شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهادت امام کاظم علیه السلام

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع)، صبوری و خویشتن داری در برابر مشکلات و ناملایمتی ها را درسی ماندگار از سیره نورانی حضرت موسی بن جعفر(ع) عنوان کرد.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام کاظم (ع) ابراز داشت: یکی از مؤلفه‌های مهم رفتاری حضرت، کظم غیظ یا همان فروخوردن خشم است و ایشان به معنای واقعی کلمه، اُسوه و الگوی همگان در صبوری و خویشتن داری در برابر سختی‌ها و ناملایمتی های روزگار بوده اند.

وی افزود: کلام معروفی از موسی بن جعفر (ع) به دست ما رسیده مبنی بر اینکه" هر کس خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او بازمی دارد"

اسلامی همچنین، گفت: ابن شهرآشوب در جایی می‌نویسد حضرت را از این جهت که با اخلاق بزرگوارانه اش درخشید، زاهر و از این حیث که خشم خود را فرو می‌برد، کاظم لقب داده اند.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه یکی از ایرادات و نواقص جدی فرهنگ عمومی کشور ما به ویژه در مقوله سبک زندگی، وجود نابُردباری ها و پرخاشگری‌ها در میان بخش قابل توجهی از اعضای جامعه است، اظهار داشت: صبوری و بردباری و گذشت و ایثار آن چنان دارای اهمیت است که قرآن کریم در وصف پرهیزکاران می‌فرماید: " والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس".

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) نیز در این خصوص می‌فرمایند: " آن کس که خشم خود را فرو برد با اینکه قدرت بر اعمال آن را دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر می‌کند"

این مدرس دانشگاه همچنین، بیان داشت: انسان باید بتواند خشم خود را کنترل و مهار کند چرا که اگر آن را آزاد بگذارد، چه بسا به خاطر کوچک‌ترین مسأله‌ای، از کوره در رفته و به فحاشی و یا حتی جنایت دست بزند.

اسلامی، افزود: طبعاً در این گونه حالات باید انسان حلیم و بردبار باشد و بهترین راه نیز همانا تمرین حلیم بودن است، کما اینکه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند کسی که حلیم نیست خود را به حلیم بودن بزند ولو اینکه حتی ظاهری یا تصنعی باشد تا به تدریج این حالت در او نهادینه گردد.

وی، یادآور شد: حتی در برخی روایات آمده که فرد وقتی حالت خشم و غضب در او به وجود آمد، سعی کند مکان و فضایی که در آن قرار دارد را تغییر دهد، اگر نشسته است بایستد و یا برعکس تا پس از لحظاتی از آتش خشم او کاسته شود و بدین وسیله جلوی عوارض و تبعات شوم خشم و غضب گرفته شود.

این مدرس دانشگاه در خاتمه با اشاره به اینکه همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حضرات معصومین (ع) ما نسخه زندگی بهتر و سعادتمندانه است، گفت: ایراد جدی ما این است که متأسفانه کمتر به سراغ سبک زندگی اهل بیت (ع) می‌رویم که اگر این طور بود حداقل در تنش‌های اجتماعی این همه آمار را شاهد نبودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha