دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هادی محمود نژاد

حوزه/ معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت گفت: با توجه به گستردگی فعالیت هایی که در حرم مطهر صورت می گیرد حضور مداوم مهندسان در عرصه های مختلف این آستان مقدس ضروری است اما این حضور در مدیریت فنی و مهندسی و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمود بیشتری دارد و خدمات مهندسان در این دو مدیریت به صورت گسترده ارائه می شود.

خبرگزاری حوزه، | ۵ اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل ابداعات خواجه نصیر در علوم هندسه و مثلثات و تأثیر آن بر نجوم جدید نام او و مهندسی به هم گره خورده است.

به این مناسبت گفت و گویی با مهندس هادی محمودنژاد معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت انجام داده ایم که وی به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت فنی مهندسی و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات که بیشترین مهندسان آستان مقدس بانوی کرامت در این دو مدیریت حضور دارند، پرداخته است:

* با سلام خدمت شما و تبریک روز مهندس، در مدیریت فنی و مهندسی حرم مطهر چه فعالیت‌هایی به تازگی انجام شده و یا در دست اقدام است؟

سلام علیکم؛ بنده هم با تبریک روز مهندس خدمت همه مهندسان خدوم کشور به ویژه مهندسانی که در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشغول خدمت رسانی به اهل بیت (ع) و زائران این آستان مقدس هستند این روز را گرامی می‌دارم.

طراحی و ساخت ساختمان‌ها و بناهای جدید در حرم مطهر، مرمت و نگهداری از ابنیه قدیمی حرم مطهر، و تهیه و نگهداری تجهیزات و اقلام مورد استفاده خادمان و زائران آستان مقدس از جمله فعالیت‌هایی است که در مدیریت فنی مهندسی انجام می‌شود.

برای نمونه یکی از مکان‌هایی که به تازگی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها احداث شده است چایخانه حضرتی در صحن امام جواد علیه السلام است که با توجه به خیل درخواست‌های زائران مبنی بر احداث چایخانه صلواتی و ارائه خدمات به زائران و مجاوران حرم مطهر، احداث آن در دستور کار قرار گرفت که در مدت ۱۰ روز نیز به پایان رسید و در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتتاح شد.

* با توجه به حضور همیشگی زائران و مجاوران در آستان مقدس بحث مرمت ابنیه چگونه دنبال می‌شود؟

از جمله اقداماتی که در حال حاضر در دستور کار مدیریت فنی و مهندسی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است و اقدامات لازم انجام می‌شود مقاوم سازی و مرمت بدنه‌های صحن امام هادی علیه السلام به عنوان قدیمی ترین صحن حرم مطهر بانوی کرامت است.

با توجه به اینکه بدنه شرقی صحن امام هادی علیه السلام در سالیان گذشته مقاوم سازی شده و طرح و کاشی‌کاری بدنه آن اصلاح شده بود، جهت تکمیل این طرح در سمت غربی و جنوبی صحن و همچنین با توجه به نامتقارن بودن بدنه غربی با بدنه شرقی و تخریب بخش‌های زیادی از کاشی‌کاری این بدنه طرح مقاوم سازی و مرمت بدنه‌های صحن امام هادی علیه السلام در دستور کار قرار گرفت.

برای مقاوم سازی بدنه ضلع غربی و جنوبی صحن امام هادی علیه السلام داخل جرزهای آجری موجود هسته بتن مسلح احداث شد و همچنین با توجه به اینکه در این طرح می‌بایست ارتفاع بدنه افزایش و همسطح بدنه شرقی می‌شد بر روی قوس‌های مابین ستون‌های بتی اجرا شده در جرزها، دیوار بتنی احداث شد و در حال حاضر کاشی‌کاری بدنه آن در حال اجرا است.

یکی دیگر از فعالیت‌های مهندسان در مدیریت فنی و مهندسی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نگهداری و مرمت وسایل، ملزومات و متعلقات ابنیه حرم مطهر از جمله درب‌های حرم است که در این راستا در مدیریت فنی و مهندسی مدتی است که مرمت و رنگ کاری تخصصی درب‌های چوبی حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته است.

* فعالیت مهندسان حرم مطهر بانوی کرامت در مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چه صورت است؟

مهندسان مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات حرم مطهر در بخش تولید نرم افزارهای مورد نیاز بخش‌های مختلف حرم مطهر و پشتیبانی از نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده در حرم مطهر بانوی کرامت فعالیت دارند.

به این علت در آستان مقدس نرم افزارهای جزیره‌ای در حال زیاد شدن است و هر قسمت نرم افزار و فضای مجازی مورد نیازش را در اختیار دارد، برای تسهیل در خدمت رسانی به زائر در سال‌های اخیر طرحی مطرح شده به نام طرح جامع خدمات الکترونیک حرم که می‌تواند خدمات به زائر را با کیفیت تر و بهتر ارائه کند و بین بخش‌های مختلف حرم ارتباط بر قرار کند.

به طور کلی مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات حرم مطهر مطابق با نیاز هر بخش نرم افزارها را تولید می‌کند و حدود ۵۰ درصد نرم افزارهای مورد استفاده در حرم مطهر تولید شده توسط مهندسان این مدیریت است و بقیه نرم افزارها و سامانه‌ها هم از بیرون خریداری شده است.

در حال حاضر سه نرم افزار در بحث خدمات به زائر تولید شده که به صورت جداگانه مورد استفاده است از جمله نرم افزار امانت داری، نرم افزار اشیا پیدا شده و نرم افزار اشخاص پیدا شده که در حال استفاده است.

یکی از نرم افزارهای در دست تولید نرم افزار زائرسرای حرم مطهر است که مراحل پایانی و تست آن در حال سپری شدن است و نیاز به تکمیل دارد.

نرم افزار زائر سرا مستقیم با زائری که شب می‌خواهد در آستان حضرت معصومه سلام الله علیها بیتوته کند در ارتباط است و باید از نظر امنیتی خصوصیاتی را کنترل کند و در بحث بهداشت ملاحظاتی در نظر گرفته شود و بحث‌های رفاهی نیز مورد توجه است.

* در زمینه پشتیبانی از سامانه‌ها و پرتال آستان مقدس فاطمی در مقابل حملات سایبری هکرها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص بحث امنیت و پشتیبانی باید بگویم که امنیت در فناوری نسبی است و هیچ وقت نمی‌توانیم از امنیت مطلق صحبت کنیم؛ ولی برای تأمین همان امنیت نسبی ما از دو مقوله سخت افزاری و نرم افزاری استفاده می‌کنیم.

در بحث سخت افزاری ما سعی کردیم علاوه بر اینکه نرم افزارها و برنامه‌های خود را در دیتا سنترها و سرورهای ایمن نصب کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم تلاش کردیم که از سخت افزارهایی استفاده کنیم که مقابل هکرها ایمنی لازم را ایجاد می‌کند.

مثلاً به عنوان یک راهکار امنیتی برای تکمیل امنیت سخت افزاری سامانه‌های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها از سرویس دهنده‌های ابری استفاده کردیم که از خدمات شرکت‌های دانش بنیان داخلی است؛ علاوه بر اینکه سعی می‌کنیم ایمنی کاربران خود را بالا ببریم تا با خیال راحت از نرم افزارها و سامانه‌های حرم مطهر استفاده کنند از طرف دیگر استفاده از این فضای ابری مکملی برای سخت افزارها و سرورها است تا حملات را خنثی کنیم و در تلاشی که داشتیم توانستیم امنیت را در سطح بالایی تأمین کنیم و حملات را در سطح جهانی خنثی کنیم.

علاوه بر این ما توسط برخی شرکت‌ها تست‌های مختلفی را در بازه‌های زمانی مختلف برای نرم افزارهای خود داریم تا اگر رخنه‌ای وجود داشته باشد رفع کنیم و به صورت دوره‌ای هم پارامترهای امنیتی را بر روی نرم افزارهایمان بررسی می‌کنیم.

به طور کلی در بازه‌های زمانی مناسبتی که مراسم خاصی در حرم در حال برگزاری است و یا پویش‌ها و مسابقات انجام می‌شود بازدیدها بالاتر می‌رود و حملات هکری هم بیشتر می‌شود و معمولاً حملات به زیرساخت‌ها انجام می‌شود تا بتوانند سرورهای ما را درگیر کنند و این درگیری سرورها باعث شود که نرم افزارها اجرا نشود که بیشتر قریب به اتفاق حملات سایبری خنثی‌سازی و یا در کمترین زمان مرتفع می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha