرش ثوابی عایدش نمی شود اما مجازات هم نخواهد شد که بگویند تطهیرت باطل شده و ... مساله ریش گذاری ریایی و تظاهری هم چنین است یعنی ثوابی برای ریش گذاری ندارد اما عقوبت ریش تراشی هم متوجهش نیست.
    • تصحیح IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      آری شخص تطهیر کننده ریایی
  • زینت و تمایز IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    از جمله پرسشهایی که صباح بن نصر هندی و عمران صابی از امام رضا علیه آلاف التحیة الثناء مطرح کردند این بود که : «قالا : فما بال الرجل يلتحي دون المرأة؟ قال علیه السلام ، زين الله الرجال باللحى ، وجعلها فصلا يستدل بها على الرجال من النساء.» گفتند : چرا مرد ریش در می آورد اما زن نه ؟ حضرت فرمود خداوند مردان را با ریش زینت داد و آن را وه تمایزی قرار داد تا بدان مردان از زنان باز شناخته شوند. بحار الانوار.
  • رضا IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    خدا رحمتش کنه افسری صادق بود و پشت ظواهر قایم نشده بود
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      صداقت یعنی چه ؟ اگر خدا می فرماید ریش را برای زینت مردان قرار دادم ، شبیطان هم از برنامه هایش تزیین و القای زیور دروغین است ، ریش تراشی حضور در برنامه شیطان است یا تبعیت از ترسیم الهی ؟ چرا تنها ۱۴ معصوم علیهم السلام معرفی شده اند ؟ تا از الگو قرار دادن دیگران باز ایستیم ، آری می شود کسی را غیر از معصوم ، پس از انطباق عملش با معصوم الگوی تعلیمی قرار داد ، اما الگوی تام و پایه فقط معصومانند و لا غیر ؛ بالاترین مقامات بعد از معصومان علما هستند ، اما همان عالم وقتی از جمله شرایطش برای مرجعیت می نویسند یکی از آنها را عدالت نام می برند ، و عدالت را به ملکه و ویژگی باطنی ای معنی می کنند که انسان را به ملازمت تقوی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات وا دارد یعنی مرجع الگو نیست بلکه بعد از مسلمیت عدم گناه می شود کارشناس و متخصص حکم شناسی . پس بنا بر این نبایستی کار نادرست کسی را به وسیله ویژگی خوبش مثل شهادت تحسین کرد ، شهید به محض شهادت گناهانش بخشیده می شود نه الگو.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    ممکن است برخی برایشان سوال باشد با توجه به زینت بودن ریش بنا بر این می بایست برای همگان خوشایند باشد ، پس چرا بسیاری از آن خوششان نمی آید ؟ پاسخ ساده است . انسانها تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن چیز زیبایی برایشان زشت نمود پیدا کند با بالعکس ، لذا تغییرات این چنینی چیز عجیبی نیست. مثلا کسی که در خانواده ای بزرگ شده که همه یا اکثر مردان آن ریششان می زده اند محیط این چنینی به انسان چه چیزی القاء می کند ؟ طبعا بد و زاید بودن ریش. همین طور اگر در جایی باشد که افراد زدن ریش را نشانه نشاط ، جوانی و مانند آن می دانند و مدام تکرار می کنند که مثلا خوب صفا دادی ها ! طبیعی است که تلقینات محیطی بی تاثیر نیست . علاوه بر اینها همین توهینات حرامی که نسبت به این نعمت ارزشمند الهی می شود و فرد هم حالت خنثی داشته باشد خواه ناخواه تاثیرش را خواهد داشت ، لذا توصیه قرآنی است که وقتی دیدی کسانی به آیات الهی کفر می ورزند و به استهزاء می گیرند با آنان ننشین .
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    یکی از عادات قوم لوط زدن ریش دانسته شده است.
  • مات IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    میگم خوبه صیانت حوزه برای امام دچار مشکل نشده
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    «یک روز عده‌ای از فرماندهان ارتش از جمله فرمانده نیروی هوایی- که بعد معلوم شد آدم مغرضی بود و ریشی هم گذاشته بود- خدمت امام آمده بودند. قرار شد فرمانده نیروی هوایی گزارش بدهد؛ قبل از گزارش، شروع کرد به خواندن دعای فرج، آقای ظهیرنژاد به او گفت: آقا عوام نیستند، حرفت را بزن! امام از این سخن خوش‌شان آمد و خندیدند.» ۱ - عجب دعای فرج را بایستی برای عوام خواند و خواص نه ! برداشت این که فرج خوانی نشانه ریاکاری و عوام فریبی است ، سوء ظن به مسلمان نیست ؟ اعمال سوء ظن گناه نیست ؟ بنگرید این روایت را : عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عُمَرَ الْیَمَانِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ . حضرت صادق علیه السلام فرمود: همین كه مؤمن، برادر (دینى) خود را تهمت زند، ایمان از دلش زدوده شود، همچون نمك که در آب حل و مستهلک شود. ۲- چه معلوم همین قبیل برخوردها باعث تغییر وضعیت وی نشده باشد ؟ وقتی طرف می بیند در خواندن دعای فرج هم بدگمانی گل می کند طبعا شخصیتش در چنان محفلی لگد مال می شود. ۳ - نسبت خوشایندی و خنده به امام راحل بسیار بعید است امامی که کسی جرات غیبت کردن پیشش را نداشت چطور اجازه تهمت و بعد هم تایید آن تهمت می دهد حاشا و کلا ؟!
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    امام راحل قدس الله نفسه الشریف هیچگاه محاسنش را کوتاه نمی کرد. شانه کردن و بلند گذاشتن (البته بیش از یک قبضه دست نه) یک تعلیم و توصیه عملی ایشان است ، آن بزرگ بنده خداوند سبحان با آن سیره و روش نورانیش به همه ریش زنان می آموزد که بجای تیغ شانه برگیرید و کفران را به شکران مبدل کنید. سلام و رحمت و برکات الهی هماره نثار او و همه شهدای دفاع مقدس باشد إن شاء الله الرحمن.