شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/  دیدار مدیر حوزه‌های علمیه کشور با مدیران مدارس علمیه خواهران استان خوزستان و تقدیر و تشکر از مدیران و معاونین

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران خوزستان گفت: سیاست قطعی ما واگذاری همه‌ی امور به بانوان است؛ شما باید حوزه‌های علمیه خواهران را اداره کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور، در دیدار با مدیران مدارس علمیه خواهران استان خوزستان، به بیان تصویری از حوزه علمیه خوزستان پرداخت و گفت: به فضل پروردگار حوزه علمیه خواهران به‌عنوان یک جریان جوان تعلیم و تربیت از سال ۱۳۷۶ که به‌عنوان مرکز مدیریت حوزه خواهران فعالیتش را آغاز کرده توانسته گام‌های بسیار بلندی را برداشته و پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف کسب کند و توانسته به یک دستگاه تعلیم و تربیت و حتی به‌عنوان یک کنشگر فرهنگی و اجتماعی مثبت در کشور تبدیل شود.

وی، افزود: بنده در تمام دیدارهایی که با بزرگان کشوری و استانی داشتم از پیشرفت‌های حوزه‌های خواهران تجلیل کرده‌اند و این برای ما سرمایه است. خوشبختانه تصویر بسیار زیبایی از حوزه علمیه خواهران در اذهان کشیده شده و این تصویر اجتماعی محصول تلاش شما مدیران، کادر، اساتید و طلاب مدارس علمیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور به بیان چشم‌انداز حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و عنوان داشت: تلاش حوزه‌های خواهران در شرایط فعلی بر این است که در این دوره ریل‌گذاری‌های واقعی در میدان طراحی کند و ما افق ۱۴۱۴ را به دستور شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه، زمان تحقق مرجعیت به رسمیت یافته حوزه‌های علمیه خواهران در مسائل گوناگون بخصوص در مسئله زن و خانواده قرار دادیم و باید در این مدت به یک دستگاه مرجع در افق ملی و بین‌المللی تبدیل شویم.

وی، خاطرنشان کرد: ما به‌شدت در تکاپو هستیم تا چند کار زیرساختی مهم برای حوزه‌های خواهران انجام دهیم که اولین آن‌ها برنامه ۵ ساله است؛ به این صورت که ما سه‌گام ۵ ساله طراحی کردیم که در این سه‌گام در ۵ سال اول حوزه باید در ابتدا آسیب‌هایی که درگذشته وجود داشته و فاصله‌ای که از استاندارهای علمی، پژوهشی و آموزشی گرفته‌شده را مرتفع کند و در ۵ سال دوم تبدیل به یک دستگاه تولیدگر و کارشناس تخصصی‌شده و در ۵ سال سوم حرکت خود را به سمت مرجعیت و محل مراجعه‌ی علمی برای فهم اندیشه دینی در حوزه مسائل مختلف مربوط به زن و خانواده قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: مدارس علمیه در اولویت اول قرار دارند و حضور در مدارس، فعال کردن و رفع مشکلات آن‌ها در اولویت کاری قرار دارد و بنای ما بر این است که بر اساس نگاه مدرسه محوری، محور کار باید در مدرسه باشد و بعد از دل مدرسه آن را برگردانیم یعنی تصمیم سازی تا دل مدرسه بیاید و برگردد تا همه باهم رو به تعالی حرکت کنیم؛ شعار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران «همه باهم رو به تعالی و مرجعیت دینی حرکت کردن است».

وی، در ادامه گفت: ما حوزه‌ای را موفق می‌دانیم که در قاعده و کف میدانش یعنی مدارس علمیه موفق باشد و اگر در کف میدان موفق عمل کنیم آینده از آن ماست، البته منکر کمبود امکانات نیستیم ولی معتقدیم که اگر واقعاً یاور دین خدا باشیم خداوند نیز به ما کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور بیان کرد: نظام حوزه‌های علمیه خواهران به‌طور عام دارای چهار خُرده نظام تعلیم و تربیت، فرهنگی، پژوهشی و مدیریت و پشتیبانی بوده که هرکدام از این خورده نظام‌ها دارای سه سطح راهبردی، طراحی و اجرا هستند که برای همه‌ی این خورده نظام‌ها در سطوح مختلف در حال برنامه‌ریزی هستیم، به‌عنوان‌مثال در خورده نظام آموزش‌وپرورش سطح راهبردی آن طراحی قطعی شده و در حال حاضر در مرحله‌ی سطح طراحی هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش محوری‌ترین مسئله این است که از یک دستگاه عمومی به یک دستگاه تخصصی تبدیل شویم، چراکه به دنبال تبدیل‌شدن به مرجع هستیم و برگزاری همایش‌های تخصصی، کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی و راه‌اندازی مجلات در همین راستا است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در حوزه فرهنگی نیز در حال انجام دو کار هستیم که اولین آن‌ها مشارکت دادن حوزه‌های علمیه در فعالیت‌های عمومی، تبلیغی و فرهنگی است که باید از طریق سازمان‌هایی مانند آموزش‌وپرورش، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و … انجام شود؛ دومین آن‌ها کار ویژه‌های زن و خانواده است مانند فرزندآوری، طلاق، تنظیم روابط خانوادگی، اخلاقیات و… که حوزه‌های علمیه خواهران باید در این مسئله بتوانند به‌عنوان یک دستگاه کارشناس به این عرصه‌ها ورود کرده و بخش دینی آن را بر عهده بگیرد به‌گونه‌ای که حوزه خواهران را دارای قدرت حل این مسائل خاص بدانند.

وی گفت: ظرفیت‌ها در حوزه‌های علمیه خواهران بسیار بالا بوده و خانم‌ها بسیار سخت‌کوش هستند و باید این ظرفیت را به‌خوبی مدیریت کنی؛ بنده به شما می‌گویم که خودتان را باور داشته باشید چراکه شما صاحب‌خانه هستید و ما مستأجریم و سیاست قطعی ما زنانه سازی این سازمان و واگذاری همه‌ی امور به بانوان است؛ شما باید حوزه‌های علمیه خواهران را اداره کنید و البته لازمه‌ی کار این است که شما خودتان را به میدان‌های حرفه‌ای در مدیریت نزدیک کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور در پایان گفت: تضعیف شتاب حوزه‌های علمیه به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و بنده از شما تقاضا دارم که از اختیارات خود استفاده کرده و برای اضافه شدن اختیارات خود برای حرکت رو به تحول و رو به رشد تلاش کنید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha