جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

 حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: خدای متعال در قرآن کریم سه مرتبه تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است، بنابراین باید تلاش کنیم در درجه اول طلبه‌ای متقی و متخلق به اخلاق الهی تربیت کنیم و سپس طلبه ضمن مهذب بودن، عالِم نیز باشد، چرا که طلبه‌ بی سواد و کم سواد اگر متخلق هم باشد به درد جامعه نخواهد خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام‌والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا در دیدار با معاونین تهذیب مدارس علمیه استان قزوین، اظهار داشت: تهذیب و اخلاق اولویت اول حوزه استان است و این اولویت از آن جهت اهمیت دارد که طلبه در درجه اول باید متخلق و مهذب باشد و این مسئله بر هر چیز دیگری اولویت دارد، به همین دلیل در بحث بودجه هم تاکنون سعی کردیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های تهذیبی حمایت کرده و به خاطر مشکل بودجه هیچ برنامه ای را تعلیق نکنیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: اولویت اول بودن اخلاق و تهذیب به معنای نادیده گرفتن و اهمیت نداشتن تعلیم نیست چرا که طلبه با دو بال علم و تقوی می‌تواند رسالت طلبگی خود را به خوبی انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: تهذیب و تحصیل راه پیشرفت در حوزه‌های علمیه است و طلاب باید نسبت به تهذیب نفس و اخلاق احساس نیاز کنند تا بتواند مصمم قدم در راه تزکیه و اخلاق بردارند.

وی بیان کرد: خدای متعال در قرآن کریم سه مرتبه تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است، بنابراین باید تلاش کنیم در درجه اول طلبه‌ای متقی و متخلق به اخلاق الهی تربیت کنیم و سپس طلبه ضمن مهذب بودن، عالم نیز باشد، چرا که طلبه‌ بی سواد و کم سواد اگر متخلق هم باشد به درد جامعه نخواهد خورد.

حجت الاسلام‌والمسلمین سبحانی‌نیا با بیان اینکه لازم است تا رسالت طلبگی برای طلاب از ابتدای طلبگی به خوبی تبیین شود، مطرح کرد: یک طلبه اگر نسبت به رسالت و ماموریت خود در حوزه علمیه توجیه نباشد، حتی در ازدواج هم موفقیتی نخواهد داشت، زیرا چنین طلبه‌ای همسر آینده خود را نمی‌تواند توجیه کند، در نتیجه به هنگام انجام وظایف طلبگی همسرش با او همراهی مطلوبی نخواهد داشت و در چنین حالتی یا طلبه از انجام وظایف خود باز خواهد ماند و یا به اختلاف خانوادگی مبتلا می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری برنامه‌های اردویی کوتاه مدت و جمعی، خاطر نشان کرد: مدارس به صورت جمعی برای طلاب چنین برنامه‌هایی را در نظر بگیرید و تلاش کنند تا در چنین برنامه‌هایی به صورت عملی آنها را با اخلاق و معنویت آشنا کنند.

مدیر حوزه علمیه قزوین از میزان پیشرفت قرآنی و احکام طلاب مدارس علمیه اظهار نارضایتی کرد و یاد آور شد: طلاب مدارس علمیه قزوین اگر بتوانند در سه سال اول حوزه علمیه با قرآن انس گرفته و توانایی‌های قرآنی آنها به حد مطلوب برسد، بسیاری از مشکلات اخلاقی حوزه نیز مرتفع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا ادامه داد: اگر طلاب به احکام شرعی نیز مسلط شوند به راحتی با اتمام سطح، توان حضور در اجتماع را پیدا خواهند کرد که این نیز باعث تقویت اعتماد به نفس، انگیزه و خود باوری آنها می‌شود.

در پایان این نشست مقرر شد جلسات مدیر حوزه علمیه قزوین با معاونان تهذیب مدارس علمیه استان به صورت دوره‌ای و مستمر برگزار شود.

تهذیب و تحصیل در کنار هم رمز پیشرفت در حوزه‌های علمیه است 

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha