چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
رونمایی از شجره سادات روستای پهندیری هند

حوزه/ مراسم رونمایی از شجره سادات پهندیری هند با حضور جمع کثیری از سادات، علما و اندیشمندان در روستای پهندیری سادات واقع در ایالت اتراپرادش هندوستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به همت مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در ایام ولادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) مراسم رونمایی از شجره سادات پهندیری هند با حضور جمع کثیری از سادات، علما و اندیشمندان در روستای پهندیری سادات واقع در ایالت اتراپرادش هندوستان برگزار شد.

در ابتدای برنامه پیام های سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی، آیت الله سید حمید الحسن از لکهنو هند، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله زیدی از لکهنو هند و حجت‌الاسلام والمسلمین ریحان حیدر زیدی از استرالیا قرائت شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد سیادت نقوی امام جمعه امروهای هند، حجت الاسلام والمسلمین ممتاز علی امام جمعه امامیه هال- دهلی هند، حجت الاسلام والمسلمین سید طالب حسین زیدی امام جمعه مسجد کربلای دهلی هند، حجت الاسلام والمسلمین محمد مسلم نقوی مدیر باب العلم نوگانوا سادات هند، حجت الاسلام والمسلمین قرةالعین عابدی مدیر جامعه المنتظر نوگانوا سادات هند، حجت الاسلام والمسلمین سید غافر رضوی و حجت الاسلام سید ابن حسن نقوی و دیگران به سخنرانی پرداختند.

در پایان رئیس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور دهلی نو دکتر مهدی خواجه پیری از دست اندرکاران این برنامه تشکر کرد. و مردم منطقه با اهدای لوح تقدیر از سفیر جمهوری اسلامی در هند و رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور قدردانی کردند.

همچنین از حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی حیدر و سید اختر که در تهیه و تدوین این شجره نامه زحمات زیادی را کشیده بودند نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

گفتنی‌است که روستای پهندیری با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری دهلی واقع است و بدلیل اینکه بسیاری از اهالی این روستا از سادات هستند به روستای سادات پهندیری مشهور است.

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در سال ۱۳۷۴ به امر مقام معظم رهبری و به همت دکتر مهدی خواجه پیری منظور صیانت از میراث مشترک ایران و هند، خانه فرهنگ تأسیس شد که بخش انساب و رجال این مرکز از ۱۳۸۱ فعالیت خود در ایران و شبه قاره را آغاز کرده است.

بخش انساب و رجال این مرکز تاکنون شجره بسیاری از سادات مهاجر و سلسه‌های عرفانی را ترتیب و تنظیم کرده است. تهیه و تنظیم شجره ساداتی، چون سادات نقوی، تقوی، عابدی، زیدی و رضوی که امروزه در شبه قاره هند ساکن هستند بخشی از فعالیت‌های این مجموعه است.

همچنین بررسی و تنظیم و ترتیب سلسله عرفانی که از قرن هفتم هجری به بعد، از ایران به هند مهاجرت کردند از کارهای دیگر این مرکز است که با همکاری گروهی از محققین با جمع آوری، تحقیق و تطبیق داده‌ها تاکنون موفق به تهیه و تنظیم ۴۰ شجره نامه شده است. شجره‌های تهیه شده در شبه قاره مربوط به خاندان ساداتی است که از ایران، عراق، یمن و مکان‌های دیگر به شبه قاره هند رفته‌اند و در مناطق مختلف شبه قاره ساکن شده‌اند و نسل این سادات تا به امروز نیز در در سرار شبه قاره حضور دارند.

این مرکز بین‌المللی با استناد به نسخه‌های قدیمی شجره نامه‌های موجود در شبه قاره، در تلاش است، میراث کهن شجره نویسی را از طریق احیای شجره ها، نگه دارد.

همچنین این بخش در سال ۱۴۰۰ توانست با جمع آوری با بیش از دو هزار عنوان کتاب تخصصی در زمینه علم انساب و رجال یک کتابخانه تخصصی را ایجاد کند تا پاسخگوی نیاز محققان و پروژهشگران در این زمینه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha