شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی

حوزه/ شرح لمعه از نظر اقتضائات آموزشی دارای آسیب هایی است در این رابطه می توان به مواردی چون مبانی منسوخ شده، تغییر مبانی فروعات، نبود ۵ قرن مبانی فقهی، اصولی و مناهج اجتهادی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عبدی در سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون در نظام آموزشی که با موضوع «شرح لمعه، امتیازات و اقتضائات آموزشی» به همت دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد با بیان اینکه معیار و هدف، دو مسئله مهم در بحث ارزیابی متون و برنامه های آموزشی است، گفت: نبود هر یک از دو مسئله موجب ارائه سلیقه های مختلف در بحث انتخاب متون آموزشی می شود که این امر خود سبب مشکلات جدّی در انتخاب متون آموزشی خواهد شد.

این استاد حوزه، افزود: هر کتاب آموزشی برای اثرگذاری باید شاخصه های مختلف زبانی، تألیفی، تعلیمی شکلی در جلد و صفحه و مهمتر باید برخوردار از متن روزآمد، برخورداری از ایجاد خلاقیت، ضرورت پیوند و اتصال با سایر دانش ها، حجم متناسب، اثرگذاری در فراگیری، استفاده از جملات مثبت، رعایت نظم منطقی داشته باشد.

وی بیان داشت: اقتضائات آموزشی حوزه مبتنی بر اصالت و تجدد و بازشناسی فقه از لحاظ تعریف، بازشناسی منابع فقهی، بازیابی مبادی اجتهاد، بازآفرینی ادبیات فقه، بازشناسی حکمت، بازنگری موضوعات فقهی، بازسازی ساختار کارآمد در فقه، بازگشایی روابط فقه محور و بازنهادی، است.

حجت الاسلام عبدی گفت: شرح لمعه از نظر اقتضائات آموزشی دارای آسیب هایی است در این رابطه می توان به مواردی چون مبانی منسوخ شده، تغییر مبانی فروعات، نبود ۵ قرن مبانی فقهی، اصولی و مناهج اجتهادی اشاره کرد. بیان این موارد نشان می دهد که با اقتضائات فعلی نتوانسته ایم این آسیب ها را جبران کنیم.

این استاد حوزه با اشاره به امتیازات کتاب شرح لمعه، افزود: شرح لمعه دارای امتیاز مجموعی است. که این امتیازات دارای مؤلفه هایی چون کامل بودن فقه، برخورداری از فقه مشهور، برخورداری از عبارتهای گویا و قابل فهم و سنجیده است.

وی بیان داشت: خلأ ۵ قرن باید پر شود، اما باید کتابی باشد که بتواند این کار را انجام دهد، اما سوال این است چه قدر کتاب های فعلی می توانند جایگزین کتاب شرح لمعه شوند؟.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha