جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مرتضی کرامتی

 حوزه/ رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، گفت: دستیابی به مرجعیت علمی حوزه های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴ نیامند کار عملی و حرکت به سوی فعالیت های فاخر پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، مرتضی کرامتی در دومین روز برگزاری کارگاه «مدیریت پژوهش» به میزبانی حوزه علمیه خواهران یزد در جمع مدیران و معاونان پژوهش مدارس یزد، با تبریک میلادهای پربرکت ماه شعبان، به تشریح موضوع فرایند آماده سازی و چاپ و نشر آثار بانوان طلبه پرداخت و افزود: استان یزد جزو استان های پیشرو در امر پژوهش بوده است.

وی با تبیین قالب های مختلف پژوهشی مورد نظر این معاونت، اظهار داشت: این حرکت پژوهشی آغاز بخش استانداردسازی فعالیت های پژوهشی مطابق آیین نامه های ابلاغی است که در چارچوب برنامه پنج ساله مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور تعریف و در حال اجراست.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، تصریح کرد: از جمله این فعالیت ها می توان به کرسی های علمی ترویجی، همایش ها و کارگاه های علمی اشاره کرد.

کرامتی، حضور پربار طلاب خواهر در جشنواره علامه حلی(ره) را به عنوان تنها عرصه رقابتی بین طلاب خواهر و برادر دانست و افزود: معاونان پژوهش زمینه حضور طلاب را برای حضور در این جشنواره فراهم نمایند.

وی با توضیح شیوه نگارش گزارش، برنامه های سال ۱۴۰۱ و انتظارات معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور از جمله فرایند تبدیل پایان نامه به کتاب، چاپ آثار طلاب و اساتید با اولویت موضوع زن و خانواده در همکاری با معاونت پژوهش و به وسیله مرکز نشر هاجر را برشمرد.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، بیان کرد: انقلاب اسلامی در گام دوم نیازمند تحقق پاسخگویی به نیازهای دینی مردم و جامعه و توان اثبات اداره جامعه توسط نهاد دین را دارد که حوزه های علمیه باید به این موضوع بپردازند.

کرامتی، تأکید کرد: وجود شبهات و شبهه افکنی ها در جامعه با پیچیدگی های امروزی، اهمیت پاسخگویی را مضاعف می کند و نوجوانان و جوانان با وجود گسترش شبکه های مجازی بیشتر در معرض شبهات قرار دارند که باید کار اساسی برای پاسخگویی انجام شود.

وی با طرح این سئوال که برای اثر بخشی بهتر طلاب و مبلغان برای پاسخگویی چه اقداماتی مورد نیاز است؟ پاسخ داد: اساس کار طلبگی به نظر من تفکر و تأمل نقادی و تولید علم است و اگر ما طلاب پژوهش محور نشدند منزوی خواهیم شد.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، ابراز کرد: جهان بر اساس سنت‌هایی که خداوند قرار داده جلو می رود و اگر کم کاری کنیم دچار می شویم.

کرامتی، عملکرد علمای پیشین از جمله شیخ طوسی، شیخ مفید و علامه حلی و علمای عصر حاضر از جمله علامه طباطبایی و آیت الله معرفت، در زمینه علم و پژوهش را ستود و گفت: این علما اهل تحقیق و نوآوری بودند و ما نیز باید به این سمت برویم.

وی با اشاره به برنامه های حوزه علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴، اظها رداشت: مرجعیت علمی بخشیدن به حوزه علمیه خواهران نیامند کارعملی است و دیگر نوشتن برنامه و سیاست کلان فایده ندارد.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، ابراز کرد: اسناد بالادستی یک امر تشریفاتی نیست بلکه کسانی که عمری خاک حوزه خورده و این ها را نوشته اند باید دائم جلو چشم ما باشد تا به آن رجوع کنیم.

کرامتی، تصریح کرد: حل مشکلات ما در حرکت نظام مند است به گونه ای که جامعه جهانی ما را قبول کند و الان تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد طلاب در کار پژوهشی هستند و توقع رسیدن به ۸۰ رصد را نداریم ولی انتظار داریم سالانه افزایش یابد و پنج درصد پژوهش ها فاخر و ناب باشد.

وی به اهمیت کیفیت بخشی به آثار پژوهشی تأکید کرد و گفت: تنها کمیت نیست و فضای حوزه باید طلاب را به سمت پژوهش تشویق نماید و در واقع انگیزه بخشی شود.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، خاطر نشان کرد: مدیران نقش مهمی در پژوهش محوری طلاب دارند و تحقق این موضوع در گرو پژوهش محور بودن مدیر هم دارد که یزد در این زمینه از عملکرد خوبی برخوردار است.

وی یکی از خصوصیات پژوهش های فاخر را دارا بودن موضوعات راهبردی دانست و گفت: پژوهش ها باید اثر بخش باشد و از انتخاب موضوعات انتزاعی بپرهیزیم.

وی، کتاب علامه میرحامد حسین هندی از علمای شیعه قرن سیزدهم را یکی از پژوهش های اثر بخش و فراگیر دانست و گفت: علامه امینی در نوشتن الغدیر از آن استفاده کرده و از آن تمجید کرده بودند.

رئیس اداره فعالیت های فاخر، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، از مدیران و معاونان پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد، ترسیم و تبیین قله ها برای بانوان طلبه، بیان مشکلات پژوهش شهای علمای پیشین، انتخاب موضوعات روز برای پژوهش، کاربردی بودن موضوعات را خواستار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha