شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ جلسه مجمع الذاکرین ارومیه به مناسبت شام شهادت امام کاظم (ع)

حوزه/ حجت الاسلام امامی گفت: در موارد متعددی امام کاظم (ع) وارد کاخ هارون می‌شد و او را تحقیر می‌کرد و لذا اگر بخواهیم حضرت را معرفی کنیم باید با زهد و تقوا، مکتبی بودن و مجاهدت معرفی کنیم نه با گوشه زندان‌ها.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی، شامگاه یکشنبه در جمع اعضای مجمع الذاکرین ارومیه که در مسجد امام رضا (ع) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه برخی سخنران‌ها و مادحین، امام کاظم علیه السلام را به گونه‌ای معرفی می‌کنند که گویا حضرت از اول تا آخر عمر در زندان بوده و این اصلاً درست نیست و با سیره زندگی امام علیه السلام که جامعه متدین اسلامی را مدیریت می‌کرد، منافات دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی افزود: وقتی بنی عباس روی کار آمد یک تشکل قدرتمند شیعی به نام سازمان مخفی یا همان وکالت وجود داشت که اهل بیت تأسیس کرده بودند و امام کاظم علیه السلام نیز از این مجموعه برای دسترسی به همه شیعیان جهان در شهرهای مختلف استفاده کرده و نمایندگانی را به صورت مخفی معین کرد و توسط این نماینده‌ها مسائل و موضوعات اقتصادی، سیاسی و دینی به سمع و نظر حضرت می‌رسید.

وی تصریح کرد: بنی عباس از سازمان وکالت ائمه معصومین اطلاع داشت و بر حضرت مأمور می‌گمارد و برخی مواقع شبانه به خانه حضرت حمله و امام کاظم علیه السلام را دستگیر می‌کردند.

حجت الاسلام امامی، مبارزه با فرقه‌های انحرافی و تبیین اسلام حقیقی را یکی دیگر از رسالت‌های امام کاظم (ع) عنوان کرد و گفت: عصر امام کاظم (ع) عصر انفجار فرقه‌ها بود و پرچمدار مبارزه با این فرقه‌ها امام باقر (ع) بود و در زمان حضرت صادق علیه السلام نیز ادامه پیدا می‌کند و موسی بن جعفر (ع) این رسالت را داشتند که هم شیعه ناب را معرفی کنند و هم مقابل جریان‌های انحرافی بایستند و مبارزه کنند.

وی بیان کرد: امام کاظم (ع) فرزندان خود را نیز عالم و دانشمند تربیت کرده بود، به گونه‌ای که وقتی تعدادی از شیعیان برای دریافت جواب سوال‌های خود به مدینه مراجعه می‌کنند و این سفر همزمان بود با مسافرت امام، و شیعیان سوال‌های خود را به منزل حضرت می‌دهند و فردا آن را از حضرت معصومه (س) تحویل می‌گیرند و متوجه می‌شوند حضرت معصومه (س) به همه سوالات پاسخ داده و در هنگام برگشت با امام برخورد می‌کنند و همان سوالات را به ایشان می‌دهند و حضرت می‌فرمایند؛ همه جواب‌ها صحیح است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: حضرت امام کاظم (ع) در وصف حضرت معصومه (س) فرمودند؛ "فداها ابوها"و این جمله را فقط پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها فرموده است؛ حضرت به گونه‌ای اولاد خود را تربیت کرده است که دخترانش با این‌که امام نبودند، اما قدرت جواب به همه سوالات شیعیان را داشتند و لذا به شهرهای گوناگون مسافرت کردند و به تبیین شیعه و اسلام پرداختند.

وی با بیان اینکه هارون در اوایل حکومت خود امام کاظم (ع) را تکریم می‌کرد، امام متوجه می‌شود این یک تهدید است، اضافه کرد: علی بن یقطین به دستور امام کاظم علیه السلام وارد حکومت بنی العباس شد و به عنوان وزیر هارون‌الرشید به اسلام و مسلمین خدمت کرد.

حجت الاسلام امامی افزود: در موارد متعددی امام کاظم (ع) وارد کاخ هارون می‌شد و او را تحقیر می‌کرد و لذا اگر بخواهیم حضرت را معرفی کنیم باید با زهد و تقوا، مکتبی بودن و مجاهدت معرفی کنیم نه با گوشه زندان‌ها.

وی تکثیر نسل را یکی دیگر از مجاهدت‌های امام کاظم (ع) عنوان کرد و گفت: بنابر نقل روایات امام کاظم (ع) دارای ۳۷ فرزند بودند و این در زمانه‌ای اتفاق افتاد که بنی العباس کمر همت به نابودی شیعیان بسته بودند و روزانه ده‌ها سید را قتل عام می‌کرد و حکومت به قدری به مردم فشار می‌آورد که خیلی‌ها حتی جرأت نمی‌کردند با دختران امام کاظم ازدواج کنند، در چنین عصری امام با کثرت اولاد به مجاهدت برخاست و هر کدام از آن‌ها را به علم توحیدی تبدیل کرد که صدای اسلام را به گوش مردم جهان رساندند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در پایان بیان کرد: امام کاظم علیه السلام مدتی از عمر خود را نیز در زندان گذرانده است، اما مهم‌ترین بخش زندگی حضرت تبلیغ دین، مکتبی بودن، مبارزه با طاغوت، مجاهدت علمی و سیاسی و زهد و تقوا و کثرت اولاد که هر کدام پرچم توحید در عصر طاغوت بودند، می‌باشد.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha