یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بعثت

حوزه/در سالروز عید بزرگ مبعث به معرفی اجمالی چند کتاب خواندنی درباره سیره پیامبر اعظم(ص) و بعثت نبوی پرداخته ایم تا در این روز عزیز نیز از یار مهربان غافل نباشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در خصوص بعثت پیامبر اکرم (ص) و به خصوص چگونگی هدایت انسان‌ها در دوران زندگی در مکه و سپس برپایی حکومت اسلامی از سوی ایشان در مدینه، کتاب‌های تاریخی متعددی نوشته شده، هر چند که تعداد آنها زیاد نیست. با این وجود در خصوص مبعث و سیره پیامبر (ص) می‌توان به برخی از آثار شاخص اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به کتاب" مبعث پیامبر (ص): صلح و آشتی" نوشته حسین حسین زاده نطنزی اشاره کرد که سال ۸۹ از سوی انتشارات اشک یاس به زیور طبع آراسته شد.

نبوت، معجزات و ویژگی‌های پیامبر اسلام (ص) موضوع این اثر است که با استناد با آیات قرآن و روایت معصومین (ع) به آن پرداخته شده است. عمده این مطالب پیرامون موضوعاتی مانند اسوه بودن حضرت رسول (ص)، راز ختم نبوت، فرق انبیا و رسل، کلمات قصار وی، وصایای و سفارشات آخرین رسول خدا و خطبه حجة الوداع است.

" زندگانی پیامبر گرامی اسلام، محمد مصطفی (ص) " دیگر کتابی است که به همت انتشارات محبان الحسین (ع) در سال ۸۰ نوشته شده و محمد تقی مدرسی و دیگران در نگارش آن زحمت کشیده اند.

در کتاب" سیره چهارده معصوم (ع) " نوشته مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی اشتهاردی که سال ۸۱ منتشر شده نیز در بخشی از کتاب به زندگانی و سیره پیامبر اکرم (ص) از جنبه‌های مختلف پرداخته شده است.

" پیامبر رحمت" عنوان کتاب دیگری است که نویسنده اش، آقای سید علی میر شریفی است و این اثر خواندنی به همت انتشارات سمت، چاپ شده است.

در واقع این اثر، کتابی است مختصر که درباره سیره رسول گرامی اسلام (ص) نگاشته شده است. مؤلف این کتاب از اساتید برجسته تاریخ حوزه علمیه قم است. او در این کتاب از شیوه معمول مورد قبول مورخان و محققان عرصه تاریخ که کشف حقیقت مبتنی بر نصوص تاریخی در پرتو قرائن و شواهد است پیروی کرده و سعی نموده تا ناگفته‌ها و کم گفته‌ها و مشکلات و معضلات سیره را بیان نماید.

نویسنده در مقدمه کتاب معرفی ای اجمالی از جزیرة العرب، اوضاع جغرافیایی و اقتصادی و نیز وضعیت سیاسی و اجتماعی و دین و فرهنگ آن سامان ارائه می‌دهد و سپس طی سه فصل به بررسی سیره پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد.

" تاریخ پیامبر اسلام‌" کتاب خواندنی دیگری است به قلم دکتر محمد ابراهیم آیتی که سال‌ها پیش از سوی دانشگاه تهران منتشر شده است.

جالب اینکه این کتاب از سوی شهید مطهری به عنوان یکی از آثار فاخر در سیره نبوی معرفی شده است. شهید مطهری در تمجید از مقام علمی ایشان چنین یاد می‌کند: «آقای آیتی یک مورّخی است نسبت به تاریخ صدر اسلام، من به جرأت می‌توانم بگویم در همه تهران و شاید در همه کشور کسی نداریم که به تاریخ صد ساله اول اسلام مثل آقای آیتی احاطه داشته باشد. کسی مثل او نیست که به جزئیات این قسمت از تاریخ احاطه و اطلاع داشته باشد. این مرد بر تمام متون تاریخی این قسمت مسلط است و جزئیاتش را می‌داند. اگر مثلاً از جنگ بدر بپرسید، یک یک آدم‌هایش را می‌شناسد. حتی گاهی می‌گوید پدرش کیست، مادرش کیست، خویش و تبارش کیستند. حرفی که این مرد بگوید سند است….» (کتاب ده گفتار، ص ۲۴۶)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha