سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
یزدان جمشیدی

حوزه/ حجت الاسلام جمشیدی گفت: مؤلفه‌های مهم معنوی که در مسیر کمال انسان نقش دارند قلب و بصیرت قلبی می باشد و تاکید بسیاری در روایات ناب و قرآن کریم بر آنها شده است؛ چراکه سرچشمه همه خیزش ها و جوشش های وجود آدمی قلب است.

حجت‌الاسلام یزدان جمشیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به تفسیر دعای تحویل سال نو اظهار کرد: یکی از دعاهای وارده در زمان تحویل سال که دارای مضامین بلندی است دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» است .

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: مؤلفه‌های مهم معنوی که در مسیر کمال انسان نقش دارند قلب و بصیرت قلبی می باشد و تاکید بسیاری در روایات ناب و قرآن کریم بر آنها شده است؛ چراکه سرچشمه همه خیزش ها و جوشش های وجود آدمی قلب است.

وی افزود: «یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»؛ در واقع یکی از اسماء الهی «مدبّر» می باشد که توسط آن خداوند عالم به تدبیر نظام زمین و آسمان و یا روز و شب و نظام خدمت می پردازد انسان بایستی خود را متخلق به اخلاق الهی کند و او نیز در تدبیر روز و شب خود نقش داشته باشد و برای آن برنامه ریزی نماید تا به رشد و تعالی برسد .

حجت الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» نیز در واقع در دعای تحویل سال «حَول» به معنای «سال» می باشد و همچنین «احوال» که جمع حال است به معنی طبیعت و تحول وضعیت انسان می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که خداوند دگرگون کننده و تحول بخش طبیعت مرتبط به مخلوقاتش است و این تحول لازمه زندگی و حیات موجودات در مسیر رشد و کمال می باشد.

وی افزود: در این دعای شریف از درگاه الهی طلب می کنیم که طبیعت وجود ما تبدیل به نیکوترین و بهترین طبیعت ها شود و این تحول ظاهری یا باطنی وجودمان را با تغییر و تحول طبیعت ظاهری، در مسیر بالندگی و شکوفایی همسو و هم جهت کند و حال انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید بیندیشد که در این تحول طبیعت او چه سهمی دارد؟ و چه الهامی باید بگیرد؟

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان گفت: هریک از فرزندان زمین از گیاهان و درختان از این فصل حیات بخش سهمی دارند . گلها و سبزه ها در این فصل جوانه می زنند و در مسیر رشد و کمال قرار می گیرند ، حیوانات هم از این بهترین ها می خورند و سهمی دارند . انسان چه سهمی دارد ؟ تحویل سال مقارن با تحویل حال نکته ای است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که کمتر مورد توجه واقع شده است آن طور که رسوم تحویل سال خودنمایی می کند تحویل حال جلوه ای برای خود نداشته و پشت پرده مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: سؤالی که در این میان جای بحث دارد این است که به هنگام تحویل سال چرا تحویل حال به احسن حال طلب می شود؟ ممکن است به خاطر این باشد که اول احسن الحال را درک کنیم و بعد گامی در تحقق راه آن برداریم؟ بایستی تفسیر آن را از ژرفای این دعا جستجو کرد که «اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ؛ خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده.» درباره ذات اقدس الهی، احسن بودن حال بی معنا است، چرا که تفضیل حالی بر حال دیگر، فقدان و وجدان و تبدیل و تبدل درخواست می کند و ذات اقدس الهی از آن پیراسته است.

راهکار تحول و دستیبابی به حال معنوی

حجت الاسلام جمشیدی گفت: واژه عید برگرفته از عود می باشد و در لغت به معنی بازگشتن دارد. تحول سال نو و فرا رسیدن نوروز تداعی گر اعیادی چون عید فطر می باشد.

وی افزود: باید متوجه باشیم این فصول (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) پیام خداست که ای انسان هر چیز یک دوره ای دارد و تمام می شود همچنان که زمستان تمام شد و بهار نیز تمام می شود و سال و انسان هم مثل همند طفولیت و نوجوانی بهار زندگی، جوانی تابستان زندگی، از جوانی که پا بگذاری پاییز زندگی است و اخر پیری زمستان زندگی است.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان اضافه کرد: بهار طبیعت در گذر است شکوفه های بهاری دیری نمی گذرد که فرو می ریزد و پرپر می شود، شکوفه های عمر زندگی نیز جز این نیست و در یک جمله هر سال که می گذرد یک سال به سن ما اضافه می شود و از عمر ما کم می شود و ان شاءالله قدر لحظه لحظه زندگی را بدانیم، بنابراین راهکار تحول و دستیابی این است که حقیقت این تحول در طبیعت را درک کنیم و در زندگی خودمان تحولی جهت رشد به وجود بیاوریم .

حجت الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: اما بهار حقیقی عالم امام زمان (عج) است و تحول حول محور امام زمان(عج) شکل می گیرد؛ در زیارتنامه امام زمان(عج) می خوانیم: «السَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام» یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران. این تعبیر معنایی ژرف را در خود نهفته دارد، یعنی قرار است امام عصر(عج) با خود بهار انسانیت را به ارمغان بیاورند.

وی گفت: کسانی که در عصر غیبت همه تلاش شان را کرده اند که دل هاشان سخت نشود، آماده درک این بهار خواهند بود؛ یعنی همانطور که برای استقبال از بهار طبیعت مقدمه چینی کرده و سنت هایی داریم، برای درک ظهور و استفاده از بهار وجود امام عصر(عج) نیز رسوم و سنت های مقدماتی نیاز است، که یکی از آنها عمل انتظار است، یعنی برای رسیدن به بهار حقیقی عالم یعنی عصر ظهور باید همیشه آماده بود و مقدمات ظهور حضرتش را فراهم کرد.

حجت الاسلام جمشیدی گفت: امیدوارم در سال جدید پرچم انقلاب از دست علمدار انقلاب امام خامنه ای به دست صاحب اصلی پرچم برسد و بهار حقیقی عالم از پرده غیبت خارج شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین افشاری IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    اللهم صلی علی محمدوآل محمدالائمه والمهدیین وسلم تسلیماکثیرا
  • حسین افشاری IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    اللهم صلی علی محمدوآل محمدالائمه والمهدیین وسلم تسلیماکثیرا