سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: ما ۵۰۰ مدرسه علمیه در سطح یک و ۲ داریم، که ۱۰۰ نشریه در این مدارس فعال هستند؛ در این راستا باید برنامه‌ریزی شود تا مسیر رو به رشدی داشته داشتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: ما باید با یک برنامه جامع و همه‌جانبه که نشان‌دهنده خط‌مشی‌های حوزه علمیه در زمینه پژوهش باشد، به یک راهبرد اصلی برسیم.

وی در ادامه افزود: اگر بتوانیم برای رسیدن به این برنامه جامع، برنامه‌ریزی، تحلیل و ارزیابی کنیم و به الزامات آن پایبند باشیم؛ می‌توانیم این فرایند را مدیریت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، اظهار داشت: هدف از پژوهش در سطح یک و دو حوزه‌های علمیه، آشنایی و تسلط بر مهارت‌های پژوهشی است، ما در این سطح به دنبال پاسخ به پرسش‌های نظام نیستیم و هدف اصلی ما در این سطح مکملی برای آموزش است.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تناسب میان نشریات و مدارس است، ما ۵۰۰ مدرسه علمیه در سطح یک و دو داریم، که ۱۰۰ نشریه در این مدارس فعال هستند و در این راستا باید برنامه‌ریزی شود تا مسیر رو به رشدی داشته داشتیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: نکته بعدی تناسب میان مقالات و سطح است؛ درصد زیادی از مقالاتی که در سطح یک تولید شده، در زمینه کلام، فقه، علوم انسانی و در رتبه‌های بعدی اصول فقه و ادبیات عرب است.

وی ادامه داد: اگر پژوهش را قرینه فرایند آموزش بدانیم، ادبیات که به عنوان یک علم کلیدی و پایه‌ای و علم منطق که پایه تحقیق است، تناسب رعایت نشده است؛ این می‌طلبد که در مدارس کشور به ویژه سطح یک، در راهبری طلاب در مدیریت پژوهشی نشریات به سمت علوم پایه‌ای که در فرایند تحصیل با آن‌ها درگیرند، برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی تأکید کرد: در این صورت پژوهش مزاحمتی برای آموزش نخواهد داشت، بلکه مکمل فرایند آموزش است؛ یعنی پژوهش محتوا را مدیریت می‌کند اما محتوا محتوای آموزشی است.

وی ادامه داد: آنچه طلبه در تحقیق می‌آموزد، محتوایش آموزشی است و در آن مسأله و موضوع تسلط بیشتری پیدا می‌کند؛ همین مسأله را باید برای سطح ۲ در نظر بگیریم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این مسأله در سال آینده باید مورد توجه قرار بگیرد و در فرایند ارزیابی لحاظ شود، یعنی در مدیریت راهبردی نشریات و مدیریت محتوا و موضوع در راستای اهداف کلان سطح یک و ۲ هدایت شوند و در همان مسیر قدم بردارند.

وی در پایان گفت: برگزاری جشنواره جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در کنار ایجاد انگیزه، قدرشناسی و معرفی آثار باید به مدیران مدارس و ستاد یک نقشه راه برای آنچه که دارد واقع می‌شود و آنچه باید واقع بشود، ترسیم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha