دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش، کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضدانقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری درباره احضار سفیر کشورمان در عراق پس از حمله موشکی به مراکز صهیونیست‌ها در اربیل، گفت: ایران، کانون خرابکاری و اعزام تروریست‌ها در نزدیکی مرزهایش را تحمل نمی‌کند.


وی افزود: به هیچ وجه پذیرفته نیست یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی بارها از خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است.

خطیب زاده ادامه داد: ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش، کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضدانقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم.

وی تصریح کرد: در ملاقات‌ها گفته شده و انتظار از دولت عراق این است که یک‌بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

خطیب زاده تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد، وجود دارد.

زمان گفت‌وگوهای ایران و عربستان هنوز قطعی نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفتگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان اعلام شده بود. این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این‌که تاریخ قطعی شود و دو طرف درباره تاریخی توافق کنند، اعلام خواهم کرد.

الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

خطیب زاده در خصوص مذاکرات وین گفت: آنچه که در وین اتفاق افتاده یک توفق کوتاه مدت و یک تنفس به در خواست هماهنگ کننده کمیسون مشترک برجام است.

وی افزود: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، برخی نکات محسوس باقی مانده که نیازمند اتخاذ تصمیمات از سوی واشنگتن است و به محض اینکه این تصمیمات در واشنگتن اتخاذ شود به وین برمی گردیم.

خطیب زاده با بیان اینکه رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله وزرای خارجه عضو برجام ادامه دارد و وزیر خارجه کشورمان فردا عازم مسکو خواهد شد، افزود: آنچه که برای ما چراغ راه و مسیر حرکت است، منافع قطعی ملت ایران است که چارچوب را برای ما مشخص می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص شرایط اخیر در وین گفت: امروزِ وین، آیینه رفتارهای غیرسازنده آمریکاست، ما طرف ثالثی در برجام نداریم. آنچه در وین رخ داده فراموش نکنیم برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی آمریکا به برجام و تعهداتش بوده است.

وی ادامه داد: بایدن می‌توانست با دستور اجرایی تمام آنچه رئیس‌جمهور قبلی انجام داده بود را برگرداند، اما بعد از چند ماه بی‌عملی مسیر مذاکرات پیچیده کمیسیون مشترک را انتخاب و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست‌خورده ترامپ را انتخاب کرد.

خطیب زاده تصریح کرد: امروز وین آیینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکاست. ما در نقطه توافق قرار نداشته، موضوعات باقیمانده بین ما و آمریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز به ما اعلام نشده و زمانی که اعلام شود به وین برمی‌گردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود، علنی توسط روسیه اعلام شده است و ما هم دریافت کردیم و این باید در کمیسیون مشترک بحث شود.

خطیب زاده افزود:مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن هستیم با آمریکاست. اگر امروز آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رویکرد روسیه تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره‌کنندگان در وین، نزدیک‌ترین و حمایت‌گونه‌ترین بوده است.

خطیب زاده ادامه داد: مقامات روس در گفتگوهای خصوصی و در کمیسیون مشترک این را اشاره کردند که مانع هیچ توافق خوبی نمی‌شوند. اجازه ندهید روایت‌های دیگر این وضعیت را به گونه دیگری تصویر کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکا عضو برجام نیست که درباره اعضای برجام صحبت کند، آمریکا باید اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند.

وی اظهار کرد: رویه‌های برجام کاملاً روشن است و همه باید کمک کنیم با یک تصمیم جمعی به نتیجه برسیم.

هیچ‌ چیز معطل گفت‌وگوهای وین نیست

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما دو مسیر را در دولت سیزدهم پیگیری کردیم؛ مسیر اول، مسیر خنثی‌سازی تحریم‌هاست. هیچ‌چیز در دولت آقای رئیسی معطل گفت‌وگوها در وین نبوده و نیست و نخواهد بود. مسیر دوم، مسیر رفع تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مادامی که امید داشته باشیم حقوق ملت در چارچوب حقوق قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده حفظ شود، در وین حضور خواهیم داشت، ولی هیچ چیزی را معطل وین نکردیم و نخواهیم کرد.

تغییری در متن اولیه برجام اتفاق نخواهد افتاد

خطیب زاده  افزود: توافقی که در وین در حال نگارش نهایی است، توافقی است برای طی‌شدن مسیر چند ماه‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام. هیچ تغییری در متن اولیه برجام و ضمائم آن و یا قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق نخواهد افتاد. البته ابعاد و شرایط و ضمائم و مراحل بازگشت آمریکا کماً و کیفاً در این متن نوشته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تاریخ بازگشت هیأت‌ها به وین را هماهنگ‌کننده برجام اعلام خواهند کرد. آمادگی داریم همین امروز پاسخ آمریکا به مباحث داده شود و به وین برگردیم.

خطیب زاده گفت: برداشت من این است که توقف طولانی نخواهد بود.

اعدام ها در عربستان غیرانسانی و غیرقانونی است 

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: اعدام‌های دسته‌جمعی در عربستان اقدام غیرانسانی و مخالف بدیهیات حقوق بین‌الملل است. متأسفیم در روزهایی که همه دنیا از حقوق‌بشر صحبت می‌کنند، مجامع حقوق‌بشری، اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق‌بشر در سکوت به سر می‌برند و نکته تاریک در رکورد این مدعیان حقوق‌بشر به حساب می‌آید.

امیدواریم پیام موشک ها گرفته شده باشد

خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری با خبر نگاران گفت: دولت عراق مسؤولیت قطعی دارد برای اینکه جغرافیای عراق محل تهدیدی برای کشور همسایه ایران نباشد. متاسفانه در تمامی تذکراتی که مکرراً داده شده، خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث، ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی ضدایران بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: آمریکا از داخل عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام داده و رژیم اشغالگر قدس پایگاه‌های خرابکاری در عراق دارد.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه به دولت عراق اعلام کردیم این است که شرط دوستی، احترام به منافع و حاکمیت و مهم‌تر از همه حفظ پایداری روابط است. او ادامه داد :تذکرات ما نادیده گرفته شد و یکی از کانون‌های دسیسه و خرابکاری به صورت مسؤولانه مورد حمله قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد :امیدواریم پیام گرفته شده باشد. به صورت سیاسی و دیپلماتیک قبلاً هم پیام‌هایی را فرستاده بودیم ولی واقعا در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بی‌توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه دار شده بود.

خطیب زاده افزود: برخی کشورهایی که خودشان در نقض مکرر حاکمیت کشورهای دیگر و کشورهای همسایه و از جمله عراق نقش دارند نیرو فرستادند و شاهد برخی اظهارات از سوی آن‌ها هستیم که توجه آن‌ها را جلب می‌کنیم که به مسؤولیت خود بیش از پیش توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست با خبرنگاران گفت: تفاهمات اولیه درباره تبادل زندانیان از جمله بین ایران و انگلیس حاصل شده و امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم. در قبل، این تفاهمات به اجرا نرسید و باید ببینم آیا این تفاهمات را اجرایی می‌کنند یا شب آن، مسیر دیگری را پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha