شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، گفت: بی هیچ تردیدی، صحیفه سجادیه، منبع عظیم و بسیار گرانسنگی در راستای خودسازی و اصلاح سبک زندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام زین العابدین(ع) اظهار داشت: واقعیت آن است که حضرت سجاد(ع) در دوران خاص و بسیار سختی به امامت رسیدند، چه آن که از ناحیه دستگاه ظالم اُموی پس از واقعه عاشورا، بر اهل بیت(ع) و یاران آن ها سختگیری هایی بسیاری انجام شد به طوری که عملاً خفقان شدیدی در جامعه نسبت به محبان و دوستداران ائمه(ع) شکل گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، افزود: از سوی دیگر به جهت ترویج فسق و فجور و معصیت در این دوران که ریشه آن به دوران پس از امیرالمؤمنین(ع) و سیاست ها و برنامه های معاویه برمی گردد، سبک زندگی بخشی از جامعه آن زمان، دچار انحرافات مشهودی شده بود.

وی گفت: در چنین اوضاع و احوالی و با وجود آن خفقان شدیدی که پس از عاشورا حادث شد، امام سجاد(ع) از طریق ادعیه و مناجات و فعالیت های فرهنگی برای اصلاح و هدایت امت اقدام کردند که به ویژه در این زمان، یادگار بسیار گرانسنگ ایشان برای همه ما و بلکه جامعه بشریت، کتاب صحیفه سجادیه است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین، با اشاره به این که حقیقتاً صحیفه سجادیه، گنجینه عظیم و بسیار مهمی در راستای خودسازی و اصلاح جامعه به شمار می رود، افزود: در واقع علی بن حسین(ع) در آن دوران سخت و پیچیده، ضمن بهره گیری از لسان دعا و مناجات، علاوه بر هدایت جامعه، پیام مظلومیت نهضت خونین پدرشان حضرت سیدالشهدا(ع) را به نسل بعدی منتقل نموده و به این طریق، زمینه ماندگاری هر چه بیشتر نهضت حسینی را فراهم کردند.

وی، بیان داشت: بخش قابل توجهی از مناجات ها و دعاهای حضرت در صحیفه سجادیه جمع آوری شده که دربردارنده والاترین مضامین اخلاقی، اعتقادی، توحیدی، فلسفی، حقوقی، معرفتی و ... است و ما شیعیان حقیقتاً افتخار می کنیم که منتسب به چنین امامی هستیم که این بیانات نورانی و انسان ساز را مطرح فرموده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha