دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهریاری

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در بیانیه ای پیرامون چالش‌های پیش آمده در خصوص حجاب زنان مسلمان در هندوستان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در بیانیه ای پیرامون چالش‌های پیش آمده در خصوص حجاب زنان مسلمان در هندوستان، آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها شاهد برخی حوادث تلخ در کشور هندوستان هستیم که موجب تأسف و نگرانی گردید. ملت بزرگ هند با سابقه ممتاز فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز مردم آن در جهان شهره و بدین جهت موجب تکریم ملت هاست.

ساحت زیست مسالمت آمیز اقوام و فرهنگ‌ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در سرزمینی که نمود. یک جهان در یک کشور است نباید با غفلت و احساسات عده‌ای قلیل مورد خدشه قرار گیرد و محل منازعات بی حاصل گردد.

مسلمانان هند که به مهربانی، فرهنگ دوستی، و صلح مشهور و در دفاع از کشور و استقلال و آزادی سخت کوش ترین مردم در کنار سایر اقوام و ادیان همواره ما یه مباهات اصحاب فرهنگ و هنر و دانش بوده اند و به آداب و سنت‌های دینی خود در کنار سنت‌های ملی متعهد هستند، باید محترم شمرده شوند و تکریم گردند.

عزت و سربلندی و امتیاز هند به مدارا و رفتار عقلانی مردم آن در احترام و رعایت حقوق مسلم انسانی پیروان همه ادیان و مذاهب بوده و خواهد بود. بی تردید بد خواهان عزت و اعتلای هند این همگرایی و زیست مسالمت را بر نتافته و با سو استفاده از گسل‌های طبیعی نژادی، قومی و دینی درصدد ایجاد منازعات داخلی و هدر رفت سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند. تنها رعایت مصالح و سنت‌های به رسمیت شناخته شده و متداول و جاری قرون متمادی در آن کشور ضامن استمرار این عزت و ثبات است که با هوشیاری مسئولان و مردم تأمین خواهد شد.

ما با احترام به ملت بزرگ هند از دولت مردان و رجال سیاسی و فرهنگی، علما و اصحاب فرهنگ و رسانه درخواست داریم با تدابیر لازم از حقوق مسلم مردم مسلمان هند که بخش جدایی ناپذیر از تاریخ و عزت هندوستان هستند، در انجام تعهدات دینی خود و همچنین استمرار زندگی مسالمت آمیز در کنار سایر مردم شریف صیانت نمایند و با تنویر افکار عمومی از پی آمدهای ناگوار این نوع برخوردهای غیر اخلاقی مانع گسترش این اقدام‌ها مغایر با فرهنگ و سنت‌های ملت شوند.

اهل فرهنگ و دلسوزان بدانند که حجاب و عفاف زنان و مردان مسلمان هیچ خللی در ایفای نقش برجسته و فعال و سازنده ایشان در اعتلای هند وارد نخواهد کرد و تعرض به هیچ قوم و دین و آئینی نیست، و قطعاً باعث سلامت و عزت ملی و تولید سرمایه ارزشمند اجتماعی است و زنان و مردان عفیف و پایبند به تبیین و آداب دینی تضمین کننده سلامت خانواده و تربیت نسلی با ایمان و پاک است. و باید قدر دانسته و صیانت گردد.

قضات و عقلای ملت هند با پاسداشت و دفاع از حق آزادی سلوک فردی و اجتماعی مسلمانان از خدشه دار شدن چهره هند در نزد جمیعت انبوه مسلمان و افکار عمومی ملت‌ها جلوگیری کنند و بدانند هر تصمیمی که به نادیده گرفتن این حق مسلمان منجر شود به معنای تأیید افراطی گری و آغازی برای به چالش کشیدن سال‌ها همزیستی مسالمت آمیز در کشور بزرگ هند خواهد بود که مورد رضایت مردم و دولت و علما نیست.

توصیه ما پیشه کردن عقلانیت در حل این مسائل با کمک علما و بزرگان ادیان و اقوام و هوشیاری ملت و دولت است.

از خداوند سبحان اعتلای اسلام و مسلمین و آرامش و امنیت همه ملت‌ها را مسئلت دارم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha