چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
کرونا

حوزه/ آقای علی گلستانی در مقاله‌ای به «بررسی فقهی قاعده تسبیب و تطبیق آن بر مسأله کرونا» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقای علی گلستانی در مقاله‌ای به «بررسی فقهی قاعده تسبیب و تطبیق آن بر مسأله کرونا» پرداخته و در چکیده و مقدمه آن آورده است:

* چکیده

دین مبین اسلام که دارای جامعیّتی بی نظیر در میان ادیان و مکاتب مختلف می‌باشد؛ در مسائل و زمینه‌های گوناگونی همیشه پاسخگوی نیازهای مردم و جامعه بوده و پناهگاه محکمی برای اندیشمندان و جویندگان علم و معرفت بوده است.

یکی از مسائل نوظهور و مستحدثه، بیماری ای شائع و فراگیر به نام کرونا (covid19) است که مدّتی است نه تنها کشور ما بلکه جهان و جهانیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از مسائل مهم در این موضوع مسئله ضمان و ترتّب آثار آن بر این بیماری است. با توجه به شیوع فراوان و ابتلای افراد بسیاری به این بیماری و جان دادن بخش قابل توجّهی از آنان، مسئله ترتّب ضمان و مسائل فقهی و حقوقی مرتبط با آن از مباحث بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد.

در این مقاله از منظر قاعده فقهی تسبیب، به مسئله کرونا نگاه شده و مسائل فقهی و حقوقی آن در حدّ امکان تبیین شده است. همچنین با استفاده از آیات، روایات و ادلّه قانونی ترتّب ضمان ثابت گردیده است.

برخی از سوالاتی که پس از مطالعه این اثر به پاسخ آن دسترسی حاصل خواهد شد، عبارتند از:

۱) تفاوت قاعده فقهی تسبیب با قاعده فقهی اتلاف و مهمترین وجه اختلاف این دو قاعده در چیست؟

۲) آیات قرآن و روایات، مویّد و معین قاعده فقهی تسبیب می‌باشند یا نه؟

۳) در مقام اجتماع سبب و مباشر، کدام یک از آن دو اقوا می‌باشند؟

۴) ملاک کلّی برای اثبات ضمان در صورت اجتماع سبب و مباشر چیست؟

۵) استثنا قانون (اکراه موجب رفع ضمان است) چه موردی می‌باشد؟

و سوالات فرعی دیگری که در خلال بحث به آنها پاسخ داده خواهد شد ان شاءالله.

* مقدمه

پس از آنکه در اواخر سال ۱۳۹۸ اتفاقی مهم و اثرگذار یعنی بیماری ای شایع و فراگیر به نام (کرونا) سرتاسر جهان را به آرامی شروع به فراگیری نمود و کشور ما نیز از آن مستثنی نبود؛ دیدگاه اسلام و نظریات دقیق و ناب آن در این زمینه همانند دیگر مسائل آن مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

مسائل فقهی و قواعد مهم آن از مسائل مستحدثه ای بود که توجه حوزویان و علاقمندان به اسلام را به خود جلب نمود؛ با توجه به اینکه بیماری کرونا دارای شیوع و قدرت پخش بالایی می‌باشد و بسیاری از افراد را نیز تاکنون به کام مرگ کشانده، از مسائل و قواعد فقهی مهم در این زمینه (قاعده تسبیب) می‌باشد که پاسخگوی برخی سوالات مهم و اساسی به ویژه در مسئله ضمان در مورد این بیماری می‌باشد، که این قاعده در مقابل قاعده فقهی مهم دیگر به نام (اتلاف) قرار دارد و به آن ضرر و خسارتی می‌پردازد که با سبب و بدون مباشرت مستقیم شخص صورت گرفته است.

ثمرات، نتایج و اثبات ضمان یا عدم آن که از این قاعده فقهی برداشت می‌شود حائز اهمیت بوده و می‌طلبد در بخش‌ها و آثار مختلفی به آن پرداخته شود. در این مقاله به بررسی موضوعی جدید یعنی "بررسی فقهی قاعده تسبیب و تطبیق آن بر مسئله کرونا" می‌پردازیم و تلاش می‌نمائیم در حد وسع خویش این مسئله را بررسی نموده و ابعاد فقهی و حقوقی آن را در حد توان بیان نمائیم ان شاءالله.

علاقمندان جهت مطالعه کامل این مقاله، اینجا را کلیک نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوابی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    بسیار عالی
  • خادم الزهرا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    جونم والا
  • ما منتظر منتقم فاطمه هستیم IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام علیکم خسته نباشید مطلب خوبی بود ولی جای اشکال داشت چون این مطالب بین اهل علم مورد اختلاف است
  • پزشکی کهن IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    ماسک یعنی تضعیف ریه یعنی محرومیت از اکسیژن تا بعد با دستگاه ... پزشکی کهن در مواجهه با امثال کرونا به مثابه تقوای قوت برخورد می کند نه تقوای ضعف.
  • مباشر IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    مباشر اینجا اقواست. اگر والهان بهداشت جهانی راه سلطه باز نمی کردند چگونه شاهد چنین وضعیتی در کشور بودیم؟ آفریقایی بدور از پروتکل و واکسن چه چیزشون شده است؟ مگر پیش بینی تلفات دهشتناک نمی دادند ؟ چرا ساکتند؟ افغانستان چطور؟ و ...