شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهادت امام کاظم علیه السلام

حوزه/ در روایتی امام کاظم (ع) بحث خودباوری را مطرح می‌کنند که در تربیت نقش آفرین است و اگر انسان از لحاظ ذهنی به داشته‌های خود باور داشته باشد، احساس شخصیت و هویت و قدرت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو، امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان اینکه نکات تربیتی در سیره، زندگی، رفتار و گفتار امام کاظم علیه السلام برای زندگی امروزی بسیار کاربردی است، اظهار داشت: یکی از القاب امام کاظم " کظم غیظ" یعنی کسی خشم خود را فرو می‌برد، می‌باشد و این مسئله در قرآن نیز مورد اشاره واقع شده است و خشم کلید هر بدی است و کسانی که بتوانند آن را کنترل کنند و از مردم بگذرند مورد لطف خدا قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: داستان امام کاظم علیه السلام و «بشر حافی» در تاریخ معروف است که حضرت در بحث آزادی، مسئله بندگی خدا را مطرح می‌کند. چیزی که باعث تحول بشر حافی می‌شود و نکته تربیتی آن، این است که به فرزندان خود آزادی در چارچوب شرع و فرامین دین بدهیم و به آن‌ها بفهمانیم تا جایی آزاد است که خلاف حکم خدا نباشد و این را باید خود نوجوان و جوان باور کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، خودباوری را سومین نکته تربیتی در زندگی امام کاظم (ع) دانست و گفت: امام علیه السلام به هشام فرمودند؛ اگر در دست تو دانه گردویی است، ولی همه مردم آن را جواهر پنداشته‌اند این پندار تو را سود نبخشد، چون می‌دانی که آنچه در دست تو است گردویی بیش نیست و اگر در میان مشت تو، جواهری باشد، ولی مردم آن را گردو قلمداد کنند، در این صورت نیز این پندار، واقعیت را دگرگون نمی‌سازد و زیانی به تو نمی‌رسد.

وی افزود: در این روایت امام بحث خودباوری را مطرح می‌کنند که خیلی در تربیت نقش آفرین است و اگر انسان از لحاظ ذهنی به داشته‌های خود باور داشته باشد، احساس شخصیت و هویت و قدرت می‌کند و همین احساس قدرت که در دل و ذهن انسان ایجاد می‌شود، اراده او را برای حرکت بیشتر و موفقیت محکم‌تر می‌کند

محمدلو با بیان اینکه در جنگ نرم و جنگ روانی و نرم هدف دشمن این است که محاسبات طرف مقابل را تغییر دهد، اضافه کرد: در جنگ نرم، هدف دشمن تغییر اراده ملت هاست.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌ها در دهه هشتاد بیان فرمودند " امروز کار عمده‌ی دشمن در جنگ نرم، غبار پراکنی در فضای سیاسی کشور است؛ این را توجه داشته باشید. شیوه‌های تبلیغاتی را هم خوب بلدند. با این شیوه‌های تبلیغاتی، با جنجال، با فرستادن انبوه حرف‌های خلاف واقع سعی می‌کنند فضای مجازی را دگرگون کنند و تأثیر بگذارند"؛ بیانات معظم‌له حقیقتاً راهگشاست و اهمیت هشدارهای ایشان درباره عدم اعتماد به آمریکا و تاکید بر لزوم داشتن موشک را امروز در جنگ روسیه و اوکراین می‌بینیم که چگونه اوکراین دچار ضعف شده است.

انتهای خبر./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha