دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
مهدی اکبری

انتشار کلیپ سخنان مهدی اکبری یکی از مداحان در روزهای اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت صله توسط مداحان با واکنش‌ها و اظهار نظرهای متفاوتی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، اظهارات مهدی اکبری مداح اهل بیت علیهم‌السلام درباره تعیین مبلغ از سوی مداحان با واکنش‌هایی روبرو شد و با هشتگ #روضه_فروشی_نیست در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

اکبری می گوید: «ببینید صله یه چیزی بوده که امام صادق(ع) میداده به روضه خون، امام رضا(ع) میداده به روضه خون و یه چیز غیر معمول و غیر طبیعی نیست، اینی که بعضیا تعیین می کنن به نظر من کار اشتباهی نیست، طرف داره وقت میذاره انرژی خرج میکنه. به هر حال قانون هستی اینه شما وقتی چیزی رو که بخوای باید بهاش رو بپردازی».

او البته از بعضی افراد که آنها را پیرغلام زودرس می خواند و در مقام نصیحت بر می آیند هم انتقاد کرده و حرف های خود را این گونه تکمیل می کند: «تقریبا هرکسی داره هنر خرج میکنه از جونش داره مایه میذاره، چه بنویسه چه بخونه، چه نقش ایفا کنه، حالا این هنر ما چون وصل به مذهبه و یه جور لطف از جانب خدا و اهل بیته، میگن آقا شما مثلا روضه فروشی می کنید، من نمی دونم که آیا دعبل اگر خوند و معصوم بهش صله داد، روضه ش رو فروخت؟»

عذرخواهی خانه مداحان از مردم

این اظهارات، خانه مداحان را بر آن داشت تا در بیانیه ای ۶ ماده ای، اعلام کند که «اظهار نظرهای شخصی برخی از مداحان هیچ گاه نظر جامعه مداحان محترم نبوده و نیست و اگر خاطری از طرح این مباحث رنجیده گشته، صمیمانه از محضر عموم ملت شریف ایران عذر خواهی می‌کنیم».

بیانیه خانه مداحان را در ادامه بخوانید:

انتشار سخنان یکی از مداحان محترم در روزهای اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت صله توسط مداحان محترم با واکنش‌ها و اظهار نظرهای متفاوتی روبه‌رو بوده است. نظر به اهمیت موضوع و پرسش‌های ایجاد شده در اذهان عمومی ذکر چند نکته لازم به نظر می‌رسد:

۱. شُکوه مدح و رثای آل الله در ۱۴ قرن پیشین بر پایه عشق و ارادت به آن ذوات پاک استوار بوده و رونق آن مدیون دل‌های پاک و انفاس قدسی خوبان این درگاه و شمول عنایت اهل بیت بوده است و خادم این آستان شأنی جز خدمت خالصانه و مدح و رثای مجدانه بهترین‌های عالم نداشته است. از این رو نوکری این آستان خود بزرگ‌ترین صله خداوند متعال به مادحان و برترین عطیه آسمانی بوده و هست.

۲.مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) همواره اذعان می‌کرده اند که مرحمت سیدالشهدا (ع) به آنان در امور معنوی همواره بسیار افزون‌تر از هدیه‌های خالصانه مردم عاشق قرآن و عترت بوده است. چه نعمت و رزقی بالاتر از خروشان ساختن عاطفه مردم عترت دوست در مسیر تعالی معنویت و رشد و کمال الهی بندگان خوب خدا؟!

۳. زیست زاهدانه و مناعت طبع صادقانه بزرگان و پیشکسوتان مداحی کشور در طی قرون متمادی خود گواه صادقی بر اصالت نداشتن پول و مادیات در این عرصه است. احوال عارفانه بسیاری از سلف صالح مداح و بی‌اعتنایی آنان به زخارف دنیوی امروزه برکسی پوشیده نیست.

۴. تبار نورانی ستایشگری و اسوه‌هایی چون دعبل و کمیت و سید حِمیَری و زیست صالحانه و حضور آنان در عرصه‌های اجتماعی و انقلابی نشان می‌دهد که آنان شعر و مدح خود را نه برای دریافت صله و تنها بر اساس وظیفه دینی خود عرضه کرده‌اند و صله معنوی و مرحمت دینی اهل بیت (ع) به آنان بسیار افزون‌تر از صله مادی به آنان بوده است. دعای خیر امامان معصوم درباره آنان با هیچ سیم و زری مقایسه پذیر نیست.

۵. اظهار نظرهای شخصی برخی از مداحان هیچ گاه نظر جامعه مداحان محترم نبوده و نیست و اگر خاطری از طرح این مباحث رنجیده گشته، صمیمانه از محضر عموم ملت شریف ایران عذر خواهی می‌کنیم.

۶. برخورد با سخنان مطرح شده نباید به ایجاد شکاف و دوقطبی و تسویه حساب‌های شخصی منجر شود و خدای ناکرده افراد را از مسیر صدق و امنت خارج کند و روح همدلی و نصیحت خیرخواهانه و برادرانه را تضعیف کند.

در پایان فصل الخطاب در شناخت جایگاه مداحان بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی در دیدار مداحان به ویژه بیانات اخیر معظم له در نقش محوری مداحان در جهاد تبیین است و این بیانات می‌بایست سرلوحه همگان قرار گیرد.

فیلم حرف هایی که مهدی اکبری زد؟

مهدی اکبری در یک برنامه در پاسخ به سؤال مجری درباره مبلغ پاکت های مداحان، می گوید: این چیزایی که میگن درباره بعضی از رفقای ما همش در حد شنیدنه، امیرالمومنین(ع) فرمود اون چیزی که می بینی باور کن نه اون چیزی که میشنوی، فاصله بین حق و باطل چهار انگشته و خب بعضی از رفقای ما هستن که متاسفانه، حالا همیشه رفقای آدم اینجوری نیستن که عاقل باشن و … از قدیم گفتن جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت.

ببینید صله یه چیزی بوده که امام صادق(ع) میداده به روضه خون، امام رضا(ع) میداده به روضه خون و یه چیز غیر معمول و غیر طبیعی نیست، اینی که بعضیا تعیین می کنن به نظر من کار اشتباهی نیست، طرف داره وقت میذاره انرژی خرج میکنه.

حالا تو شهر خود آدم باشه، آدم اینور اونور زیاد میره، حالا اینکه شهرستان میخوای بری به هر حال قانون هستی اینه شما وقتی چیزی رو که بخوای باید بهاش رو بپردازی، حالا بعضی از رفقای ما هم هستن که پیر غلامی زودرس گرفتن و شروع میکنن به نصیحت کردن، اینا از دو حال خارج نیستن یا ... یا ... دارن.

اونایی که ... دارن، ببینید در طول سال اصلا خبری از فقرا و مساکین و این چیزا نیست، نمی گیرن اصلا سراغشون رو، دم محرم که میشه میگن آقا این پولا رو چرا خرج روضه می کنید، بیاید مثلا خرج فقرا بکنید، در صورتی که اگر توزیع بسته غدایی هست از تو هیئت هاست اگر سفره اطعامی پهن میشه تو خود هیئت پخش میشه، خانواده هایی هستن به خود من گفتن، گفتن سال به سال ما مثلا یک بار پیش میاد گوشت بخوریم اونم تو روضه های محرمه و اصلا این سفره انداختن سیره اهل بیت(ع) بوده، یک روضه ای گرفته میشه، سفره ای پهن میشه، یه عده ای حالا اصلا به بهانه غذا اومده باشه تو جلسه، نه به من مربوطه نه به شما نه به بزرگتر از ما، اون به هر بهانه ای کشیده شده به روضه امام حسین(ع) و حضورش اونجا محترمه.

بحث صله که شما فرمودین؛ ببین هنریه که طرف خرج میکنه، وقت میذاره، انرژی میذاره، تقریبا هرکسی داره هنر خرج میکنه از جونش داره مایه میذاره، چه بنویسه چه بخونه، چه نقش ایفا کنه، حالا این هنر ما چون وصل به مذهبه و یه جور لطف از جانب خدا و اهل بیته، میگن آقا شما مثلا روضه فروشی می کنید، من نمی دونم که آیا دعبل اگر خوند و معصوم بهش صله داد، روضه ش رو فروخت؟

این حرف، حرفِ بی منطق و بی خودیه، که حالا در شأن من نیست بشینم توضیح بدم کیا چی کار کردن، خوشمم نمیاد از این حرکت، ولی افرادی که اینجوری ادعا میکنن معمولا میخوان که رد گند کار خودشون رو صاف کنند و به نظر من اصلا بد نیست. روضه خون دعوت کنن صله بهش بده. خوننده دعوت میکنن بهش حق الزحمه میدن. صله به ما بدن و ندن برد با ماست. ما جایی خدمت می کنیم که باخت نداره.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسرین IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    سلام بعضی مداحا هستن تا میلیونی نگیرن نمیان. صله گرفتن درسته اما نرخ برای مداحی هم درست نیست.