شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه در رشت

حوزه / استاد حوزه و دانشگاه گفت: آرامش بشر در گروی اقامه نماز در جامعه است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، اظهار کرد: قرآن کریم، آرامش قلب را ذکر و یاد الهی معرفی کرده است و جایگاه ویژه‌ای برای معنویت در آرامش روحی جامعه قائل است.

وی، با بیان اینکه قلوب کسانی‌که ایمان آورده‌اند، با یاد خدا همراه شده است، عنوان کرد: آرامش بشر تنها با یاد و نام خدا محقق خواهد شد و نماز نیز بهترین ذکر خداوند است.

استاد حوزه بیان کرد: پیامبر فرمودند: «مَثَل من در رابطه با نماز مانند انسان تشنه و گرسنه، نسبت به آب و غذا است. اما با یک تفاوت که انسان گرسنه با خوردن غذا گرسنگی خود را برطرف می‌کند، ولی من از نماز سیر نمی‌شوم.» این فرمایش پیامبر (ص) نشان دهنده این است که رابطه مستقیمی میان عشق به نماز و معنویت وجود دارد.

حجت‌الاسلام خالقی با ذکر این نکته که در روایات، نماز به عنوان معجون آرامش بخش جامعه شناخته می‌شود، تصریح کرد: یکی از روان‌شناسی غربی می‌گوید: انسان وقتی به نماز می‌ایستد، مانند ورود به انبار بزرگی سرشار از نشاط روحی، است. این نشاط و آرامش روحی ناشی از نماز، می‌تواند جامعه را به سمت رستگاری چه در دنیا و چه در آخرت سوق دهد.

وی با اشاره به این نکته که در پرتوی نماز است که انسان به آرامش می‌رسد، اظهار کرد: بزرگان دین، اهمیت ویژه‌ای برای نماز قائل بودند به گونه‌ای که روایت داریم، اگر سلاطین و حاکمان دنیا لذت واقعی نماز را دریابند، تخت پادشاهی خود را رها می‌کنند و به اقامه نماز می‌پرداختند.

استاد حوزه اظهار کرد: در تاریخ اسلام، بزرگانی وجود دارند که ۲ بار نمازهای عمر خود را قضا خوانده‌اند؛ چراکه به لذت حقیقی آن آگاه گشته‌اند.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha