شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از امور آرامش انسان را به هم می ریزد، گفت: در روایتی نقل شده است کینه، حسادت و سوء ظن سه چیزی هستند که زندگی انسان را به هم می ریزند، در روایات داریم که کینه قلب انسان را تیره می کند، حسادت ضررش به خود انسان می رسد و خوش گمانی نسبت به مردم به زندگی آرامش می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در حرم مطهر بانوی کرامت، با اشاره به عوامل معنوی ایجاد آرامش در زندگی انسان اظهار کرد: اولین عامل معنوی ایجاد آرامش در آیات و روایات یاد خدا و استقامت در راه خدا است.

وی با بیان اینکه دومین عامل معنوی آرامش رفاقت با خدا است، گفت: در هیچ شرایطی با خدا قهر نکنید و بدانید که خدا شفیق، رفیق و مهربان است و اگر مشکلی برای شما پیش آمده است اقتضای طبیعت دنیا است زیرا نمی شود که انسان خانه ای بسازد که سایه نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا بشر را مختار آفریده است، گفت: دین و خدا را نباید به اعمال دیگران گره زد و به خاطر اینکه یک مسئول خطا کرده و یا فلان طلبه گناه می کند ما از خدا رو برگردانیم.

وی گفت: سومین عامل آرامش توکل بر خدا است و توکل به معنای انجام وظیفه و واگذاری نتیجه به خدا است؛ بنابراین اگر من برای سخنرانی دعوت شدم وظیفه دارم که مطالعه و تحقیق کنم و مطالب را دسته بندی و آماده کنم ولی اینکه من یادم نرود و زبانم نگیرد دیگر باید توکل بر خدا داشته باشم نه اینکه وظیفه خود را انجام ندهم و بگویم هرچه خدا خواست به زبانم جاری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عامل چهارم آرامش دلها را صفت رضایت دانست و گفت: معروف است که لقمان حکیم که خداوند در قرآن یک سوره را به نام او کرده است فردی سیاه چهره بود که نه قیافه آنچنانی داشت، نه فامیل برجسته ای داشت و نه پیامبر بود؛ در ادبیات فارسی ما هم داستان‌های زیادی از لقمان آمده از جمله مثنوی که نقل می کند لقمان اربابی داشت که خیلی او را به خاطر رفتار خوبش دوست داشت به همین جهت او را در سفره خود می نشاند و همه جا او را با خودش می برد.

وی ادامه داد: روزی فردی خربزه ای برای ارباب لقمان حکیم آورده بود، ارباب، لقمان را صدا زد و گفت من میل ندارم و این خربزه را تو بخور، لقمان خربزه را چند قاچ کرد و می خورد و پوستش را زمین می گذاشت، همین که قاچ آخر را می خواست بخورد ارباب هوس کرد که مقداری از خربزه را بخورد؛ همین که خربزه را در دهان گذاشت دید چنان تلخ است که نمی شود خورد، از لقمان پرسید تو چطور این را خوردی؟ لقمان گفت یک عمر تو به من خربزه شیرین دادی حالا یکبار هم تلخ بود دلم نیامد به روی شما بیاورم و گله و شکایت کنم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن می فرماید ما زندگی بشر را آمیخته با تلخی و سختی قرار دادیم، گفت: صفت رضا معنایش این است که انسان در نزد مردم از خدا گله و شکایت نکند و اگر هم گله و شکایتی دارد در خلوت خود با خدا باشد.

وی عامل پنجم آرامش را صبر دانست و افزود: خداوند در آیه آخر سوره آل عمران که چکیده تمام سوره است می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید در حوادث فردی و اجتماعی صبور باشید؛ زیرا صبر به انسان آرامش می دهد و نفعش به خود انسان می رسد و انسان احساس آرامش می کند و از همین جهت است که در روایت داریم که آرامش نشانه عقل و خرد انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه برخی از امور آرامش انسان را به هم می ریزد، گفت: در روایتی نقل شده است کینه، حسادت و سوء ظن سه چیزی هستند که زندگی انسان را به هم می ریزند؛ در روایات داریم که کینه قلب انسان را تیره می کند، حسادت ضررش به خود انسان می رسد و خوش گمانی نسبت به مردم به زندگی آرامش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    مسئول خطا کرده و یا فلان طلبه گناه می کند! امیرالمونین علی (ع) در نامه به فرماندار بصره فرمودند: « مرا با ورع و کوشش در عبادت، و پاکدامنی و درستی یاری کنید.» و هنگامى که از خيانت ابن هَرمَه(مأمور بازار اهواز) اطلاع پیدا کرد، به رفاعه(حاکم اهواز) نوشت: وقتى که نامه ام به دستت رسيد، فورا ابن هرمه را از مسئوليت بازار عزل کن، به خاطر حقوق مردم، او را زندانى کن و همه را از اين کار با خبر نما تا اگر شکايتى دارند، بگويند... در اين کار، نسبت به ابن هرمه نبايد غفلت و کوتاهی شود!
    • محمدی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      اگر کارگاه عملی "مدیریت به روش امام علی(ع)" در حوزه های علمیه شکل گیرد، و روحانیون روش های عملی برخورد امیرالمومنین را در جامعه بررسی و تمرین نمایند، در طول یک دهه، انشاءالله مشکلات جامعه اسلامی، ریشه کن خواهد شد. جامعه مدیریتی کشور نیازمند اجرای رفتارهای مدبرانه و پندآموز به روش امیرالمومنین علی(ع) است.
    • میلاد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      اگر واحدی با نام "کارشناسان مدیریت کشوری" متشکل از علمای برجسته زیر نظر مستقیم رهبر تشکیل گردد و وظیفه آن "تعیین و تکلیف مطالبات رهبری از نهادهای ریاست جمهوری، مجلس و قوه قضاییه" باشد، قطعا گام موثری در تحقق اهداف انقلاب و افزایش سرعت در اجرای برنامه های اجرایی کشور، مطابق راهبردهای رهبری و تحقق شعار سال در کوتاهترین زمان می باشد.