شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
آیت الله اعرافی در مرکز آموزشی رشد حوزه

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه، خواستار توجه بیش از پیش طلاب نسبت به شناخت تاریخ حوزه و علمای گذشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در ادامه بازدیدهای نوروزی خود از مدارس علمیه شهر قم، با حضور در منطقه پردیسان و مرکز رشد حوزه علمیه قم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مصباح یزدی(ره) اظهار کرد: نوآوری آیت‌الله مصباح یزدی در مباحث فلسفی نسبت به بسیاری از بزرگان بیشتر بوده و در هر موضوعی همچون کلام، فلسفه و تفسیر قلم می‌زد، عمیق و نوآورانه کار انجام می‌داد و شاید بعد از علامه طباطبایی، بتوان ایشان را نام برد که به عمق این کارها را انجام می‌داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: بنده از کسانی بودم که با مرحوم آیت الله مصباح یزدی نزدیک و در موضوعاتی همچون تعلیقه نهایه بحث علمی داشته و به نوعی مأنوس علمی بودم. این مربوط به سال ۶۰ است حتی قبل از انقلاب ایشان جلساتی داشتند که من در آن‌ها شرکت می‌کردم اما از سال ۱۳۶۰ در یک تعامل کاری قرار گرفتیم. تمام آرای جدید فلسفی ایشان که مهم و بنیادین است را مرور کردم و با حضرت آیت الله جوادی بحث کرده‌ام.

امام جمعه قم، اظهار کرد: در مباحث مدیریتی در طول ۳۰ سال در مراکز مختلف، طراحی، تشکیلاتی و برنامه‌ریزی انجام می‌دادم، با ایشان ارتباط مستمر داشته و بیشترین راهنمایی در مباحث مدیریتی، فکری، ساختاری و نهادی، با ایشان وفاق داشتم.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی دارای فکر خیلی منتظم، منظومه وار و نظامند و از جامعیت علمی بالایی برخوردار بود، به دنبال کشف حقیقت و صاحب فکر برنامه‌ریزی و ساختاری هم بود. مؤسسه امام خمینی (ره) گوشه‌ای از کار ایشان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما در حوزه نسبت به اندیشه ایشان بر چند محور تأکید شده که از جمله ارائه و گنجاندن آثار ایشان در نظام درسی بر اساس کتاب‌های درسی بدیل است. کار دیگر که قرار است در درختواره رشته‌ها دنبال شود، حداکثر اهتمام به آثار ایشان در تنظیم مواد درسی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اقدام دیگر که باید صورت بگیرد، گذراندن دوره‌ای از معارف اسلامی در قالب طرح ولایت، شهید مطهری، نظام اندیشه برای طلاب سطح اول حوزه است. طرح ولایت هم جز همین طرح است و قرار است طلاب سطح اول این دوره را هم بگذرانند.

عضو فقهای شورای نگهبان، در توصیه ای به طلاب جوان این مرکز آموزشی اظهار کرد: کارهایی که شما در رابطه با ایشان می‌توانید انجام بدهید، چند کار است که از جمله، باید راه آینده و الگوی کاری خود را مشخص و انتخاب کنید و دیگر اینکه حوزه مطالعاتی و رشته اندیشه شناسی آیت الله مصباح یزدی را راه اندازی کنید. کار، تلاش و استمرار بر علم آموزی یکی از ویژگیهای ممتاز ایشان بودکه باید سرلوحه فعالیت های دانشی و معرفتی شما طلاب جوان و همه ما قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: صِرف اینکه بگویم طلبه ای خوش استعداد است، چندان ارزشمند نیست، چرا که استعداد او خام بوده و نیاز به ممارست، تلاش، تفکر و مجاهدت علمی دارد تا بتواند در مسیر که رسالت حوزه و حوزویان است شکل گیرد.

وی تأکید کرد: تلاش مستمر رمز و راز موفقیت طلاب جوان است، هر چه مطالعه، کار علمی، مباحثه انجام دهید به توانایی های دانشی خود افزوده‌اید. مطالعه احوال علمای گذشته مانند شهید صدر و دیگر بزرگان می‌تواند چراغ راهنمایی برای حرکت های بعدی شما طلاب باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha