دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1007739
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
حجاب

حوزه/ این عبارتی است که توسط زنان مسلمان کانادایی برای توضیح اعتقاد خود به داشتن حجاب با افتخار به کار می‌رود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، یاسمین خان می‌گوید، به عنوان یک زن مسلمان با حجاب، بزرگ شده و در لندن، انتاریو زندگی می‌کند.
شنیدن فریادهای مردم به لفظ (برگرد به خانه) هنگام راه رفتن در خیابان با دوستان یا از دست دادن فرصت‌های تحصیلی به دلیل داشتن حجاب و تبعیض‌های زیاد بر سلامت روان او تأثیر گذاشته است.
این دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه وسترن می‌گوید: " گاهی اوقات آنقدر احساس می‌کنید که مورد قضاوت جامعه قرار می‌گیرید که به نقطه‌ای از زندگی می‌رسید و فکر می‌کنید که دیگر نمی‌خواهی حجاب داشته باشی."
مبارزات خانم نظما خان به همراه بسیاری از زنان مسلمان دیگر در کانادا و سراسر جهان مشترک است و می‌گویند که به دلیل اعتقاداتشان با حملات لفظی و فیزیکی مواجه شده‌اند.
در روز جهانی حجاب، که اکنون دهمین سال از آن می‌گذرد، زنان مسلمان تجربیات خود را در پلتفرم‌های مختلف آنلاین در مورد اینکه حجاب چگونه است و چرا آن را انتخاب می‌کنند به اشتراک می‌گذارند و از زنان غیرمسلمان با هر پیشینه و مذاهبی دعوت می‌کنند تا برای یک روز خودشان را جای آنها بگذارند و حجاب به سر کنند و نظرشان را با بقیه به اشتراک بگذارند.
نظما خان بنگلادشی-آمریکایی که روز جهانی حجاب (WHD) را در سال ۲۰۱۳ راه اندازی کرد، گفت که هدف افزایش آگاهی و عادی سازی رعایت حجاب است. خان که با تبعیض و لقب تروریست در مدرسه و دانشگاه به دلیل داشتن حجاب مواجه شده است، امیدوار است که این رویداد سالانه بتواند جایگاه حجاب را در جامعه تقویت کند تا زنان دیگر تجربیاتی را که او تحمل کرده است نداشته باشند.
یاسمین می‌گوید: " من می‌خواهم مردم را به زندگی خود دعوت کنم، حتی برای یک روز، فقط برای اینکه زنان مسلمان را کمی بهتر درک کنند."
شعار امسال (حجاب تاج ماست، نه جرم ما) با هشتگ #DressedNotOppressed ( # لباس-پوشیده-نه-سرکوب-شده) در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است.
سلما زاهد، نماینده مجلس اسکاربورو، گفت که این تصور غلط وجود دارد که زنان مسلمان تحت ظلم و ستم و مجبور به پوشیدن حجاب هستند.
او همچنین اضافه کرد: "مهم است که ما، دوستان، خانواده و همسایگان خود را آموزش دهیم و به این ترتیب از یکدیگر یاد می‌گیریم و بر این تفاوت‌ها غلبه می‌کنیم و پلی می‌سازیم برای اتحاد بیشتر بین کسانی که حجاب دارند و کسانی که بی حجاب هستند."
فروا عوان، یک جوان ۱۸ ساله پاکستانی-کانادایی، گفت که بزرگداشت این روز و به رسمیت شناخته شدن آن در سطح بین المللی بسیار مهم است زیرا ننگ بزرگ در ارتباط با پوشیدن حجاب وجود دارد. به عنوان رئیس انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه وینیپگ، عوان همچنین قصد داشت میزبان رویدادهای مجازی برای گسترش آگاهی در مورد روز جهانی حجاب باشد.
او می‌گوید: "من فکر می‌کنم این کار بزرگی است که به دنیا نشان دهیم که ما تحت ستم نیستیم و این بخشی از هویت ماست."
در کانادا، با توجه به رویدادهای اخیر، نگرانی فزاینده‌ای در مورد اسلام هراسی، جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان و تبعیض وجود دارد.
در اوایل ماه دسامبر، فاطمه انوری، معلم مدرسه ابتدایی با حجاب در غرب ایالت کِبک، به دلیل قانون سکولاریسم استان که معلمان را از پوشیدن نمادهای مذهبی منع می‌کند، از کلاس درس خود منع شد.
این قانون موسوم به لایحه ۲۱ در ژوئن ۲۰۱۹ به تصویب رسید و استفاده از نمادهای مذهبی مانند حجاب و عمامه توسط معلمان و سایر کارمندان دولت را ممنوع می‌کند.
نماینده دولت در ایالت کبک این قانون را برای حفظ سکولاریسم ضروری دانسته است، سیاست جدایی شدید بین دین و دولت که در کبک از حمایت گسترده برخوردار است، اما منتقدان استدلال کرده‌اند که به طور نامتناسبی زنان مسلمانی را هدف قرار می‌دهد که حجاب دارند و با آنها و سایر اقلیت‌های مذهبی به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار می‌شود. فشار فزاینده‌ای برای لغو این قانون وجود دارد و در حال حاضر توسط گروه‌ها و شهرهای مختلف در سراسر کانادا به چالش کشیده شده است.
ویسکانسین ژورنال مسلمان گزارش داد، نخست وزیر جاستین ترودو گفته است که مداخله فدرال برای به چالش کشیدن لایحه ۲۱ در دادگاه را رد نکرده است، اما فعلاً وارد چالش قانونی نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha