دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
بانو مجتهده صفاتی

حوزه/ استاد حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که رشته درسی عفاف و حجاب باید در حوزه‌های علمیه دایر شود، گفت: اگر می‌خواهیم اثرگذار در حوزه قرآنی، دینی و تمدن سازی اسلامی باشیم باید دائماً شبهات را بررسی کرده و نسبت به آن پاسخگو باشیم تا برخی بی حجابی و حجاب نداشتن را برای خود خط قرمز قرار ندهند و نسبت به حجاب موضع بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بانو صفاتی در ویژه برنامه جشن بزرگ قرآنی مبعث که در سالن همایش‌های آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، به تشریح نقش حوزه‌های علمیه خواهران در جامعه سازی قرآنی پرداخت.

وی با بیان اینکه ورود در عرصه قرآن کریم باید در تمام جهات، یعنی از قرائت تا تدبر صورت پذیرد، اظهار داشت: قرآن دستورالعمل زندگی بشر است و همه وظیفه داریم با تدبر در قرآن، از این دستورالعمل به نحو احسن استفاده کنیم.

استاد حوزه‌های علمیه خواهران، تدبر در قرآن و جاری ساختن دستورات کتاب الهی در جامعه را وظیفه همه حوزه‌های علمیه خواهران و برادران دانست و افزود: حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند قرآن در متن زندگی مردم وارد شده و احکام و دستورات آن در جامعه محقق شود.

وی با بیان اینکه قرآن باید در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خانوادگی افراد تجلی پیدا کرده و سبک زندگی مردم قرآنی شود، ادامه داد: تمدن اسلامی وقتی تحقق پیدا می‌کند که زندگی ما قرآنی باشد.

بانو صفاتی خاطرنشان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید فهم در قرآن پیدا کنند تا بتوانند مسائل و شبهات مطرح در جامعه را با مراجعه به قرآن و به روز حل کنند تا بتوانند نقش قرآنی خود در جامعه را ایفا نمایند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل امروز جامعه در حوزه عفاف و حجاب است و شاهد برخی ناهنجاری‌ها در این حوزه هستیم تا جایی که در کشور جمهوری اسلامی برخی بی حجابی و حجاب نداشتن را برای خود خط قرمز قرار داده اند و نسبت به حجاب موضع می‌گیرند، گفت: چرا باید امروز میدان تغییر پیدا کند و در کشور اسلامی با بودجه اسلام و دین جشنواره با عنوان فجر برگزار شود و خانمی در مقابل تماشاگران و حضار از اینکه موهای خود را پوشانده و بی حجابی نکرده است، عذرخواهی کند.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌های خواهران باید به صورت جدی به این مسائل ورود کرده و چاره‌ای بیندیشند، بیان داشت: ضروری است رشته عفاف و حجاب به عنوان رشته درسی در حوزه‌های علمیه دایر شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم اثرگذار در حوزه قرآنی، دینی و تمدن سازی اسلامی باشیم باید دائماً شبهات را بررسی کرده و نسبت به آن پاسخگو باشیم تا برخی افراد اجازه طرح برخی مسائل غیرشرعی در جامعه و در تریبون رسمی کشور اسلامی را پیدا نکنند.

صفاتی با اظهار تأسف از طرح بحث ازدواج سفید در حاشیه جشنواره فجر توسط یکی از خانم‌ها، تصریح کرد: البته این نظریه از طریق مراجع و بزرگان و بسیاری از اهل ایمان مورد سرزنش قرار گرفته و نسبت به آن واکنش نشان داده شد و به ظاهر آن خانم هم یک عذرخواهی بابت طرح این مسئله انجام داد، ولی بخش قابل تأسف این قضیه اینجا بود که برخی افراد و حتی برخی از کسانی که عرق مذهبی و دینی دارند، این مسئله را تشبیه به نکاح معاطاتی کرده و سخنان آن خانم را تأیید کردند و این در حالی است که معاطات در بحث معاملات است و در نکاح جاری نمی‌شود، چون نکاح نیاز به لفظ و صیغه دارد و صرف رضایت قلبی طرفین، این اجاره را صادر نمی‌کند که زن و مرد با هم ارتباط داشته باشند.

وی با اشاره به فراز «وَأَخَذْنَ مِنْکُمْ مِیثَاقًا غَلِیظًا» در آیه ۲۱ سوره نساء که اشاره به این دارد که «و آن زنان (مَهر را در مقابل عقد زوجیّت و) عهد محکم از شما گرفته‌اند»، ادامه داد: قرآن هم در بحث نکاح میثاق غلیظ یعنی عقد محکم را مطرح می‌کند؛ لذا باید بگوییم که در عقد علاوه بر رضایت قلبی نیاز به لفظ و صیغه نیز هست و بدون این عهد محکم که قرآن می‌فرماید، ارتباط مرد و زن نامحرم، حرام و غیرشرعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha