یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
یادداشت

حوزه/ چین و ژاپن و کره جنوبی و روسیه هرچقدر هم که در اقتصاد توانمند باشند، خودشان به نوعی مستعمره غرب هستند و قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی شان یک هویت جدید را در برابر غرب ایجاد نکرده است، لذا تمامی کشورهای شرقی با بحران انسانی و هویتی که غرب ایجاد کرده است دست و پنجه نرم می کنند.

خبرگزاری حوزه | چرا جمهوری اسلامی از برجام می‌ترسد! اما از قرار داد ۲۵ ساله با چین وارتباط با روسیه چندان نگران نیست!؟

آن روز که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌برد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چارچوب ها را شکست؛ کهنگی کلیشه ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.

اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ از انقلاب، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست و پنجه نرم می کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود.

تفاوت غرب و آمریکا با چین و روسیه کنونی در چیست؟

غرب یک تمدن شکل یافته است و ارتباط تمامی لایه های فلسفی، هنری و رسانه‌ای، سبک زندگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن برقرار شده است.

به عنوان مثال، هنر و رسانه غرب، همانی را طراحی می‌کند که فیلسوفش از عالم فهمیده و تفلسف کرده است تا اینکه سبک اندیشه اش در تمامی لایه‌ها جریان می یابد و شما با هر لایه‌ای که مواجه بشوید ارتباط و پیوستگی آنها را در هویت و امتداد ساختاری لمس خواهید کرد.

هنر و رسانه غربی شما را حتما به سبک زندگی غربی و همینطور نحوه سیاست‌ورزی و چینش اجتماعی آنها وادار خواهد کرد.

در حالی که حتی اگر تمام اسباب خانه‌ی شما جنس چینی و یا روسی باشد و کشورمان سریال های شرقی را به مدت طولانی در رسانه‌اش پخش بکند کدام یک از ما تمایل داریم نحوه سبک زندگی آنها را بپذیریم؟

و یا اینکه بانوان جامعه ما تمایل دارند که مدل لباس و یا مدل آرایش آنها را تقلید کنند!؟

چرا تقلیدی صورت نمی گیرد!؟ چرا با وجود انفعال اقتصادی و سیاسی در ارتباط با شرق، هضم فرهنگی و هویتی رخ نمی دهد!؟

چون چین و ژاپن و کره جنوبی و روسیه هرچقدر هم که در اقتصاد توانمند باشند، خودشان به نوعی مستعمره غرب هستند و قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی شان یک هویت جدید را در برابر غرب ایجاد نکرده است، لذا تمامی کشورهای شرقی با بحران انسانی و هویتی که غرب ایجاد کرده است دست و پنجه نرم می کنند.

در سیاست جمهوری اسلامی، روسیه و چین رفقای راهبردی انقلاب اسلامی نیستند ولی بنابر فرموده امیرالمومنین علیه السلام "دشمن دشمن تو، دوست توست"، خط مشی را تعیین کرده است.

این نکته محور ارتباط گیری انقلاب اسلامی در سیاست خارجی است چون محور شرارت را در دنیای کنونی آمریکا و تمدن غرب می‌داند.

نظری درباره نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین ندارم؛ چون هیچ تخصصی ندارم؛ اما برخی می خواهند با فریاد واإسلاما در برابر روسیه و چین، حساسیت را نسبت به آمریکا کم کنند؛ در حالی که تا ابد آمریکا شیطان بزرگ است.

و تعجب نکنید برخی تفاوت «تجاوز»، «اشغال» و «حمله» آمریکا را (با واسطه یا مستقیم ) با جنگ روسیه و اوکراین نمی دانند!

سعید غفاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha