یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بعثت

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: مبعث، عید بزرگ مسلمین و جشن سعادتمندی بشریت است.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت و عظمت عید مبعث در آموزه‌های اسلامی اظهار داشت: آغاز رسالت حضرت محمد مصطفی (ص) جشنی به وسعت همه تاریخ است چرا که ایشان خاتم الانبیا (ص) و برترین و والاترین مخلوق خدا از ابتدای خلقت تا به آخر است.

وی افزود: اگر به آیات نورانی قرآن مجید دقت کنیم متوجه می‌شویم بعثت رسول الله (ص) آن‌قدر با عظمت و مهم است که باید آن را با اصل حادثه خلقت انسان مقایسه کرد، چرا که نجات آدمی و سعادتمندی او در گرو عمل به آموزه‌هایی است که خاتم پیامبران و اهل بیت ایشان برای بشریت از سوی خدای متعال ابلاغ فرموده است.

وی همچنین گفت: رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در یکی از خطبه‌های نماز جمعه درباره اهمیت و عظمت عید مبعث می‌فرمایند: " مبعث، ریشه سعادت بشر و تاریخ و سرچشمه خیرات تا ابد است. بزرگداشت مبعث، فقط تکلیف مسلمانان نیست، بلکه بشریت مظلوم باید از فرامین پیامبر اسلام (ص) که سرآغاز آن، روز مبعث بود، احترام و تجلیل و قدرشناسی کند؛ چون نجات انسان در این تعالیم است. "

این پژوهشگر حوزه علمیه خواهران در ادامه بیان داشت: این روز هم یادآوری مأمور و هم مأموریت بسیار بزرگ و سرنوشت سازی است، چرا که اولاً از نظر شخص مأمور به ابلاغ رسالت، بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی این وظیفه را بر عهده دارد و ثانیاً هم اینکه از منظر مأموریت، رسالت پیامبر اکرم (ص)، هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و مهیا نمودن یک دنیای مناسب با عظمت وجودی انسان برای بشریت می‌باشد.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که از منظر فردی، هدف بعثت ایجاد تحول در انسان است تا آنجا که قرآن کریم از عباراتی نظیر یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه استفاده می‌کند و بی شک همین تزکیه و آموختن کتاب و حکمت زمینه ساز تحول درونی انسان می‌شود.

وی گفت: همچنین با عنایت به کلام رسول خدا (ص) که فرمودند"انی بعثت لأتمّم مکارم الاخلاق" متوجه می‌شویم که بحث اخلاق و مکارم اخلاقی تا چه حد برای نجات و سعادت انسان ضروری و مهم است تا آنجا که نبی اکرم (ص) هدف از بعثت خویش را همین موضوع کلیدی برمی شمارند.

شکرزاده همچنین ابراز داشت: از منظر اجتماعی نیز هدف بعثت طبق کلام وحی" لِیقومَ الناسُ بالقسط" و برقراری عدالت اجتماعی است و لذا از این حیث عید مبعث، عید بزرگ مسلمین و جشن بزرگ بشریت در مسیر رسیدن به سعادت و تحقق عدالت است.

وی افزود: به دیگر سخن باید دانست که اساساً بزرگ‌ترین لطف خدای متعال در روز مبعث شکل گرفته، چرا که زمینه انقلاب سیاسی و معنوی را فراهم نموده تا همین مساله موجب نجات بشریت از شرک و نفاق گردد و آدمی بتواند بتواند به تدریج راه رسیدن به قرب الهی به عنوان کمال اصلی را بیابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha