شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ضیایی

حوزه/استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات گفت: فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی را باید به شکل توأمان مورد توجه قرار داد و نباید به آن ها نگاه تک بُعدی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حمید ضیایی پرور، طی سخنانی در نشست علمی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی، اظهار داشت: با همه آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد اما باید در نظر داشت که به خصوص طی دو سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا، این فضا برای کسب و کارها و سیستم آموزشی، بسیار یاری گر و نجات دهنده بوده است.

وی با بیان این که در حوزه سرگرمی به عقیده بنده امروز فضای مجازی شاید تنها گریزگاه برخی افراد برای تفریح و فرار از تنهایی است، گفت: پلتفرم‌های فضای مجازی امروز تنفس گاه مردم برای سرگرمی هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع آموزش، کسب و کار، استارت آپ هایی که به وجود آمده اند، نقد و نظارت بر دولت و کارکردهای دولت همه از فرصت‌های مغتنمی است که فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده اما سواد فضای مجازی به این معنی که مردم اطلاعات و دانش خود را آن چنان بالا ببرند که بتوانند از این فضا به صورت صحیح استفاده کنند، قابل تأمل است.

ضیایی‌پرور ضمن انتقاد از بیان مطالبی در خصوص فناوری هراسی طی سال‌های گذشته گفت: متأسفانه تاکید بر فناوری هراسی موجب شده تا هرگز آموزش استفاده صحیح از فناوری را نداشته باشیم و به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مسئولیت نهادهای غیر دولتی مثل انجمن سواد رسانه‌ای در قبال آموزش سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

وی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برگزار کننده و حامی فعالیت‌های سواد رسانه‌ای در کشور نام برد و افزود: تولید بیش از ۳۰۰ موشن گرافیک و انیمیشن در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای، برگزاری پویش‌های متعدد و حمایت از فعالیت‌های سواد رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف در کنار تدوین و اجرای الزامات پلتفرم‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای از سوی این مرکز قابل تقدیر است.

وی انتشارات پشتیبان ناشر تخصصی کتاب‌های سواد رسانه‌ای را به نوعی پرچمدار تألیف کتاب در نهضت سواد رسانه‌ای دانست و گفت: انتشارات پشتیبان تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای منتشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha