شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بیان داشت: این شعار بسیار حکیمانه بوده و حوزه های علمیه حسب رسالت خودشان درباره مبانی نظری تحقق این شعار، شیوه های تحقق آن و پیوست اهل بیتی و معارفی و مبتنی بر مبانی اقتصاد اسلامی کار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، گفت: حوزه یک ابرنهاد فرهنگی و شاید قدیمی ترین و قوی ترین نهاد فرهنگی تاریخ کشور عزیز ماست؛ این نهاد دارای مؤلفه های مختلفی است که یکی از اصلی ترین آن ها علم محور بودن است.

حوزه بر چه اساسی بنا نهاده شده است؟

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، افزود: حوزه بر پایه خرافه و جهل بنا نشده و اساس آن علوم وحیانی، اخلاق و معنویت، اجتماعی و مردمی بودن و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام است.

وی، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن نقش بینافرهنگی، فراملیتی و فراجغرافیایی حوزه، این نهاد به عرصه های بین المللی نیز توجه دارد.

شاخصه های مهم در سبک زندگی طلبگی

حجت الاسلام والمسلمین برته، سبک زندگی طلبگی را ساده زیستی دانست و گفت: از ویژگی های این سبک زندگی مردم داری، عدالت طلبی، باطل ستیزی و ملجأ و پناه مردم بودن است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های، تصریح کرد: مسئله بازسازی و به روز رسانی مستمر حوزه های علمیه یکی از برنامه های مدنظر حوزه می باشد.

وی با اشاره به سریع بودن تحولات اجتماعی در عصر حاضر افزود: حوزه های علمیه نیز می کوشند در عین حفظ اصالت ها خودشان را روزآمد نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین برته ،مسئله شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر را متوجه همه نظام های آموزشی دانست و بیان داشت: این مسئله به طور ویژه در حوزه های علمیه که نقش استاد، نفس استاد و تربیت طلبه از سوی او بسیار محوری است باید در آینده جبران شود.

وی گفت: مسئله کیفیت گرایی در خدمات حوزه های علمیه در نظامات آموزشی و پژوهشی آن یکی دیگر از راهبردهای حوزه در آینده این نهاد است.

جهاد تبیین در حوزه آغاز شده و با تأکید بیشتر ادامه خواهد یافت

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: حوزه «جهاد تبیین» را که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است از مهمترین کارویژه های خود می داند و تلاش در این زمینه را با تأکید بیشتری ادامه خواهد داد.

وی با تأکید بر فعالیت های جریانات جهادی، تشکل ها و مجموعه های مردم نهاد حوزوی عنوان داشت: ان شاء الله این هم فصل جدیدی است که در حوزه راه اندازی شده و با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

ثبت نام در حوزه های علمیه به صورت غیرحضوری تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه، گفت: ثبت نام در حوزه های علمیه یکی دیگر از فعالیت های پیش روی این نهاد آموزشی و فرهنگی کشور است؛ ثبت نام داوطلبین ورود به حوزه در حال انجام بوده و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت؛ امیدواریم این باب مفتوح و خان کریمانه ای که گسترده شده است ان شاء الله برای همه علاقه مندان قابل استفاده باشد.

وی ادامه داد: تمام فرآیند ثبت نام به صورت غیرحضوری است؛ اما نسبت به برگزاری آزمون ورودی که به صورت حضوری باشد یا غیرحضوری اتخاذ تصمیم صورت خواهد گرفت و اطلاع رسانی می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به ابلاغیه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری حضوری کلاس های درسی، خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته مجموعه های آموزشی حوزه های علمیه نیز بنا بر این ابلاغیه به صورت حضوری به ارائه خدمات خود پرداختند؛ البته رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم که ضامن امنیت جانی و بهداشتی طلاب و اساتید گرانقدر خواهد بود حتماً در صدر توجه بوده است.

در ماه مبارک رمضان کلاس های سطح یک به صورت حضوری است

وی با تأکید بر اینکه جمع کثیری از طلاب و اساتید حوزه، فعالیت های تبلیغی در ماه مبارک رمضان دارند، گفت: در سطح یک، یعنی در پایه های ۱ تا ۶ تحصیلی حوزه، تمام کلاس ها به صورت حضوری در حال برگزاری است.

شعار سال بسیار حکیمانه بود

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بیان داشت: این شعار بسیار حکیمانه بوده و حوزه های علمیه حسب رسالت خودشان درباره مبانی نظری تحقق این شعار، شیوه های تحقق آن و پیوست اهل بیتی و معارفی و مبتنی بر مبانی اقتصاد اسلامی کار خواهد کرد.

وی ضمن بیان برنامه های صفی حوزه های علمیه در زمینه تحقق شعار سال افزود: در حوزه های علمیه یک مرکز رشد وجود دارد که کار آن کتابدهی مجموعه های مردم نهاد حوزوی است تا الگوهای اسلامی را در عرصه اقتصاد عملیاتی نموده و به اشتغال زایی در کشور کمک کنند.

محکوم نمودن توهین به تمثال امام خمینی رحمة الله علیه از سوی حوزه های علمیه

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه، در محکومیت اقدام خرابکارانه منافقین و توهین به تمثال حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در میدان مرجعیت شهر قم اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر ما تاریخ انبیاء و اهل بیت علیهم السلام و تاریخ علمای شیعه را بررسی کنیم خواهیم دید که همیشه روح الله ها، خلیل الله ها و در واقع کلمة الله ها یا ترور شخصیت شده یا مورد اتهام قرار گرفته و یا حذف فیزیکی و شهید شده اند؛ در شرایطی هم که دشمن دستش از دامن بلند آنان کوتاه بوده است به تمثال، اسم و یادشان توهین کرده است.

وی گفت: ما می دانیم که ابراهیم و روح الله، حتماً در گلستانی که خدا برایشان رقم زده است قرار دارند و این آتش دامن خود آتش افروزان را فرا خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین برته با تأکید بر نادر بودن اتفاقات اینچنینی، عنوان داشت: این گونه اتفاقات گرچه خاطر همه علاقه مندان به امام راحل و انقلاب اسلامی را جریحه دار می کند، اما واقعاً قابل توجه نیست؛ لذا حوزه های علمیه با توجه به اهمیت مسأله، نه وفور و سطح آن موضع گیری قاطعی انجام داد و این کار را محکوم کرد اما در عین حال معتقد است مردم عزیز ما خودشان پاسخ در خوری را به این اقدام خواهند داد.

انتظار پیگیری عوامل این جنایت را داریم

وی در پایان با اشاره به مسئولیت سایر نهادهای ذیربط در این مسئله ادامه داد: پاسخ مردم سلب مسئولیت از نهادهای متولی نمی کند؛ بالاخره وقتی شخصی بیاید و به عزیزی که چهره ملی، مذهبی، تاریخی و دینی ماست جسارت کند این موضوع نمی تواند بی پاسخ بماند و ما انتظار داریم در اسرع وقت نهادهای متولی امر وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha